کد خبر: 146172
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

رییس فدراسیون بدنسازی: بیش از ۳ هزار باشگاه بدنسازی طی ۲ سال گذشته تعطیل شدند/ در بخش باشگاه بدنسازی بانوان محدودیت داریم/ برخی بدنسازان برای تأمین مخارج ورزش، ماشین و یا طلای همسرشان را می‌فروشند

عبدالمهدی نصیرزاده رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام به سایت دیده‌بان ایران گفت: همه ورزش‌ها سختی خود را دارند ولی رشته بدنسازی یکی از سخت‌ترین ولی پرطرفدارترین ورزش‌هاست. افرادی بودند که ماشین‌شان یا طلای همسرشان را فروختند و حتی وام گرفتند تا در دوره‌های مختلف شرکت کردند.

رییس فدراسیون بدنسازی: بیش از ۳ هزار باشگاه بدنسازی طی ۲ سال گذشته تعطیل شدند/ در بخش باشگاه بدنسازی بانوان محدودیت داریم/ برخی بدنسازان برای تأمین مخارج ورزش، ماشین و یا طلای همسرشان را می‌فروشند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «مستر المپیا» معتبرترین مسابقات در رشته پرورش اندام است و هر ساله توسط فدراسیون جهانی پرورش اندام برگزار می‌شود.

چهل‌و‌هفتمین دوره مسابقات معتبر پرورش اندام «مستر المپیا»، به میزبانی شهر لاس‌وگاس ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۷ آذر برگزار شد و هادی چوپان، بدنساز حرفه‌ای کشورمان، ملقب به «گرگ ایرانی»، موفق شد برای نخستین بار با پشت سر گذاشتن رقبای خود، عنوان قهرمانی دسته آزاد رقابت‌های پرورش اندام «مستر المپیا» در سال ۲۰۲۲ را کسب و جایزه ۴۰۰ هزار دلاری این دوره از رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد.

در سال‌های اخیر به دلیل استقبال زیاد جوانان و به خصوص بانوان به ورزش پرورش اندام، باشگاه‌های زیادی اقدام به جذب ورزشکار کرده‌اند، اما کسانی که پس از مدتی تصمیم به ادامه این ورزش به صورت حرفه‌ای دارند، همواره از یک موضوع گلایه دارند و آن؛ هزینه‌های بالای بدنسازی در کشور است.

در همین رابطه رابطه عبدالمهدی نصیرزاده؛ رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام ایران در گفتگو با دیده‌بان ایران ضمن اشاره به نحوه رتبه‌بندی باشگاه‌ها برای دریافت شهریه گفت: شورای نرخ‌گذاری و رتبه‌بندی باشگاه‌ها در اداره ورزش و جوانان استان‌ها در مورد میزان شهریه دریافتی تصمیم‌گیری میکنند، شرایط محیطی، هزینه‌های موجود و خدمات ارائه شده در باشگاه در تعیین نرخ شهریه باشگاه موثر است، شاید باشگاه‌هایی که شهریه بالا دارند مشاوره پزشکی هم جزو خدماتشان باشد یا لباشسویی برای شستن لباس‌ها و کمدهای اختصاصی دارند و از مربیان درجه بالاتری استفاده میکند و در متراژ بیشتر دستگاه‌های باکیفیت‌تری دارند. پس دلیل اختلاف قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر به همین علت‌ها است.

5513812

وی در رابطه با نحوه نظارت بر باشگاه‌ها گفت: فدراسیون، نرخ‌نامه‌هایی را در خصوص میزان شهریه تعیین میکند باشگاه‌ها با توجه به اینکه در چه گرید یا سطحی هستند میتوانند تا سقف نجاز تعیین شده، شهریه دریافت کنند.

 تعطیلی بیش از ۳ هزار باشگاه بدنسازی طی ۲ سال گذشته

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در پاسخ به این سوال دیده‌بان ایران که در ایام کرونا چند درصد از باشگاه‌ها مجبور به تعطیلی شدند؟ تصریح کرد: به طور متوسط  از ۲۳ هزار باشگاه بدنسازی موجود در کشور که ۸۵درصد کل باشگاه‌های کشور را در اختیار دارند سالانه هزار باشگاه کم و از طرفی هزار باشگاه مجوز تاسیس گرفته و به این رقم اضافه میشوند ولی در طول ۲ سالی که درگیر کرونا بودیم تعداد افرادی که مجبور به تعطیلی باشگاه شدند بیشتر شد به نحویکه در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ حدودا ۱۵۰۰ باشگاه سالانه تعطیل و حدود ۹۰۰ تا هزار  باشگاه اضافه گردید.

کمبود فضای ورزشی در یک استان محروم

نصیرزاده بیان کرد: با توجه به سرانه جمعیت و شاخص‌ های موجود؛ در کل کشور بیشترین تعداد باشگاه با رقم بین ۴۷۰۰ تا ۴هزار و ۸۰۰ برای شهر تهران و کمترین تعداد برای شهرستان‌های مهران و دهلران استان ایلام است. 

وی در رابطه با کم بودن تعداد باشگاه‌های مختص بانوان نسبت به آقایان گفت: بیش از ۳ هزار باشگاه بدنسازی تخصصی ویژه بانوان در کل کشور فعالیت میکنند یعنی مجوزی که دارند فقط برای بانوان است. فدراسیون بدنسازی جزو فدراسیون‌هایی است که بیشترین فعالیت بخش بانوان را دارد. باشگاه‌ها یک شیفت در اختیار بانوان و یک شیفت در اختیار آقایان است.

_50

وی تاکید کرد: همکاران ما در اداره کل ورزش و جوانان حمایت از ورزش و افرادی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری میکنند. با توجه به شرایط معیشتی در کشور، افرادی که در زمینه سرمایه‌گذاری میکنند واقعا عاشق هستند زیرا هیچ توجیه اقتصادی ندارد. به طور مثال فردی که یک باشگاه تاسیس میکند میتوانست هزینه‌ای که کرده را در بانک گذاشته و از سودش استفاده کند ولی به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این رشته دارند، سرمایه‌گذاری میکنند و اداره ورزش و جوانان و فدراسیون نیز حمایت میکند.

صدور مجوز باشگاه لاکچری در خیابان فرشته

نصیرزاده در پاسخ به آخرین وضعیت باشگاه لاکچری در خیابان فرشته عنوان کرد: شهریه‌های خارج از چارچوب مورد قبول فدراسیون نیست و آخرین صحبتی که داشتیم مجوز این باشگاه صادر شده است البته باید طبق قوانین و چارچوب تعیین شده پیش بروند.

وی در رابطه با اعمال محدودیت برای کنترل حضور ورزشکاران در باشگاه به ویژه در ساعات عصر افزود: افرادی که به عنوان بازرس با ما همکاری می‌کنند اکثرا نیروهای دانشجویی و داوطلبی هستند و شاید در طول سال امکان بازرسی از یک باشگاه وجود نداشته باشد که بخواهیم نظارت و ارزیابی کنیم ولی چنانچه گزارشی مبنی بر تخلف و تخطی مربی یا فروش داروهای غیرمجاز دریافت کنیم قطعا ورود میکنیم که در این راستا چندین باشگاه نیز پلمپ و ابطال جواز کسب شده است. 

_750

پودرهای مکمل‌ را از داروخانه‌ها تهیه کنید

وی در بخش دیگری از گفتگو با دیده‌بان ایران اظهار کرد: مکمل‌های ورزشی یک نوع مکمل غذایی محسوب میشوند که عارضه‌ زیادی ندارند و افرادی که حرفه ای ورزش میکنند مجبور به استفاده از آنها هستند و ما نیز حمایت کرده و نحوه تهیه آنها آموزش میدهیم ولی موضوع داروهای غیرمجاز که گاها توسط مربیان در باشگاه‌ها تجویز میشود جداست و بسیار خطرناک هستند و به شدت با آن‌ها برخورد میکنیم و در برخی موارد گزارش مرگ و میر ناشی از سوءمصرف این داروها را داشتیم البته اینگونه نیست که با مصرف یک بار فرد دچار حادثه شود ولی در بلند مدت تاثیر مخرب دارد. طرحی را پیگیری میکنیم که به موجب آن بتوانیم توزیع مکمل‌ها را در باشگاه‌ها آغاز کنیم ولی خواهشی که از ورزشکاران داریم این است که فعلا مکمل‌های بدنسازی را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی به آثار مخرب استفاده از داروهای غیرمجاز بدنسازی اشاره کرد و افزود: آقای اسحاق قویدل خودشان به بنده گفته بودند که بر اثر استفاده  از این داروها به چنین شرایط افتاده‌اند که سال گذشته نیز به رحمت خدا رفتند.

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در بخش دیگری از گفتگو با دیده‌بان ایران تاکید کرد: سیاست فدراسیون؛ اشاعه ورزش پاک است و تلاشمان این است که از سنین نوجوانی این فرهنگ را ترویج داده و آموزش‌های لازم را برای عدم استفاده افراد سنین پایین از داروهای غیرمجاز بدنسازی میدهیم.

 فدراسیون بدنسازی ایران ششمین فدراسیون بزرگ دنیاست

نصیرزاده با اشاره به اینکه فدراسیون بدنسازی ایران ششمین فدراسیون بزرگ دنیا در بین ۲۳۰ کشور است. عنوان کرد: قهرمانی جهان زمانی برای ما ارزشمند است که با دن‌های پاک و بدون استفاده از هورمون با دارو کسب شود کما اینکه در مسابقات اخیر نیز تست دوپینگ تمامی بدنسازان ما منفی شد. 

 اغلب بدنسازان برای تامین مخارج بدنسازی، ماشین یا طلای همسرشان را میفروشند

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی و گران شدن اقلام مصرفی و نیاز یک بدنساز برای استفاده از گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و ... یک بدنساز چگونه میتواند هزینه‌ها را تقبل کند گفت: قبول داریم که شرایط اقتصادی سخت است ولی افراد عاشق به این رشته به هر نحوی پول جور میکنند تا بتوانند ورزش کنند. همه ورزش‌ها سختی خود را دارند ولی رشته بدنسازی یکی از سخت‌ترین ولی پرطرفدارترین ورزش‌هاست. افرادی بودند که ماشین‌شان  یا طلای همسرشان را فروختند و حتی وام گرفتند تا در دوره‌های ما شرکت کردند و حتی قهرمان جهان نیز شدند و در این راه به بی‌مهری مسئولین نیز عادت کردند ولی با این حال حاضر نشدند دعوت‌های سایر کشورها را قبول کنند.

گفتگو: صفورا طالب‌زاده_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر