کد خبر: 12033
A

ناسا و نیسان خودروهای خودران می سازند

نیسان همچنین برای توسعه یک فناوری به نام SAM (حمل‌ونقل خودران یکپارچه) در حال همکاری با ناسا (سازمان فضایی امریکا) است. راه‌اندازی این سیستم به معنای خودروهای خودران کاملاً کاربردی خواهد بود. خودروهایی که با رسیدن به یک مسیر مسدود شده، گیج نمی‌شوند و از کار نمی‌افتند.

ناسا و نیسان خودروهای خودران می سازند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ برنامه نیسان برای توسعه خودروهای خودران، در نمایشگاه CES لاس وگاس جان تازه‌ای گرفت. این خودروساز ژاپنی برای برنامه‌های خود زمان‌بندی مشخص کرده است و تأیید کرده است که نسل جدید نیسان لیف به فناوری‌های خودران به‌عنوان امکانات استاندارد (و نه انتخابی) مجهز خواهد بود. نسل بعدی نیسان لیف طی یک یا دو سال آینده وارد بازار خواهد شد.

نیسان همچنین برای توسعه یک فناوری به نام SAM (حمل‌ونقل خودران یکپارچه) در حال همکاری با ناسا (سازمان فضایی امریکا) است. راه‌اندازی این سیستم به معنای خودروهای خودران کاملاً کاربردی خواهد بود. خودروهایی که با رسیدن به یک مسیر مسدود شده، گیج نمی‌شوند و از کار نمی‌افتند.

ایده این سیستم این است که چند کاربر (انسان) به‌طور پیوسته حرکت خودروها را پایش می‌کنند. برای مثال، اگر ده تاکسی پشت سر هم در حال حرکت هستند، حرکت تاکسی جلویی توسط کاربر انسانی پایش می‌شود. اگر خودرو نتواند مسیر خود را به‌درستی تشخیص دهد، متوقف می‌شود و از کاربر انسانی درخواست کمک می‌کند و مشخصات و تصاویر مسیر و شرایط را برای کاربر ترسیم می‌کند.

شاید تصور کنید که اگر قرار است یک کاربر انسانی در فرایند هدایت خودرو دخیل شود، دیگر خودروی «خودران» چه معنایی دارد؟ اما مدیرعامل نیسان، کارلوس گوسن، معتقد است که ما راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم خودروهایی واقعاً «بدون راننده» وارد جاده‌های جهان کنیم.

گوسن می‌گوید: «مهم نیست که هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها چقدر پیشرفت کرده باشند. باز هم مواردی پیش می‌آید که خودرو گیج می‌شود و نیاز به دخالت انسانی دارد.» 

او می‌افزاید: «طی ۱۵ الی ۲۰ سال آینده شاید بتوانیم بر این چالش غلبه کنیم، اما من چندان خوش‌بین نیستم. تنها انسان‌ها هستند که می‌دانند در مواقع اضطراری چگونه با حفظ احترام به قانون، کمی از چارچوب قوانین خارج شده و مشکل را حل کنند.»

خودروی کاملاً بدون راننده هنوز سال‌ها با ما فاصله دارد. اما در فاصله رسیدن به این فناوری، نیسان با احتیاط بسیار بالایی، گام‌به‌گام از فناوری‌های خودروهای خودران پرده‌برداری می‌کند. «ProPilot 1» اولین سطح از فناوری خودران در خودروهای نیسان است که در سال گذشته با خودروی سیرنا به بازار ژاپن معرفی شد و می‌تواند مسیر خود را در یک خط بزرگراه حفظ کند. این فناوری در نیسان لیف نسل بعدی نیز مشاهده خواهد شد. و البته ممکن است نیسان لیف نسل بعدی از نظر ظاهری شبیه خودروی مفهومی نیسان IDS باشد.

کازوهیرو دوی، یکی از مهندسان نیسان، می‌گوید: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که مالکان خودروها بیش از حد به فناوری‌های خودران اعتماد نمی‌کنند». او می‌افزاید: «در هنگام معرفی ProPilot 1 ما مهندسان خود را به تک‌تک نمایندگی‌های نیسان فرستادیم و نمایندگان فروش را آموزش دادیم تا آن‌ها بتوانند کاربری صحیح این فناوری را به مشتریان آموزش دهند.»

برنامه نیسان برای خودروهای خودران بسیار جدی است. نیسان حتی گروهی از مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان را به کارگرفته تا رفتار انسان‌ها در خیابان‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. نیسان قصد دارد تا دریابد که یک خودروی خودران چگونه باید از کنار عابران پیاده عبور کند، و چه زمانی به دیگران راه بدهد. بخشی از این برنامه این است که خودروهای خودران، بیاموزند که چگونه راه بگیرند! در غیر این صورت، سایر رانندگان از انفعال خودروهای خودران سوء استفاده کرده و هرگز به آن‌ها راه نمی‌دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر