کد خبر: 144689
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۵۸؛

ماجرای مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحویل شاه

ماجرای مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحویل شاه

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه بامداد امروز، روز پنجشنبه ۱۵ آذر سال ۱۳۵۸ پیش روی شماست. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به جزئیات طرح ایجاد ارتش۲۰ میلیونی مقاومت که خبر آنرا آیت الله خامنه ای نماینده شورای انقلاب در وزارت دفاع ملی داده اند. و اینکه ارتش ۲۰ میلیونی زیر نظر وزارت کشور در مواقع ضروری فعالیت می کند و داوطلبان عضویت در این ستاد در گروههای ۲۲ نفری سازمان می یابند و سازمان دهی و آموزش گروههای مقاومت با رعایت اصل سادگی و خودکفایی به گونه ای کاملا انقلابی طرح ریزی شده است. از سوی دیگر خبر رسید صادق قطب زاده از رادیو تلویزیون کناره گیری کرد و آیت الله موسوی اردبیلی اعلام کردند اعضای شورای ۵ نفره رادیو تلویزیون از سوی شورای انقلاب تعیین شده اند. ورود ناو کیتی هاوک آمریکایی به دهانه خلیج فارس و هشدار روزنامه پراودا چاپ مسکو که آمریکا مقدمات استفاده از نیروهای نظامی در ایران را فراهم کرده است از جمله خبرهای شاخص دیگر این روزنامه به شمار می روند. به صفحه دوم می رویم به اطلاعیه دکتر ابراهیم یزدی در رابطه با تکذیب دیدار با وزیر امورخارجه آمریکا در رابطه با شاه مخلوع بر می خوریم که متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است.

IMG_20221206_092250_389

دکتر ابراهیم یزدی دومین وزیر امور خارجه دولت موقت جمهوری اسلامی، دیروز با صدور اطلاعیه ای، درباره انتشار اسناد در ارتباط با سفر شاه مخلوع که از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام انتشار یافته بود توضیحاتی داد و هر گونه مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا را در این باره تکذیب کرد. متن اطلاعیه دکتر یزدی به شرح زیر است؛

بسمه تعالی

هموطنان عزیز

در اسنادی که توسط برادران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در محل سفارت سابق آمریکا منتشر شده است به نقل از گزارش کاردار سفارت به وزیر امور خارجه آمریکا آمده است که موضوع سفر شاه خائن مخلوع به آمریکا با اینجانب در سوم اکتبر در موقع سفر به سازمان ملل متحد مطرح سازد.

IMG_20221206_092250_604

بدین وسیله به اطلاع عموم می رساند که وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات خود با این جانب که با حضور هیات ایرانی اعزامی به سازمان ملل متحد انجام گرفت هرگز چنین موضوعی را مطرح نساخت و هر گونه شایعه ای در این مورد به کلی بی اساس است. همانطوریکه این جانب قبلا هم مراتب را به اطلاع عموم رسانیده ام، اولین باری که دولت آمریکا موضوع سفر شاه به آمریکا را دولت ایران مطرح ساخت در ۳۰ مهرماه بوده است. کاردار سفارت آمریکا و مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز قبل از آن تقاضای دیدار فوق العاده ای را از جانب نخست وزیر می نمایند و این دیدار با حضور اینجانب در نخست وزیری صورت می گیرد و کاردار سفارت آمریکا نظر دولت متبوع خود را در مورد سفر شاه خائن مخلوع به آمریکا به بهانه ظاهرا بیماری به اطلاع دولت ایران می رساند. در این دیدار دولت ایران نه تنها موافقتی به هیچ وجه با نظر و اقدام آمریکا نمی نماید بلکه اعتراض شدید خود را به این عمل آمریکا به اطلاع آنان می رساند و عواقب آنرا گوشزد می نماید.

والسلام علی من التبع الهدی

ابراهیم یزدی

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر