کد خبر: 130696
A

نماینده مجلس تغییر در جداول بودجه ۱۴۰۱ را تایید کرد

دستیار رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401، با رد برخی شایعات درباره دستکاری در برخی جداول بودجه امسال و با تشریح جزئیات تغییر صورت گرفته، گفت: تغییر در جداول بودجه در مهلت قانونی و در اسفندماه انجام شده است.

نماینده مجلس تغییر در جداول بودجه ۱۴۰۱ را تایید کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبرهای مطرح شده در روزهای اخیر در باره دستکاری در جداول بودجه 1401 پس از تصویب بودجه و تأیید آن از سوی شورای نگهبان، با رد این شایعات اظهار داشت: سال گذشته هم مباحثی در خصوص تغییر در جداول بودجه 1400 در ابتدای سال مطرح شده بود که نمایندگان معتقد بودند خارج از بازه زمانی مقرر این کار انجام شده است، اما امسال ماجرا فرق می‌کند و به صورتی که در روزهای اخیر مطرح شده، نیست.

وی در توضیح این مسئله گفت: تغییراتی که در برخی جداول انجام شده، مربوط به دو سه مورد بوده که همه اینها در مهلت قانونی و در همان اسفندماه و مطابق اختیاری که کمیسیون تلفیق بودجه داشته، انجام شده است.

دستیار رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ادامه داد: یکی از تغییرات مربوط به اعتبارات استانی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بوده که بر این اساس، برخی اعتبارات از ردیف‌های استانی بیرون کشیده شده و در دل ردیف‌های ملی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تعریف شده است.

ارکانی اضافه کرد: تغییر دوم نیز مربوط به اعتبار عمرانی اضافه شده به استان‌ها به ازای تعداد حوزه‌های انتخابیه و نمایندگان آنها بوده است که در این رابطه به ازای هر حوره انتخابیه با احتساب تعداد نمایندگان آن، 20 میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات عمرانی آن استان اضافه شده و تفاوتی که برخی نمایندگان در روزهای اخیر در خصوص اعتبارات عمرانی از آن صحبت کرده‌اند، مربوط به این بخش بوده است.

وی افزود: به عنون مثال، استانی که سه نماینده دارد در مجموع 60 میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات استانی آن اضافه شده و استان دیگری که 15 یا 20 نماینده دارد به همین میزان رقم بالاتری به اعتباراتش افزوده شده است؛ در مجموع این کار با احتساب سرجمع اعتبارات عمرانی بودجه انجام شده تا توازن ارقام کلان بودجه به هم نخورد و در سال 1400 نیز همین کار انجام شد و آن زمان به ازای تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه، 15 میلیارد توان به سرجمع اعتبارات استان‌ها افزوده شد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منطق این افزایش و تفاوت اعتبارات عمرانی استان‌ها برای برخی نمایندگان مبهم بود که چرا یک استان 5 درصد و دیگری 25 درصد افزایش اعتبار عمرانی داشته است که این براساس تعداد نمایندگان استان و جمعیت آن بوده است.

ارکانی به تغییر سوم در جداول بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش، اعتبارات محرومیت‌زدایی که سال گذشته بین همه شهرستان‌های یک استان توزیع شده بود، برای 1401 تنها به شهرستان‌هایی که رسما از طرف وزارت کشور به عنوان منطقه محروم معرفی شده‌اند، پرداخت شد.

وی تأکید کرد:‌ همه این تغییرات در اسفندماه و در بازه قانونی انجام شده و احتمالا برخی نمایندگان اخیرا جداول بودجه را مطاله کرده و متوجه شده‌اند، اما روز گذشته آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401، جداول جدید و فرمول تغییرات انجام شده را در اختیار همه نمایندگان مجلس قرار داد و افرادی که اعتراض داشتند، قانع شدند.

دستیار رئیس کمسیون تلفیق بودجه 1401 تصریح کرد: آئین نامه و ضوابط اجرایی قانون بودجه 1401 با احتساب این تغییرات توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه باید تدوین و ابلاغ شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر