کد خبر: 22822
A
واکنش بازار به حملات تروریستی دیروز تهران؛

قیمت دلار و سکه صعودی شد؛ شاخص بورس ٥٣٥ واحد ریزش کرد

اما درحالی صف‌های فروش سهام دیروز با افزایش چشمگیری مواجه شده بود که برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند فروشندگان دیروز سهام در بورس پشیمان خواهند شد. منصور کریمی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: هرچند امنیت حاکم بر جامعه یکی از مواردی است که بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای ورود و خروج از بازار سهام موثر است اما هیجان‌زدگی نیز یکی از آفت‌های همیشگی بازار سهام بوده که معاملات بورس را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

قیمت دلار و سکه صعودی شد؛ شاخص بورس ٥٣٥ واحد ریزش کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  موج تاثیر حمله تروریستی به تالار حافظ و سبزه‌میدان هم رسید. کمتر از یک ساعت بعد از انتشار خبر تیراندازی در مجلس و حرم مطهر امام‌خمینی(ره) در فضای مجازی، بازار سرمایه که روند کُندی را در ساعت‌های نخست فعالیتش آغاز کرده بود، ٥٣٥ واحد ریزش و روی کانال ٧٩‌هزار واحد جا خوش کرد. اما در پی هیجانات روانی ایجاد شده در بازار، درحالی بازار فروش سهام بشدت داغ شده بود که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه افت قیمت ایجاد شده را مقطعی می‌دانند. دارابی، کارشناس بازار سرمایه که امیدوار است بازار از ابتدای هفته آینده به حالت عادی خود بازگردد، به «شهروند» می‌گوید: سهامداران بهتر است که تحت‌تاثیر شایعات ایجاد شده در بازار قرار نگیرند و از هرگونه رفتار احساسی و هیجانی در بازار دوری کنند. او البته معتقد است که عدم اطلاع‌رسانی کامل و درست از سوی رسانه‌های رسمی کشور، به انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی و ایجاد التهاب در بازارهای اقتصادی دامن زده است. منصور کریمی از دیگر کارشناسانی است که افت قیمت‌های ایجاد شده در بازار را مقطعی دانسته و ادامه می‌دهد: افرادی که دیروز در صف فروش سهام قرار داشتند و اقدام به فروش سهام خود بدون هیچ دلیلی کردند، به‌زودی از این کار خود پشیمان می‌شوند و در زمره متضرران بورس قرار می‌گیرند. اما سبزه‌میدان و میدان فردوسی تهران هم از حملات تروریستی دیروز بی‌نصیب نماند و روند صعودی به خود گرفت. صرافان سکه و ارز دیروز (چهارشنبه) هر دلار آمریکا را با ٥٦ ریال افزایش نسبت به روز قبل‌ آن (سه‌شنبه) ٣٧‌هزار و ٣٢٠ ریال و هر قطعه سکه طلا طرح جدید را با ١٩‌هزار ریال رشد ١٢‌میلیون و ٧٠‌هزار ریال معامله کردند.

اما حملات تروریستی صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی و حرم امام‌خمینی(ره) توسط گروه‌های تروریستی منتسب به داعش در فضای جهانی هم واکنش گسترده‌ای به همراه داشت، به‌طوری که واژه ایران در توییتر ترند اول دنیا شد و همچنین هشتگ تهران رتبه هفتم را کسب کرد.

شاخص بورس ریزش کرد

شاخص بورس تهران معاملات دیروز را با ورود به کانال ۸۰‌هزار واحدی آغاز کرد و در ساعت ٥٥: ١٠ روی عدد ۸۰‌هزار و ۲۹۱ واحدی ایستاد، اما بعد از اعلام اخبار مربوط به تیراندازی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام‌خمینی(ره)، به تدریج با افت مواجه شد، به نحوی که در ساعت ١١:٥٠ شاخص روی عدد ۸۰‌هزار و ۹ واحدی ایستاد و در ساعت ١٢:٠١ وارد کانال ۷۹هزار واحدی شد. در جریان معاملات دیروز ۵۰۴‌میلیون سهم به ارزش یک‌میلیون و ۳۶۳‌هزار و ۵۶۰‌میلیون ریال معامله شد. تعداد معاملات ۳۸‌هزار و ۸۲۵ واحد و ارزش بازار ۳‌میلیون و ۲۶۶‌هزار و ۱۰۳‌میلیارد ریال است. بازار سرمایه درحالی تحت‌تاثیر برخی شایعات قرار گرفته بود که بسیاری از کارشناسان روند نزولی ایجاد شده در روند بازار را مقطعی دانسته و امیدوارند که خرید و فروش سهام از آغاز هفته آینده روند عادی به خود گیرد. دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که ابزار کنترل ریسک در بازار سهام ایران بسیار محدود بوده و همین مسأله ریسک هر تصمیم اقتصادی در مواقع حساسی همچون روز گذشته را افزایش می‌دهد، ادامه داد: تجربه نشان داده که در چنین حالتی بهترین رفتار اجتناب از خرید و فروش‌های غیرضروری است.  او با بیان این‌که تمامی بورس‌های دنیا تحت‌تاثیر حملات تروریستی دچار ریزش می‌شود، به حملات تروریستی ١١ سپتامبر و تأثیر آن بر بورس‌های جهانی اشاره کرد و ادامه داد: هرچند اتفاق دیروز و شهادت هموطنان‌مان بسیار دردناک بود اما ابعاد اقتصادی آن چندان چشمگیر نبوده و نگرانی از بابت آن وجود ندارد.

فروشندگان پشیمان

اما درحالی صف‌های فروش سهام دیروز با افزایش چشمگیری مواجه شده بود که برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند فروشندگان دیروز سهام در بورس پشیمان خواهند شد. منصور کریمی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: هرچند امنیت حاکم بر جامعه یکی از مواردی است که بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای ورود و خروج از بازار سهام موثر است اما هیجان‌زدگی نیز یکی از آفت‌های همیشگی بازار سهام بوده که معاملات بورس را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که واکنش منطقی بورس به این رخداد باید کوتاه و زودگذر باشد، خاطرنشان کرد که اتفاق خاص و قابل توجهی در اقتصاد و جامعه روی نداده که در بورس شاهد تشکیل صف‌های فروش بودیم. از این‌رو افرادی که دیروز در صف فروش سهام قرار داشتند و اقدام به فروش سهام خود بدون هیچ دلیلی کردند، به‌زودی از این کار خود پشیمان می‌شوند و در زمره متضرران بورس قرار می‌گیرند.

افزایش ناگهانی قیمت دلار و انواع سکه در بازار آزاد

بازار سبزه‌میدان تهران و میدان فردوسی نیز از حملات تروریستی دیروز بی‌نصیب نماند و صرافان سکه و ارز دیروز (چهارشنبه) هر دلار آمریکا را با ٥٦ ریال افزایش نسبت به دیروز، ٣٧‌هزار و ٣٢٠ ریال و هر قطعه سکه طلا طرح جدید را با ١٩‌هزار ریال رشد، ١٢‌میلیون و ٧٠‌هزار ریال معامله کردند. براساس معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا)، هر یورو تا زمان تهیه این خبر با ١٢٥ ریال افزایش نسبت به میانگین قیمتی دیروز، ٤١‌هزار و ٩٥٤ ریال به فروش رفت و هر پوند انگلیس نیز با افت ١٥٣ ریالی ٤٨‌هزار و ٤٤١ ریال قیمت خورد. همچنین در تارنمای اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، قیمت هر دلار امروز ٣٧‌هزار و ٣٦٠ ریال و هر یورو ٤٢‌هزار و ٦١٠ ریال ثبت شده است.

رشد قیمت انواع سکه در بازار

براساس نرخ‌های اعلامی در سایت اتحادیه طلا، هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم و نیم‌سکه هر کدام با ١٠‌هزار ریال افزایش قیمت به ترتیب ١١‌میلیون و ٨٠٠‌هزار ریال و ٦‌میلیون و ٣٨٠‌هزار ریال ارزش‌گذاری شد. هر قطعه ربع سکه با افزایش ٢٠‌هزار ریالی، ٣‌میلیون و ٦٦٠‌هزار ریال به فروش رفت ولی سکه گرمی در معاملات دیروز ثابت ماند و ٢‌میلیون و ٤٩٠‌هزار ریال فروخته شد. این اتحادیه قیمت هر اونس طلا را یک‌هزار و ٢٩٤ دلار و ٢٠ سنت اعلام کرده است که یک دلار و ١٠ سنت افزایش نشان می‌دهد. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با چهار‌هزار و ٩٦٠ ریال افزایش به یک‌میلیون و ١٥٧‌هزار و ١٠٠ ریال رسید.

وضعیت فرودگاه امام کاملا  نرمال است

با وجود حملات تروریستی در مرقد امام‌خمینی(ره)، پروازهای فرودگاه امام کاملا نرمال بوده و بدون تاخیر درحال انجام است. کوروش فتاحی، معاون امور فرودگاهی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: تمام پروازهای فرودگاه مطابق برنامه زمان‌بندی درحال انجام است و تاکنون تاخیر در پروازها نداشته‌ایم.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر