کد خبر: 124272
A

نویسنده رمان دایی جان ناپلئون درگذشت

ایرج پزشک‌زاد نویسنده شهیر ایران معاصر در لس‌آنجلس در سن ۹۴ سالگی درگذشت

نویسنده رمان دایی جان ناپلئون درگذشت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ایرج پزشک‌زاد نویسنده شهیر ایران معاصر در لس‌آنجلس در سن ۹۴ سالگی فوت کرده است. ایرج پزشک‌زاد متولد ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بی بی سی با اعلام خبر درگذشت نویسنده رمان دایی جان ناپلئون نوشت؛ «وی در ایران و فرانسه تحصیل کرد و مدتی نیز به قضاوت در دادگستری مشغول بود و پس از آن به وزارت خارجه رفت و همزمان نویسنده ستون طنز "آسمون ریسمون" در مجله فردوسی نیز بود.

او کار نویسندگی  را در اوایل دهه ۱۳۳۰ با نوشتن داستان‌های کوتاه برای مجله‌ها و برگردان نوشته‌های ولتر، مولیر و چند رمان تاریخی آغاز کرد».

زندگی‌نامه و آثار ایرج پزشکزاد

آیلار بهرامی این نویسنده نوشته است:« ایرج پزشکزاد کسی نیست جز خالق رمان و شخصیت دایی جان ناپلئون، که با همین اثرش به شهرت رسید. دایی جان ناپلئون اولین کتاب پزشکزاد نیست بلکه قبل از این اثر، او کتاب ماشالله خان در دربار هارون الرشید را به انتشار رسانده بود ولی با این حال دایی جان ناپلئون از مقبولیت بیشتری در میان خوانندگان آثارش برخوردار شد.

ناصر تقوایی، کارگردان به نام ایرانی نیز مجموعه تلوزیونی به همین نام با اقتباس از کتاب پزشکزاد ساخته است که این مجموعه دایی جان ناپلئون را شخصیتی به یاد ماندنی تر کرده است. از طرف دیگر این اثر توسط دیک دیویس نیز به انگلیسی ترجمه شده است.

پزشکزاد از پدری پزشک و مادری معلم متولد شد. او برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته حقوق را برگزیده بود؛ هم در ایران و هم در فرانسه. او چندین سال سمت قضاوت دادگستری را عهده دار بوده است. علاوه بر این مدتی نیز در سال های قبل از انقلاب اسلامی نیز در وزارت امور خارجه نیز مشغول بوده است. بعد از انقلاب وی از این وزات خانه اخراج شد و به فرانسه بازگشت و در آن جا نویسندگی را از پی گرفت.

این نویسنده در فرانسه علاوه بر نویسندگی و ترجمه به فعالیت های سیاسی نیز پرداخت. او عضو نهضت مقاومت ملی به رهبری شاپور بختیار بوده است . کتاب مروری بر خاطرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را در همان دوران نوشت.

آنچه چه نبوغ این نویسنده را به همگان اثبات کرده است توانایی او در نوشتن آثار ادبی مختلف و در حوزه های گوناگون است. او ید طولایی در طنز نوشتن دارد؛ طنزهای سیاسی، اجتماعی و ادبی.

از جمله آثار او در این حوزه، علاوه بر دو کتاب نامبرده می توان به بوبول، آسمون ریسمون، خانواده نیک اختر، بلیط خان عمو، پسر حاجی بابا جان، رستم صولتان و شهر فرنگ از همه رنگ اشاره کرد.

همانطور که پیشتر گفته شد، او در زمینه تاریخی نیز فعلایت هایی داشته و اطلاعات تاریخی خود را در کتاب هایی چونمروری در تاریخ انقلاب فرانسهمروری در تاریخ مشروطیت ایران، مصدق باز مطلوب و ریشه های اختلاف چین و شوروی آورده است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر