کد خبر: 151042
A

کمیسیون زنان باران خواستار پاسخگویى مسوولان در خصوص مسمومیت سریالى مدارس شد

اعضا کمیسیون زنان نسبت به اتفاق تلخ سریالی مسمومیت دختران دانش آموز در کشور و تسری آن به به برخی خوابگاههاى دانشجویى ضمن ضرورت پاسخگویی مسوولان مربوطه نسبت به این مسئله خواهان جلوگیرى از آن شده و این را بخشی از جریان دور ساختن دختران از مراکز آموزشی در جهت عقب نگهداشتن زنان از علم و مشارکت در مسائل اجتماعی عنوان کردند.

کمیسیون زنان باران خواستار پاسخگویى مسوولان در خصوص مسمومیت سریالى مدارس شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کمیسیون زنان باران (بنیاد آزادى، رشد و آبادانى ایران) در جلسه اخیر خود لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، ارسالی به صحن علنی مجلس را مورد ارزیابی قرار داد.

دراین جلسه با توجه به ظرفیت های لایحه ارسالی دولت دوازدهم تحت عنوان"حفظ کرامت وحمایت زنان در برابر خشونت" و تغییرات صورت گرفته در آن از جمله تغییر نام این لایحه، نقاط قوت و ضعف این متن مورد بررسی قرار گرفت .

در این جلسه ابتدا گزارشی در مورد روند تصویب "لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار" در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و اعضا ضمن تاکید بر ضرورت توجه جدی به توسعه زیرساخت های مربوط به دسترسی زنان به عدالت قضایی و حقوقی، نقش تصویب این قوانین در افزایش انسجام اجتماعی را مورد ارزیابى قرار دادند.

اعضاى کمیسبون زنان باران "درگیری همه دستگاههای دولتی موجود و مرتبط با امر پیشگیری و حمایت از زنان در مقابل آسیب و خشونت و در عین حال توجه به ساختارهای مدنی موثر در این زمینه مثل کانون وکلا و کانون کارشناسان" و "تصریح بر حمایت از زنان در برابر رسوم و عرف های آسیب‌زا سنتی و قومی و قبیله‌ای همچون خون بس و ازدواج های اجباری" را از نقاط قوت این لابحه دانستند.

کمیسیون زنان باران اما بکى از نقاط ضعف این لایحه در متن مصوب کمیسیون اجتماعی را حداقلى شدن نقش معاونت امور زنان و خانواده به عنوان مرجع ملی زنان و خانواده دانست و در حالى که در متن پیشین لایحه تنظیم شده توسط دولت دوازدهم این نقش پررنگ تر در نظر گرفته شده بود و دیگر این که در فرایندهای مرتبط با این قانون اعم از آیین نامه ها و نظارت و پایش و هماهنگی اثربخشى لازم را ندارد.

علاوه بر این از نظر تشکیلاتی در لایحه قبلی «کارگروه ملی» برای تعیین نقش و وظایف دستگاه ها در نظر گرفته شده بود که با حذف کارگروه در متن فعلی، عملا فرایند نظارت و پایش و اجرایی سازی قانون دچار ناکارآمدی و سردرگمی و تداخل وظایف در بین دستگاه ها خواهد شد. اعضای کمیسیون اظهار امیدواری کردند که با مشارکت فعال گروه های مختلف ذینفع، نکات پیشنهادی، اصلاحی و سازنده در مسیر تصویب این لایحه به مجلس شورای اسلامی منعکس گردد.

اعضا کمیسیون با تاکید بر ضرورت اخذ نظرات کارشناسی ونهادهای فعال در حوزه زنان، این اقدام کمیسیون اجتماعی را فرصتی در جهت پاسخگویی به مطالبات زنان دانستند .

اعضا کمیسیون زنان همچنین نسبت به اتفاق تلخ سریالی مسمومیت دختران دانش آموز در کشور و تسری آن به به برخی خوابگاههاى دانشجویى ضمن ضرورت پاسخگویی مسوولان مربوطه نسبت به این مسئله خواهان جلوگیرى از آن شده و این را بخشی از جریان دور ساختن دختران از مراکز آموزشی در جهت عقب نگهداشتن زنان از علم و مشارکت در مسائل اجتماعی عنوان کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر