کد خبر: 147048
A

جمهوری خواهان بعد از ۱۱ دور رای‌گیری نتوانستند، رئیس سنا را مشخص کنند

آخرین تلاش‌های کِوین مکارتی، رهبر حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، برای رسیدن به ریاست این مجلس ناکام مانده است. گروهی از اعضای راستگرای حزب جمهوری خواه یازدهمین تلاش او برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس در سومین روز رای گیری را به شکست کشاندند. این تعداد رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس از پیش از جنگ داخلی آمریکا بی‌سابقه است.

جمهوری خواهان بعد از ۱۱ دور رای‌گیری نتوانستند، رئیس سنا را مشخص کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گروهی از اعضای راستگرای حزب جمهوری خواه یازدهمین تلاش او برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس در سومین روز رای گیری را به شکست کشاندند.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر توانستند کنترل مجلس نمایندگان را از دست دمکرات ها خارج کنند، اما این بن بست مانع می شود اعضای تازه سوگند یاد کنند یا لوایح تازه تصویب شود.

مجلس نمایندگان روز جمعه بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد.

این تعداد رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس از پیش از جنگ داخلی آمریکا بی‌سابقه است. در سال ۱۸۶۰ رئیس مجلس بعد از ۴۴ دور رای گیری برگزیده شد.

گروهی شامل ۲۰ نماینده راست افراطی از رای دادن به آقای مکارتی خودداری می کنند. او به ۲۱۸ رای نیاز دارد.

اعضای شورشی حزب می گویند که با معیارهای آنها این نماینده اهل کالیفرنیا به اندازه کافی محافظه کار نیست. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از آقای مکارتی حمایت کرده.

همزمان اقلیت دمکرات این مجلس به اتفاق آرا به رهبر مورد نظر خود، حکیم جفریز، اهل نیویورک رای داده است. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یک سیاهپوست هدایت یک حزب در کنگره را به دست می گیرد. با این حال بعید است او بتواند از حمایت شش نماینده حزب جمهوری خواه برای رسیدن به ریاست این مجلس برخوردار شود.

قانونگذاران در این مجلس که به اختلاف اندکی میان دو حزب تقسیم شده، ظهر روز جمعه - همزمان با دومین سالگرد یورش هواداران ترامپ به کنگره - تشکیل جلسه خواهند داد.

آقای مکارتی که از سال ۲۰۱۹ هدایت جمهوری خواهان این مجلس را به عهده داشته از حمایت بیش از ۲۰۰ نماینده - بیش از ۹۰ درصد اعضای حزب - برخوردار است.

جمهوری خواهان ابراز نگرانی می کنند که این بن بست دستور کار آنها در کنگره با تاخیر مواجه می کند.

برایان فیتزپاتریک نماینده پنسیلوانیا گفت که او و سایر اعضای کمیته اطلاعاتی این مجلس، تا زمانی که قانونگذاران سوگند یاد نکرده اند، قادر به دریافت گزارش های محرمانه نیستند.

کل اعضای این مجلس که ۴۳۵ کرسی دارد هر دو سال یک بار انتخاب می شوند.

براساس مقررات کنگره لازم نیست که رئیس مجلس عضو آن باشد و روز پنجشنبه متز گِیتز نماینده جمهوری خواه اهل فلوریدا به دونالد ترامپ رای داد.

او گفت: «این رای گیری ها به یکی از این دو حالت منجر می شود: یا کوین مکارتی از رقابت کناره می گیرد یا ما او را وادار به کاری می کنیم که نمی خواهد بکند.»

لورن بوبارت دیگر نماینده راست افراطی هم یک قانونگذار در مجلس ایالتی اوکلاهما را نامزد این پست کرد و به همکارانش گفت از کوین مکارتی عبور کنند.

آقای مکارتی امتیازاتی به اعضای شورشی داده است، از جمله یک کرسی در کمیته بانفوذ «مقررات» که شرایط بحث درباره مصوبات در این مجلس را تعیین می کند.

رئیس مجلس نمایندگان در شرایط استثنایی بعد از معاون رئیس جمهور جانشین او خواهد شد. او دستور کار مجلس را تعیین می کند و انجام امور قانونگذاری بدون اذن او ممکن نیست.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای برنده ۲۲۲ کرسی - در برابر ۲۱۲ کرسی برای دمکرات ها - شدند. دمکرات ها کنترل مجلس سنا را حفظ کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر