کد خبر: 144209
A

رویترز: آمریکا در حال بررسی ارسال سلاح ضربتی با برد ۱۶۰ کیلومتری و «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر» به اوکراین است/ویژگی «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر» چیست؟

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی پیشنهاد شرکت بوئینگ برای تامین بمب‌های دقیق و مقرون به‌صرفه به اوکراین است.

رویترز: آمریکا در حال بررسی ارسال سلاح ضربتی با برد ۱۶۰ کیلومتری و  «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر» به اوکراین است/ویژگی «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر» چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی پیشنهاد شرکت بوئینگ برای تامین بمب‌های دقیق و مقرون به‌صرفه به اوکراین است.

در حالی که روز به روز بر نیاز اوکراین به دسترسی به سلاح و تجهیزات نظامی بیشتر می‌شود و رفته رفته از حجم انبارهای جنگی ایالات متحده و متحدان آن کاسته می‌شود؛ این پیشنهاد شرکت بوئینگ می‌تواند تا حدودی مشکلات تامین تسلیحاتی اوکراین را برطرف کند.

بنابر مدارکی که به رؤیت رویترز رسیده است طرح پیشنهادی بوئینگ، با نام «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر» (GLSDB)، یکی از ۱۲ طرحی است که برای تامین مهمات جدید برای اوکراین پیشنهاد شده است.
در این صورت اوکراین می‌تواند با ترکیب این بمب‌ها و پیشرانه راکت‌های ام-۲۶(M26)، موقعیت‌هایی را تا فاصله ۱۶۰ کیلومتری و در پشت خط‌وط نیروهای روسیه مورد هدف قرار دهد.

ویژگی «بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر»

اگرچه ایالات متحده درخواست‌های اوکراین برای تحویل موشک‌های ATACMS با برد ۳۰۰ کیلومتر را رد کرده بود، اما بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر با برد ۱۶۰ کیلومتر به اوکراین اجازه می‌دهد تا اهداف نظامی ارزشمندی را که تا کنون دور از دسترس بوده‌اند، مورد هدف قرار دهد و به این کشور کمک کند تا به ضدحمله‌های خود علیه نیروهای روسیه ادامه دهد.

این بمب‌ جدید با استفاده از سیستم ردیابِ جی‌پی‌اس‌ هدایت می‌شود و می‌تواند برخی از پارازیت‌های الکترونیکی را از بین ببرد. بمب‌ زمین‌پرتابِ کم‌قطر در همه شرایط آب و هوایی قابل استفاده است و می‌تواند علیه خودروهای زرهی روسیه نیز به کار رود.


اعطای مجوز به شرکت‌های غیر دولتی


همچنین به دنبال تقاضاهای روزافزون برای سیستم پرتاب‌کننده‌های متحرک موشک موسوم به «هیمارس» HIMARS که امتحان خود را در حملات به خطوط تدارکات، پست‌های فرماندهی و حتی تانک‌های روسیه پس داده بودند؛ شرکت لاکهید مارتین ظرفیت تولید این محصول خود را بیشتر کرده است. هم‌اکنون این پیمانکار نظامی ایالات متحده در حال تلاش برای حل مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار است تا تولید خود را دو برابر کند و به ۹۶ پرتابگر در سال برساند.

همزمان با آغاز تلاش‌های تازه آمریکا برای تامین تسلیحاتی اوکراین، داگ بوش، مامور اصلی خرید تسلیحات ارتش ایالات متحده، هفته گذشته به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ارتش با اجازه دادن به پیمانکاران نظامی برای ساخت گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری - که در حال حاضر فقط در تاسیسات دولتی تولید می‌شود - به دنبال تسریع تولید آن‌ها است.

بوش افزود، تهاجم به اوکراین تقاضا برای سلاح‌ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داده است، به طوری که متحدان آمریکا در اروپای شرقی در عین حال که اوکراین را تامین می‌کنند، خود سفارش‌های زیادی را برای طیف وسیعی از تسلیحات به آمریکا داده‌اند.

تام کاراکو کارشناس نظامی می‌گوید که با خروج آمریکا از افغانستان موجودی بمب‌های هوا-به-زمین برای ارسال به اوکراین مناسب است ولی مسئله اینجاست که این بمب‌ها را نمی‌توان به‌راحتی با هواپیماهای اوکراینی مورد استفاده قرار داد. در نتیجه «باید به دنبال راه‌های نوآورانه برای استفاده از آنها باشیم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر