کد خبر: 142389
A

آیا کپسول CNG یا LPG موجب خرابی جلوبندی پراید شما می‌شود؟

CNG و LPG سوخت­هایی هستند که به عنوان جایگزین برای بنزین استفاده می‌شوند. به خصوص با افزایش مداوم قیمت بنزین در ماه­های اخیر، تعدادی از مصرف­کنندگان در حال بررسی راه­هایی برای کاهش هزینه­های سوخت خود هستند.

آیا کپسول CNG یا LPG موجب خرابی جلوبندی پراید شما می‌شود؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ CNG و LPG سوخت­هایی هستند که به عنوان جایگزین برای بنزین استفاده می‌شوند. به خصوص با افزایش مداوم قیمت بنزین در ماه­های اخیر، تعدادی از مصرف­کنندگان در حال بررسی راه­هایی برای کاهش هزینه­های سوخت خود هستند.

در حالیکه برخی از مصرف‌کنندگان به دنبال راه‌هایی برای کاهش استفاده از خودرو هستند، برخی دیگر به فکر رفتن به سمت سوخت‌های جایگزین می‌باشند. اگر شما از جمله کسانی هستید که به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری برای بنزین هستید، استفاده از CNG یا LPG راه حلی کارآمد و در دسترس برای پراید شما است.

هر خودرویی که با بنزین کار می‌کند می تواند به کمک کیت به CNG یا LPG مجهز شود و با آن کار کند. این نوع کیت‌ها جهانی هستند که می‌توان با توجه به نوع وسیله نقلیه آنها را تهیه کرد. اما در حالت کلی ایمنی کمتری نسبت به نصب توسط کارخانه دارند و البته همانطور که در لیست قطعات جلوبندی پراید می‌توانید مشاهده کنید قطعات جلوبندی پرایدهایی که کپسول CNG یا LPG دارند با پرایدهای معمولی متفاوت است..

اگر کارخانه سازنده خودرو، وسیله نقلیه‌ای با سیستم CNG نصب شده در اختیار شما قرار دهد، آن وسیله نقلیه گرانتر از معادل بنزینی خود خواهد بود. اگر یک کیت CNG می‌خواهید، باید هزینه اضافی برای تبدیل خودروی خود به نوع CNG آن بپردازید.

در این مقاله به بررسی آسیب‌های احتمالی که ممکن است با استفاده از CNG و LPG به قطعات جلوبندی پراید شما وارد شود، می‌پردازیم.

افزایش تعداد دفعات مراجعه به مکانیک

در شروع استفاده از  CNG، ممکن است احساس کنید که اقتصادی‌تر است، اما در طولانی‌مدت، شروع به مراجعه بیشتر به مکانیک می‌کنید. دلیل این امر این است که CNG برای قطعات موتور و جلوبندی پراید نامناسب است و در طولانی مدت (پس از طی حدود 30 تا 40 هزار کیلومتر) به یک یا دیگر قطعات آسیب می‌رساند.

عمر موتور

عمر موتور به دلیل استفاده از CNG کمتر می‌شود و واشرها، سوپاپ‌های سرسیلندر و غیره را ضعیف می‌کند و نیاز به تعمیرات اساسی موتور در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر مشاهده می‌شود. بنابراین، با اینکه ممکن است تصور شود که CNG و LPG به دلیل قیمت کمتر اقتصادی‌تر هستند، اما همین هزینه بعدا صرف تعمیر قطعات آسیب دیده می‌شود.

عملکرد: هنگام کار با CNG یا LPG ممکن است پراید شما کندتر شود. برای مثال در بزرگراه‌ها هنگام سبقت گرفتن، در سربالایی ها، آزادراه‌ها و ...

افزایش وزن خودرو

از آنجایی که یک خودروی CNG به مخزن اضافی نیاز دارد که بسیار سنگین است، وزن کلی خودروی شما را افزایش می‌دهد. همچنین بر سیستم جلوبندی و لاستیک‌های وسیله نقلیه شما تأثیر می‌گذارد و به طور غیرمستقیم روی هندلینگ پرایدتان تأثیر خواهد داشت.

آیا نظریات ذکر شده صحیح‌اند و CNG یا LPG واقعا به جلوبندی پراید شما آسیب می‌رسانند؟

یکی از شایعه‌های رایج در مورد CNG و LPG که افراد به آن باور دارند و در بالا ذکر کردیم این است که کارکردن خودرو با این موارد باعث کاهش عمر موتور می شود.

بسیاری از شما حتما می‌دانید که بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت دارای عدد اکتان بالا است. CNG دارای عدد اکتان بالاتر است! پس ممکن نیست به موتور شما آسیب برساند. CNG قدرت را بین ۸ تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد، اما به هیچ وجه به موتور آسیب نمی‌رساند، به شرط اینکه از موتور و جلوبندی پراید به خوبی نگهداری شود.

در حالت کلی در مقایسه با بنزین و گازوئیل، LPG عمر موتور را طولانی‌تر می‌کند. همچنین، LPG خودرو دارای بیش از ۱۰۰ اکتان است که کوبش قبل از احتراق را که می‌تواند باعث آسیب به موتور شود را از بین می‌برد.

در حالی که چندین نظریه نشان می‌دهد که استفاده از CNG یا LPG به جلوبندی پراید آسیب می‌رساند، اما هیچ یک از آنها ثابت نشده‌اند. اما آنچه ثابت شده است این است که کارکردن خودرو با CNG یا LPG منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی توان خروجی می‌شود.

البته نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که به دلیل ماهیت گازی CNG و LPG ممکن است به قطعات و سیستم جلوبندی پراید آسیب وارد شود. به همین دلیل عموما قطعات خودروهایی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند کمتر دچار آسیب می‌شوند. اگر چه استفاده از CNG و LPG از نظر اقتصادی هزینه کمتری بر دوش فرد قرار می‌دهد اما باید هزینه‌های مربوط به خرابی قطعات پراید را نیز به شمار آورد.

همچنین، تعداد بسیار کمی مکانیک‌ متخصص برای تعمیر خودروی CNG جهت رفع نقص‌های کوچک و مکرر وجود دارد. و البته به خاطر داشته باشید که تعداد جایگاه‌های CNG یا LPG بسیار کمتر از پمپ‌های بنزین است، بنابراین زمان انتظاری را که باید برای هر بار سوخت‌گیری صرف کنید، در نظر بگیرید.

به علاوه، برخلاف مخازن خودروهای بنزینی که از پلاستیک ساخته می‌شوند، مخازن LPG از فولاد ساخته شده و دارای محافظ سرریز هستند. شیرهای کاهش فشار سرریز نیز به گونه ای طراحی شده اند که سطوح بالاتری از انبساط گاز را تحمل کنند. LPG ذخیره شده در سیلندرها معمولا حدود 6 کیلوگرم بر متر مربع فشار دارد، اما سیلندرها/مخزن‌ها به گونه ای ساخته می‌شوند که تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع فشار ایمن را تحمل کنند. همه این عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند تا بالاترین استانداردهای ایمنی را در ایمن سازی LPG ایجاد کنند.

جهت کاهش رخداد آسیب‌های احتمالی مطمئن شوید که کیت LPG یا CNG را به شکل مجاز نصب کنید، ترجیحا کیتی که متعلق به شرکت سازنده خودرو باشد. کیت‌های غیر استاندارد که بد نصب شده باشند می‌توانند منجر به انفجار یا آتش سوزی شوند.

مزایای استفاده از CNG و LPG به جای بنزین در پراید

CNG- نسبت به سوخت‌های دیگر آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می‌شود.

-نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شویم، این است که دولت تلاش بسیاری دارد که آلودگی هوا را مهار کند. تقاضای رو به رشد فراوان برای LPG نشانه خوبی است زیرا باعث کاهش انتشار CO در مقایسه با موتورهای بنزینی می‌شود.

-یکی دیگر از مزایای عملی مشاهده شده افزایش عمر روغن های روان کننده است، زیرا CNG روغن میل لنگ را آلوده و رقیق نمی کند.

بنابراین سوخت هایی چون CNG و LPG همانند سوخت­های دیگر مزایا و معایبی دارند و استفاده از آن­ها با توجه به کاربردشان به مصرف­کننده بستگی دارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر