کد خبر: 118799
A

جوزپ بورل: زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به اتمام است

مقام ارشد اروپایی به «پولیتیکو» گفت: ایران تصمیم گرفته در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین تعلل کند

جوزپ بورل: زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به اتمام است

به گزارش دیده بان ایران؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مقامات ایران خواست تا زمان را از دست ندهند و به مذاکرات هسته‌ای بازگردند.

بورل، یک‌شنبه، 17 اکتبر، خاطرنشان کرد که زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به اتمام است.

روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: «به نظر می‌رسد که ایران مسئله بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین را به تعویق انداخته است.»

این روزنامه به نقل از چند تن از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که «مأموریت حساس این اتحادیه در ایران در هفته جاری نتوانسته است دولت تندروی تهران را برای از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای قانع کند».

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «مقامات ایرانی هنوز آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین نیستند».

گفتنی است که جوزپ بورل روز جمعه گفته بود که ایران مایل است در بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا که مذاکرات غیر مستقیم بین ایالات متحده و ایران و همچنین برخی دیگر از طرف‌های توافق هسته‌ای 2015 را هماهنگ می‌کنند، ملاقاتی داشته باشد. بورل گفت که آماده است از هیئت ایرانی استقبال کند اما او گفت که نمی‌تواند تاریخ ملاقات را تعیین کند.

او در جمع خبرنگاران در واشینگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هدف ایرانیان از ملاقات با اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل مانند آخرین مذاکرات آنها در ماه ژوئن در وین، خواستار بحث درباره پیش‌نویس متون توافق هستند، گفت: «متاسفم باید بگویم نمی‌دانم».

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برای مذاکرات هسته‌ای ایران، پنج‌شنبه 14 اکتبر، برای دیدار با علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد.

پس از این نشست، وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پایان این دیدار، دو طرف توافق کردند تا طی روزهای آینده در بروکسل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کنند.»

لارنس نورمن، خبرنگار «وال‌استریت‌ژورنال»، در توییتی به نقل از منابع آمریکایی نوشت که مقامات آمریکا انتظار ندارند سفر انریکه مورا در از سرگیری مذاکرات احیای برجام نتیجه‌ای داشته باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرد که در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا «گزینه‌های دیگر» را بررسی خواهد کرد. همتای اسرائیلی وی، یائیر لاپید نیز بر حق کشور متبوعش برای «استفاده از زور» در قبال ایران در صورت لزوم تاکید کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر