کد خبر: 134746
A

استیضاح ۵ وزیر در دستورکار مجلس/ استیضاح وزیر صمت به صحن نمی‌رود

ماجرای اولین استیضاح به وزیر صمت مربوط است که هفته گذشته مطرح و بیان شد که استیضاح فاطمی امین با ۳۶ امضا به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است؛ اما در ادامه از امضا‌های این استیضاح کاسته شد و با پس گیری امضا‌ها از سوی برخی نمایندگان، تعداد امضا‌ها کمتر شد


استیضاح ۵ وزیر در دستورکار مجلس/  استیضاح وزیر صمت به صحن نمی‌رود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ماجرای اولین استیضاح به وزیر صمت مربوط است که هفته گذشته مطرح و بیان شد که استیضاح فاطمی امین با ۳۶ امضا به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است؛ اما در ادامه از امضا‌های این استیضاح کاسته شد و با پس گیری امضا‌ها از سوی برخی نمایندگان، تعداد امضا‌ها به ۱۶ رسید، البته با پس گیری این میزان از امضاها، استیضاح وزیر صمت از حدنصاب نیفتاد و فاطمی امین کماکان ۱۰ امضا برای استیضاح دارد.

حجت الاسلام محمدرضا میر تاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس، با اشاره به استیضاح وزیر صمت به فارس گفت: قرار است فردا جلسه کمیسیون صنایع مجلس درباره استیضاح وزیر صمت برگزار شود. با توجه به اینکه وزیر گزارش‌هایی از عملکرد خود آماده کرده و پاسخ‌های قانع کننده برای سؤالات ارائه شده است، به احتمال زیاد استیضاح وزیر صمت از دستورکار خارج شود، اگر هم استیضاح فاطمی امین در صحن علنی مجلس مطرح شود با توجه به اینکه دولت پیام‌هایی به مجلس فرستاده و همچنین معاون امور مجلس دولت رایزنی‌ها و تلاش‌هایی انجام داده است، به طور قطع در صحن علنی مجلس رأی نخواهد آورد.

استیضاح چهار وزیر دیگر

از سوی دیگر اسامی وزرای کشور، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و اقتصاد هم برای استیضاح مطرح شده است. علی زنجانی حسنلویی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از طرح استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: طرح استیضاح وزیر اقتصاد در کارتابل نمایندگان مشاهده شده و با جمع آوری چند امضا در حال پیگیری طرح استیضاح احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، هستیم. هرچند خاندوزی طی هفته‌های اخیر تلاش کرده است با حضور در محافل مختلف، سخنرانی‌ها و مصاحبه هایش تا حدودی به انتقاد‌ها پاسخ دهد و از هرگونه احتمال مطرح شدن استیضاحش جلوگیری کند.

چهار درخواست استیضاح به هیئت رئیسه آمده است

همچنین حسین علی حاجی دلیگانی، از دیگر نمایندگان مجلس، در نشستی خبری درباره طرح‌های استیضاح وزرا خاطرنشان کرد: تا الان ۵ تقاضا برای استیضاح وزرا آمده است که اولین آن وزیر صمت است که البته ۲ دسته امضا آمده بود که برای بررسی به کمیسیون ارجاع داده شد و هنوز از عدد نیفتاده و نیاز است کمیسیون این هفته بررسی‌ها را انجام دهد و زمانی که در صحن اعلام وصول شد حتی اگر عدد آن کم شود از دستور خارج نخواهد شد. وزرای کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از دیگر وزرایی هستند که درخواست استیضاحشان به هیئت رئیسه آمده است.

با استعفای حجت عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بیست و چهارم خردادماه، اصلاح و ترمیم کابینه دولت سیزدهم کلید خورد و اکنون نمایندگان مجلس قصد دارند این گام را درباره دیگر وزارتخانه‌ها بردارند، اما از آنجا که پیش بینی می‌شود استیضاح فاطمی امین به سرانجام نرسد، مشخص نیست که برنامه مجلس برای دیگر وزارتخانه‌ها چه خواهد بود.

احتمالا استیضاح وزیر صمت به صحن نمی‌رود

از سویی سیدمحمد حسینی، معاون پارلمان رئیس جمهور، درباره آخرین وضعیت موضوع استیضاح فاطمی امین اعلام کرد: بنا بر آنچه در مجلس رقم خورده، از بین ۳۶ نماینده‌ای که نامه استیضاح وزیر صمت را امضا کرده اند، ۲۰ نفر امضای خود را باز پس گرفته اند. پیش بینی می‌شود با تغییراتی که در ترکیب کمیسیون صنایع ایجاد شده است و آنچه

پیش‌تر گفته شد، استیضاح وزیر صمت از نصاب افتاده و به صحن کشیده نشود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر