کد خبر: 142962
A

نظام آموزشی ما به خلاقیت و هنر اهمیت نمی‌هد

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: موضوعی که امروز نظام آموزشی از آن دور است، اهمیت‌بخشی به خلاقیت و هنر در آموزش و پرورش است.

نظام آموزشی ما به خلاقیت و هنر اهمیت نمی‌هد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمود رضایی امروز، ۱۷ آبان ماه، در نشست تخصصی معاونان آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی که در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: تبیین تفکر خلاق در دانش‌آموزان باید در راستای حرکت به سمت محفوظات همراه با علوم دانشی باشد. برای تحقق این امر نهادینه کردن تفکر خلاق در دانش‌آموزان امری ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه خلاقیت و هنر در نظام آموزشی افزود: در پویش جهاد هنر که اخیرا در سطح کشور برگزار شد، مشخص نیست ظرفیت خراسان رضوی خیلی مطلوب نیست و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود. در همین راستا اداره کل آموزش و پرورش استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تفاهمنامه‌ای با موضوع آموزش رایگان هنر برای دانش‌آموزان امضا کرده‌اند.

رضایی در ادامه توضیح داد: آموزش خلاقیت و هنر در آموزش و پرورش باید به عنوان یک راهبرد مدنظر باشد. امروز دانش‌آموزان در مدارس باید سرگرم هنرهای متفاوت شوند تا اگر آزمونی طراحی شد، دانش‌آموزان به جای اینکه تک‌بُعدی به مسائل فکر کنند، خانواده‌ها را هم درگیر مسائل آموزشی کنند.

وی نقش آموزش هنر را در تلفیق روح و جسم بسیار مهم دانست و بیان کرد: باید به آموزش هنر به عنوان اینکه می‌تواند نقش بالایی در تلفیق روح و جسم داشته باشد، توجه بیشتری شود. این موضوع به ویژه در مدارس شبانه‌روزی که آموزش در آن‌ بر سیاست‌های نوین تاکید دارد، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دور ماندن از فعالیت در فضای مجازی برای آموزش و پرورش یک چالش است و باید در این حوزه بیشتر کار کرد. پس از ۲ سال که آموزش و پرورش درگیر کرونا بود و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد، با توجه به حضوری شدن مدارس، حال از فضای مجازی دور مانده‌ایم.

وی ادامه داد: استفاده دانش‌آموزان از تکنولوژی‌های نوین موضوع بسیار موثری بود اما با یک چالش هم همراه شد و آن، اینکه معلمان و کادر آموزشی در این حوزه خیلی پیشرفت نکردند و تنها بستر شاد و واتساپ برای آن‌ها فراهم بود. این سرویس‌ها گاهی با بروز برخی مشکلات از سرویس خارج و دسترسی به آن محدود می‌شد؛ در واقع عدم آشنایی کامل با نرم‌افزارهای روز در جامعه یک آسیب جدی بشمار می‌رود.

نقش شیوه‌های نوین در آموزش و پرورش چیست؟

وی عنوان کرد: به کارگیری شیوه‌های نوین در آموزش و پرورش یک موضوع ضروری و مهم است. با پیگیری‌های انجام شده از طرف مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال تحصیلی جدید آموزش با رویکرد تلفیقی به عنوان کارآفرینی را آغاز کرده‌ایم. در این روش ریاضی را برای ریاضی و زبان را برای زبان آموزش نخواهیم داد بلکه علوم را برای ریاضی می‌خوانیم و علوم اجتماعی را برای دین و زندگی. در واقع دبیر علوم به جای نشستن پشت میز، دانش‌آموزان را در محیط بیرون از کلاس درس به صورت تجربی آموزش خواهد داد.

رضایی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد، سواد رسانه‌ای و سواد رایانه‌ای به عنوان یک اصل مهم است. در جلسات شورای آموزش و پرورش بر این موضوع که جامعه باید به سمت سواد رسانه‌ای تغییر مسیر دهد، تاکید بسیاری شده است. در حال حاضر موضوع آموزش جدید سواد رسانه‌ای در یکی از کتب درسی متوسطه اول قرار گرفته اما توقع می‌رود در مدارس برنامه‌ریزی‌های لازم برای این منظور انجام شود تا برای تدریس این درس از نیروهای متخصص استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در آموزش و پرورش کارآمد و نوین می‌تواند تاثیرگذار باشد شامل بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی منظم و ارائه راهکار مناسب است. در یک نظام آموزش و پرورش کارآمد استفاده از برنامه‌ریزی استراتژیک به عنوان یک فرایند پویا و دورنگر می‌تواند تاثیرگذار باشد. این سخن شعار نیست بلکه یک راهبرد است. در اجرای برنامه‌های آموزشی برای اینکه بتوانیم آموزش و پرورش را برای آینده ترسیم نماییم، نیاز است یک استراتژی در همین حوزه تعریف کنیم.

رضایی به ارائه راهکارها و تاکتیک‌ها برای رسیدن به فردایی بهتر در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این اقدام وقتی موفق است که همه ذی‌نفعان، ذی‌ربطان و کسانی که علاقه به مشارکت در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش دارند، وضعیت مطلوب خود را شناسایی کنند و برای رسیدن به این وضعیت دنبال طی کردن راه‌های مطلوب باشند.

وی با اشاره به زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی در مدارس جهان گفت: امروز زبان رسمی آموزش و پرورش در همه دنیا انگلیسی است ولی ما در مجموعه آموزش و پرورش استان هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه واقعی در این حوزه برسیم. از معاونان دوره متوسطه تقاضا می‌شود نسبت به یک جهش علمی با همین موضوع تلاش بیشتری کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: امروز ما  از بستر گرامر خارج شده‌ و به بستر مکالمه نزدیک شده‌ایم. باید در حوزه آموزش شنیداری دانش‌آموزان نیز بیش از این تلاش شود. ما هنوز در برگزاری آزمون‌هایی که به صورت شنیداری برگزار می‌شود، زیرساخت‌های مناسبی نداریم.

تعلیم و تربیت باید همه‌جانبه باشد

وی عنوان کرد: تعلیم و تربیت باید همه‌جانبه شود؛ یعنی به همه ظرفیت‌های انسانی توجه کنیم. استفاده از عملکردهای موفق در آموزش و پرورش کشورهای توسعه‌یافته در این امر به ما کمک می‌کند؛ به طور مثال کشور ژاپن به عنوان یک کشور پیشرو در آموزش و پرورش شناخته می‌شود که از تمام ظرفیت‌هایش با توجه به ضعف‌ها و نقاط قوتش بهره‌مند می‌شود.

رضایی اظهار کرد: در این حوزه باید چهار رکن اساسی شامل یادگیری برای زیستن، دانستن، انجام دادن و زیستن برای با یکدیگر بودن را جدی بگیریم. طرحی که با این چهار رکن مطرح می‌شود، تحت عنوانـ «هِد» تعریف شده است. هِد مخفف سَر، پایگاهی برای اندیشیدن، تعمق و تامل بشمار می‌رود. یعنی مجموعه‌ای برای کانون عشق و محبت در راستای درک مطلب و کسب مهارت باید در آموزش و پرورش ایجاد شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر