کد خبر: 138352
A
دیده بان ایران تبلیغات عجیب شهرداری اصفهان را بررسی کرد؛

پشت پرده تبلیغات شهرداری اصفهان با عناوین «جای سطل زباله وسط میز پذیرایی نیست» و «جای میز غذاخوری توی دستشویی نیست» چیست؟ / مقابله با سگ گردانی یا توهین به ادبیات فارسی!+تصاویر

شهرداری اصفهان در اقدام جدید خود برای مقابله با کسانی که در شهرها سگ‌گردانی می‌کنند تصمیم به طراحی و انتشار تابلوهایی کرده که ابهامات زیادی را به دنبال داشته است. بررسی‌های دیده‌بان ایران نشان می‌دهد که بودجه شهرداری اصفهان صرف مواردی شده که حتی برخی از آنها بار معنایی توهین‌آمیز نیز دارد.

پشت پرده تبلیغات شهرداری اصفهان با عناوین «جای سطل زباله وسط میز پذیرایی نیست» و «جای میز غذاخوری توی دستشویی نیست» چیست؟ / مقابله با سگ گردانی یا توهین به ادبیات فارسی!+تصاویر

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در روزهای گذشته تبلیغات شهری که از سوی اداره شهروندی ذیل معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر تابلوهای سطح شهر نقش می‌بندد در ماه‌های اخیر بسیار پر حرف و حدیث شده است. 

تابلوهای تبلیغات شهری که در کلام مسئولان شهرداری اصفهان از آنها با نام گالری شهری هم یاد می‌شود، محلی برای ارائه آموزش‌های شهروندی است که چند سالی است از سوی کمیته شهروندی و هم‌اکنون اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال می‌شود. 

91809efc-5be4-4aff-8e7b-94f9bac58d41

تابلوهایی که به واسطه کثرت آنها در سطح شهر محل خوبی برای آموزش‌های شهروندی یکپارچه و فرهنگ‌سازی در میان مردم است؛ اما در چند ماه اخیر حاشیه‌ساز شده است. نخستین موج انتقاد به طراحی و جملات به‌کار برده شده در این تبلیغات در آستانه تابستان امسال و آغاز طرح جدید جمع‌آوری زباله از سوی شهرداری اصفهان رخ داد و جملاتی مانند "از این به بعد شنبه زوجه"، "از این به بعد یکشنبه فرده" و "از این به بعد جمعه تعطیله" که بدون ارائه هیچ توضیح دیگری روی این تابلوها نقش بسته بود، اسباب انتقاد و حتی تمسخر شهروندان را فراهم کرد تا جایی که «دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان» نیز در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان داد و انتقادات جدی به این تبلیغات شهرداری اصفهان وارد کرد.

 در ادامه مسئولان شهرداری عنوان کردند این تبلیغات انتظاری است و اصل حرف در دور بعدی تبلیغات زده می‌شود و مدتی بعد نیز طرح دیگری که همان جمع‌آوری زباله‌ها در روزهای زوج و فرد هفته به‌جای روزهای زوج و فرد تقویم بود بر این تابلوها نقش بست، اما هیچ‌کس از شهرداری اصفهان نپرسید چند نفر از شهروندان با مفهوم تبلیغات انتظاری آشنایی دارند که بودجه شهرداری صرف یک دور تبلیغات گُنگ شده و زدن حرف اصلی به دور بعدی این تبلیغات موکول شده است. 

52b9d70a-f111-43e9-a339-80595fbcb29e

اما این تمام ماجرا نبود؛ اخیرا طرح‌های بسیار پر حرف و حدیث‌تری بر تابلوهای شهری نصب شده که مشخص نیست لُب کلام و پیام مدنظر اداره توسعه شهروندی چه بوده است و شهرداری اصفهان با جملات عجیبی مانند "جای مو توی غذا نیست"، "جای سطل زباله وسط میز پذیرایی نیست" "جای میز غذاخوری توی دستشویی نیست" شهروندان را شگفت‌زده کرده است. هرچند به نظر می‌رسد مقصود اصلی اداره شهروندی جملات "جای سگ توی پاساژ و بازار نیست" و "جای سگ توی خیابان و پیاده‌رو نیست" و فرهنگ‌سازی در خصوص پدیده سگ‌گردانی باشد، اما مشخص نیست چرا برای انتقال این پیام جملات مشمئزکننده قبلی را به تابلوهای شهری سنجاق کرده‌اند. 

اگرچه در این میان نباید از کارکرد این تابلوها و تلاش‌های اداره توسعه فرهنگ شهروندی برای فرهنگ‌سازی شهری گذشت اما به نظر می‌رسد اتاق فکر و پیشنهاددهندگان و مجریان این طرح‌ها باید در انتخاب این طرح‌ها کمی بیشتر تأمل و تفکر کنند تا جایگاه این تبلیغات در نزد شهروندان تنزل نیابد و اسباب تمسخر آنها در فضای مجازی و حقیقی را فراهم نکند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ قطعا تبلیغات و فرهنگسازی که در ابتدا با تمسخر و انتقادات جدی همراه شود حتی اگر به گمان مجریان در ذهن مردم هم بماند، نمی‌تواند فرهنگ‌ساز و اثرگذار باشد، بلکه حتی ممکن است همین مورد تمسخر و نقد واقع شدن باعث سرپیچی و عناد جامعه نسبت به پیام و هدف این تبلیغات نیز گردد./ سایت دیده بان ایران 

0430a9ba-544a-40e1-a6f4-e74f385fead0

 d64d00c5-5638-455b-b2e8-9cb0e2e3ba86

 

512a3126-0f45-4c6e-ba81-31978e97be34aa4be616-ec78-4b18-97ba-8d14d11405b6

078ab52a-08e6-43d7-8947-0e74da0a9d73

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر