کد خبر: 147595
A

عروس خاورمیانه و بحران سیاسی/ آیا سعد حریری پاشنه آشیل فضای سیاسی لبنان است؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید براینکه تجربه نشان داده که سعد حریری در لبنان توانایی تشکیل کابینه را ندارد، گفت: با وجود اینکه نیروهای مقاومت بارها سعی کرده‌اند برای عبور لبنان از دوران درجا زدن، او را همراهی کنند، اهمال‌ورزی در تشکیل کابینه باعث کاهش محبوبیت حریری در این کشور شده است.

عروس خاورمیانه و بحران سیاسی/ آیا سعد حریری پاشنه آشیل فضای سیاسی لبنان است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جعفر قنادباشی کارشناس روابط بین المل در خصوص بحران سیاسی در لبنان اظهار کرد: بخش کوچکی از اتفاقات سیاسی اخیر لبنان به احزاب داخل این کشور مربوط می‌شود و ریشه‌های شرایطی که به عنوان بن‌بست سیاسی از آن یاد می‌شود به بیرون لبنان وابسته است.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهایی برای دستاویز قرار دادن احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی افزود: این کشورها خواستار استفاده از دستاویزی در لبنان برای اجرای سیاست‌های خود هستند به همین دلیل می‌توان گفت که اکنون در لبنان یک زورآزمایی و رقابت میان قدرت‌ها از طریق احزاب در صحنه انتخاب ریاست جمهوری در جریان است.

مانع‌تراشی در انتخاب رئیس جمهور

این کارشناس روابط بین‌الملل نادیده گرفتن قانون و مقررات از سوی مداخله‌گران را زمینه‌ساز مشکلات سیاسی لبنان دانست و گفت: از این شرایط نباید به عنوان بن‌بست سیاسی یاد شود بلکه به نظر می‌رسد یک نوع مانع‌تراشی بر سر راه انتخاب ریاست جمهوری در جریان است که به سادگی قابل رفع خواهد بود.

وی مشکلات سیاسی کنونی را فرصتی برای آشنایی مردم با احزاب و شخصیت‌های سیاسی معرفی کرد و یادآور شد: این شناخت باعث می‌شود مردم در انتخابات بعدی به کسانی رأی دهند که منافع ملی و منافع مردم لبنان را در نظر دارند نه افرادی که وابسته به گروه‌ها و قدرت‌های بیرونی هستند.

قنادباشی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای غربی و گروه‌های ارتجاعی منطقه در لبنان گفت: این جریان‌ها از مدت‌ها پیش برای ایجاد شرایط کنونی در این کشور هزینه کردند و با ایجاد گروه‌های دست‌آموز و استفاده از برخی اشخاص کوشش می‌کنند که لبنان قوی را به یک کشور ضعیف تبدیل کنند.

تلاش برای حفظ لبنان مقاوم و سرافراز

وی لبنان مقاوم را در برابر تهاجم‌ها و تهدیدهای اسرائیل سرفراز دانست و خاطرنشان کرد: هدف آنها این است که لبنان را به زمانی برگردانند که در برابر سیاست‌های اسرائیل آسیب‌پذیر بود و اسرائیلی‌ها در مناطقی از خاک این کشور حضور داشتند یا هر از گاه با نیروهای نظامی خود تا پایتخت لبنان پیش می‌آمدند.

این کارشناس روابط بین‌الملل شرایط زمانی، سیاسی، منطقه‌ای و افکار عمومی لبنان را مانع تکرار چنین رفتاری از سوی اسرائیل دانست و گفت: در گذشته نیز دوبار شاهد چنین شرایطی در تشکیل کابینه دولت لبنان بودیم زمانی که ۱۵ سال قبل سعد حریری نخست وزیر شد اما از تشکیل کابینه خودداری کرد.

وی این اهمال‌ورزی عمدی سعد حریری از تشکیل کابینه را باعث آشنایی مردم لبنان با نیروهای وابسته اعلام کرد و ادامه داد: اکنون نیز می‌توان گفت جریان به تعویق انداختن و مانع‌تراشی بر سر راه انتخاب رئیس جمهور تکرار همان اقدامات سعد حریری و دوستان او است که برخی از گروه‌های بسیار افراطی در لبنان نیز جریان مانع تراشی او را همراهی و تشدید می‌کنند.

قنادباشی تکرار این وقایع را زمینه‌ساز آگاهی افکار عمومی لبنان از مقاصد این جریان دانست و گفت: به این ترتیب خود به خود شاهد یک لبنان بسیار موفق‌تر در آینده خواهیم بود.

ناتوانی سعد حریری از تشکیل کابینه

وی درباره امکان انتخاب نخست وزیرهای پیشین از جمله سعد حریری در آینده سیاسی لبنان اظهار کرد: بر اساس قاعده‌ای که در لبنان وجود دارد، رئیس جمهور باید از مارونی‌ها انتخاب شود سپس او حق انتصاب نخست وزیر و فرمان اجرای مأموریت تشکیل کابینه را صادر می‌کند بنابراین باید اکنون صبر کنیم تا رئیس جمهور منتخب معرفی شود و سپس به مرحله انتخاب نخست وزیر برسد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده که سعد حریری در لبنان توانایی تشکیل کابینه را ندارد، گفت: با وجود اینکه نیروهای مقاومت نیز بارها سعی کرده‌اند برای عبور لبنان از این دوران درجا زدن، او را همراهی کنند اما حریری همکاری نکرد و این اهمال‌ورزی برای تشکیل کابینه باعث کاهش محبوبیت او در این کشور شد.

تشکیل کابینه در کوتاه‌مدت

وی درباره چشم‌انداز رفع چالش سیاسی لبنان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این شرایط در کوتاه مدت حل خواهد شد، لبنان اکنون به شدت نیازمند یک دولت فعال و مقتدر است تا به مشکلات بسیار زیاد این کشور رسیدگی کند.

قنادباشی تعویق حل مشکلات سیاسی و انتخاب رئیس جمهور لبنان را موجب به تعویق افتادن بسیاری از برنامه‌های ضروری و حیاتی برای لبنان دانست و افزود: همه مردم لبنان به این نتیجه رسیده‌اند که هرگونه وقت‌کشی یا اهمال در این زمینه به زیان همه تمام خواهد به همین دلیل فرایند انتخاب رئیس جمهور چندان طولانی نخواهد بود.

منبع: ایمنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر