کد خبر: 39332
A
الهام امین زاده حقوق دان در گفت و گو با دیده بان ایران:

اگر معین شود که چین وظایفش را در قبال کشتی "سانچی" انجام نداده است، ایران می تواند با اتکا به قوانین حقوق بین الملل از این کشور شکایت و طلب خسارات جانی و مالی کند / کارشناسان باید پس از بررسی های انجام شده، ترک فعل چین راتایید نمایند

الهام امین زاده، حقوقدان بین الملل، گفت: در رابطه با مسئله کشتی سانچی باید عوامل قبل، حین و بعد از حادثه اعم از عوامل برخورد دو کشتی با یکدیگر و سایر عوامل بررسی شود و پس از بررسی های صورت گرفته اگر کشور چین ترک فعل کرده بود باید در ابتدا مشکلات بین دو کشور حل و فصل و در غیر این صورت به دیوان حقوقی بین الملل به مسئله رسیدگی می کند

 اگر معین شود که چین وظایفش را در قبال کشتی "سانچی" انجام نداده است،  ایران می تواند با اتکا به قوانین حقوق بین الملل  از این کشور شکایت و طلب خسارات جانی و مالی کند / کارشناسان باید پس از بررسی های انجام شده، ترک فعل چین راتایید نمایند

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: ساعاتی پیش خبر جانباختن تمامی پرسنل کشتی نفتکش سانچی تایید شد. در پی این امر، رئیس جمهور طی پیام تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه، شناسایی هویت جانباختگان این حادثه و آلام خانواده هایشان را در اولویت امر قرار دادند. 

 

از طرفی ابوالفضل حسن بیگی صبح امروز  دیده بان ایران خبر داد: باید بدانیم کشتی نفتکش ایران در اختیار کره  جنوبی بود. این کشتی در حال انتقال نفت به کره  جنوبی بوده است که با کشتی بار گیر چینی تصادف می کند که در اصطلاح کشتی رانی به این عمل "تصادم" گفته می شود. در همان لحظات برخورد دو کشتی و آتش گرفتن نفتکش سانچی کشورهای حومه به ویژه چین موظف بود تا کمک های امدادی و حمایتی خود را روانه این کشتی کنند اما کشور چین از این کار امتناع ورزید.

 

همچنین وی افزود: از این حیث که ساحل برخی  کشورها (به ویژه چین) نزدیک کشتی بوده اما نسبت به امدادرسانی بی تفاوت بوده اند، جمهوری اسلامی ایران به شدت پیگیر است.

 

در راستای همین امر و قصور کشور چین در امداد رسانی به موقع به کشتی نفتکش سانچی الهام امین زاده، حقوقدان بین الملل، به  خبرنگار دیده بان ایران گفت: بدون دلیل و سند نمی توان چین را محکوم کرد. طبق  قوانین بین الملل، ما با افعالی همچون فعل و ترک فعل رو به رو هستم. اگر دولتی مسئولیتی را که به موقع موظف به انجام آن است را انجام ندهد واز  زیر بار آن مسئولیت شانه خالی کند در واقع ترک فعل انجام داده است حال این مسئولیت می تواند در قبال نجات جان افراد و یا امکانات و تجهیزات دیگر دولت ها در نزدیکی مرز آن کشور است. 

 

وی ادامه داد: البته گفتنی است تصمیم گرفتن در رابطه با اینکه کشوری ترک فعل انجام داده است یا خیر نیازمند تحقیق و اتفاق نظر کارشناسان بین الملل و دو کشور است. 

 

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در پاسخ به این مسئله که اگر معین شود که کشور چین ترک فعل انجام داده است، دولت جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قوانین حقوقی بین الملل می تواند از این کشور شکایت و طلب خسارات جانی و مالی خود را بکند، بیان کرد: معمولا قبل از شکایت به دیوان حقوق بین الملل دو کشور سعی می کنند بدون درگیری با یکدیگر به حل مشکلات مربوطه و توافق با یکدیگر که اعم از پرداخت خسارت افراد و خسارات مالی مربوط به کشتی و همچنین عذرخواهی از مردم و دولت ایران نماید.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در دولت یازدهم اظهار کرد: در رابطه با مسئله کشتی سانچی نیز باید عوامل قبل، حین و بعد از حادثه اعم از عوامل برخورد دو کشتی با یکدیگر و سایر عوامل بررسی شود و پس از بررسی های صورت گرفته اگر کشور چین ترک فعل کرده بود باید در ابتدا مشکلات بین دو کشور حل و فصل و در غیر این صورت به دیوان حقوقی بین الملل به مسئله رسیدگی می کند.
امین زاده در پایان افزود: لازم است که دو کشور صلاحیت دیوان حقوقی بین الملل را قبول و تایید داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    یکی از حماقت بار ترین کانال های زرد ظاهراً خبری هستید
    احمقها واقعا فکر کردید مردم دروغهای شما و ماله کشیهای شما در مورد گندهای مکرر دولت پیر واداده را باور میکنند وزیر کرسنتی نفت کدام جهنم است ؟
    یا با شعور کم خود فکر کردید فقط شما تنها کانال ناچیز خبری هستید
    هر پیامی که از کانال شما در گروها میبینیم به عمق حماقت و پلیدی حامیان مزدور دولت بیشتر پی میبریم
    به انتشار حماقت خود ادامه دهید

ارسال نظر