کد خبر: 140656
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۸؛

بیانیه شورای دیپلمه های بیکار پس از بازداشت چند تن از اعضای خود

صفحه نخست سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و انقلاب اسلامی را در ۴۳ سال قبل چنین روزی، شنبه ۱۴ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. حمله شدید آیت الله منتظری به آمریکا و اسرائیل در نماز جمعه تهران و دگرگونی در تشکیلات دادگستری و سخنی از امام خمینی مبنی بر اینکه خطر تلویزیون برای اسلام بیشتر از وزارتخانه ها است تیترهای مهم روزنامه انقلاب اسلامی می باشند‌. اما روزنامه کیهان تیتر اول خود را به صدور دستور تشکیل شوراهای اداری و کارگری از سوی بازرگان نخست وزیر اختصاص داده است و از جزئیات شورش ۴ ساعته در زندان قصر نوشته است.

بیانیه شورای دیپلمه های بیکار پس از بازداشت چند تن از اعضای خود

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و انقلاب اسلامی را در ۴۳ سال قبل چنین روزی، شنبه ۱۴ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. حمله شدید آیت الله منتظری به آمریکا و اسرائیل در نماز جمعه تهران و دگرگونی در تشکیلات دادگستری و سخنی از امام خمینی مبنی بر اینکه خطر تلویزیون برای اسلام بیشتر از وزارتخانه ها است تیترهای مهم روزنامه انقلاب اسلامی می باشند‌. اما روزنامه کیهان تیتر اول خود را به صدور دستور تشکیل شوراهای اداری و کارگری از سوی بازرگان نخست وزیر اختصاص داده است و از جزئیات شورش ۴ ساعته در زندان قصر نوشته است.

IMG_20221006_095825_624

افزایش نرخ بیمه شخص ثالث به ۲۵ درصد نیز تیتر بعدی این روزنامه می باشد. روزنامه بعدی بامداد امروز است این روزنامه با چاپ تصویری از دکتر مصطفی چمران در صفحه اول خود به نقل از وی خبر از پاکسازی در ارتش را داده است و اینکه در آینده سپاه پاسداران مستقل عمل می کند و وارد ارتش نمی شود. چمران همچنین گفته کسانی که به این انقلاب و نظام اعتقاد نداشته باشند از ارتش پاکسازی می شوند. تیتر دیگر روزنامه به مقررات جدید خرید و فروش ارز و کاهش میزان فروش ارز رسمی و غیر رسمی مسافران اختصاص دارد. این روزنامه را ورق زده به صفحه دوم می رویم که به بیانیه شورای دیپلمه های بیکار پس از بازداشت چند تن از اعضای خود بر می خوریم که متن خبر فوق را عینا در ادامه می خوانید؛

IMG_20221006_095827_929

شورای دیپلمه های بیکار در بیانیه ای که رونوشت آنرا به بامداد فرستاده با اشاره به مصوبه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی که طی آن تصویب شده است تا جرم کسی اثبات نشده بازداشت او غیرقانونی است اعلام کرده است؛ مگر قانونی وجود دارد که بیکاری را جرم بداند؟ در این بیانیه همچنین گفته شده است که دیپلمه های بیکار با تجمع در محل وزارت کار چون با بی اعتنایی مسئولان به خشم آمده و شروع به دادن شعارهایی مانند گرسنگی صبر سرش نمیشه- وعده وعیدتون غذا نمیشه به راهپیمایی به طرف نخست وزیری گرفتند و بعد از طی خیابانهای آزادی- انقلاب- مصدق به حوالی کاخ نخست وزیری رسیدند و در این محل با سیل نظامیان و پاسداران مواجه شدند. 

-5902318305442642787_121

در این بیانیه اضافه شده است؛ آنگاه چند تن از بیکاران دیپلمه و کارگر دستگیر و به زندان منتقل شدند. در قسمتی دیگر از این بیانیه آمده است؛ حال می پرسیم این عمل دولت انقلاب چه مفهومی دارد؟ اگر دولت موجودیت خود را مدیون همین مردم میداند اگر حامی مستضعفین است چرا جواب بیکاران را اینچنین می دهد؟ مگر همین بیکاران بر اثر مبارزات خود اخراج نشدند مگر همین بیکاران بخاطر ستم های وحشیانه شاه قیام نکردند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر