کد خبر: 47990
A

کارشناس اقتصادی: امروز همه به دنبال خرید سکه و ارز هستند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی برای وضعیت اقتصادی انجام نمی‌دهد، گفت: باید سیاست‌گذاری‌ها و سیاست‌های کلان تغییر کند و تغییرات بنیادی رخ دهد؛ قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد، اما ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود.

کارشناس اقتصادی: امروز همه به دنبال خرید سکه و ارز هستند

به گزارش الف، قیمت سکه و ارز در یک ماه گذشته بازهم روند در پیش گرفت؛ به‌طوری‌که روز گذشته قیمت سکه از مرز 4 میلیون تومان عبور کرد و تا لحظه نوشتن این گزارش بالای 4 میلیون و 300 هزار تومان است و از سوی دیگر نرخ دلار البته در بازارهای غیررسمی به بالای 11 هزار تومان رسید؛ مسوولان دلیل این امروز در خارج از کشور می‌دانند.

چرا قیمت سکه دوباره اوج گرفت؟

سید حمید میرمعینی، کارشناس و تحلیلگران اقتصادی در مورد اینکه چرا قیمت سکه امروز 4 میلیون تومان هم عبور کرد؛ گفت: قیمت سکه تابعی از قیمت دلار شده و بر اساس قیمت‌های آتی دلار تعیین می‌شود و از سوی دیگر جریان عرضه و تقاضا دچار اختلال شده و عرضه کم  و تقاضا برای سکه و دلار افزایش‌یافته است، زیرا مردم هرروز مشاهده می‌کنند که ارزش پول ملی در حال کاهش است و قدرت خرید خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم یکی از گزینه‌های جایگزین که برای حفظ دارایی و سرمایه و حفظ قدرت خریدشان را بازار سکه و ارز می‌دانند تا بابت ارزش پولی خیلی آسیب نبینند، افزود: امروز اقشار مختلف قصد خرید سکه دارند،  و به همین دلیل افزایش تقاضا در بازار سکه و ارز غیرمنطقی نیست؛ متأسفانه دولت هم در این مدت و این چند روز هیچ اقدام مناسبی برای رفع التهاب و مدیریت و تزریق آرامش روانی به بازار انجام نداد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت تاکنون راه‌های مختلفی مانند سامانه نیما، دستورات مختلف برای عرضه ارز صادرکننده، ایجاد بازار ثانویه و... انجام داد که هیچ‌کدام را به سرانجام نرساند تا مردم بدانند یک راهکاری داده‌شده و موفق بوده است تا بتواند عطش و تنش‌های بازار را مهار کند و باعث شود از هیجانی که در وضعیت کنونی که با واقعیت اقتصادی همخوانی ندارد را شاهد باشیم.

*امروز همه دنبال تبدیل پول نقد به سکه و ارز هستند

 

تغییرات قیمت سکه و دلار از ابتدای امسال

 

میرمعینی یکی از دلایل افزایش قیمت سکه و ارز را ناشی از محدودیت‌های تحریمی و ورود ارزهای آینده به کشور عنوان کرد و بیان کرد: این موضوع تا حدودی قابل‌تحمل و پیش‌بینی بود که اثرگذار باشد، ولی بیشتر از  آن قابل‌قبول نبود، البته با توجه به اینکه دولت راه‌حلی‌های مختلف را ارائه کرد که متأسفانه ناموفق بود و خود این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی و ناامنی روانی شد و حتی آن را تشدید کرد؛ امروز همه دنبال این هستند که پول نقد خود را  به یکی از کالاهای که ارزش آن نسبت به ریال افزایش پیدا می‌کند، تبدیل کنند و این باعث التهاب شد.

وی تصریح کرد: دولت به جر امنیتی کردن بازار، ابزارهای خوبی در اختیار دارد که می‌تواند بازار را کنترل کند و از التهابات آن بکاهد؛ اما واقعیت این است که دولت از ابتدا که محدودیت برای عرضه و تقاضا ارز و بستن صرافی‌ها و... تعیین کرد و از سوی دیگر تخصیص ارز به افراد رانت‌خوار و ویژه خوار انجام شد و همه این موارد باعث ملتهب‌تر شدن نقش داشت و وقتی یک راهکار نامناسب و اشتباه اجرا شد و آن اشتباه لازم بود که این وضعیت را متشنج‌تر کند  که نهایت ختم به اینجا شد.

*متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام و کاری انجام نمی‌دهد

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام و کاری انجام نمی‌دهد، درحالی‌که هنوز هیچ اتفاقی به لحاظ اعمال تحریم‌ها رخ نداده است و ما با شدت به پیشواز تحریم‌ها رفتیم و حتی اثر آن بزرگ‌تر شد؛ یعنی بسیار بزرگ‌تر نمایی‌تر شده  از چیزی که قرار است اتفاق رخ دهد.

وی در مورد تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازارها، بیان کرد: تا زمانی که جابه‌جایی رخ دهد و برنامه‌ها و اولویت‌های آقای همتی اجرا شود، زمان‌بر است؛ ولی باید از ارائه راهکارهای مقطعی و  مُسکن‌وار جلوگیری شود زیرا جواب نمی‌دهد و باید چاره کار را  اندیشد و تغییرات بنیاد رخ دهد؛ آقای همتی با لحاظ کردن محدودیت‌ها و عرضه و تقاضا برای شش ماه و یک‌ساله برنامه و هدف‌گذاری داشته باشد.

*قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد، اما ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود

معینی در مورد اینکه عنوان می‌شود دلالان و غیره برای آسیب زدن  به اقتصاد ایران در بازار سکه و ارز دخالت می‌کنند، گفت: به این موضع اعتقاد ندارم و زیرا این التهاب‌های ایجادشده باعث شد، تمام اقشار به دنبال خرید سکه و ارز باشند و به دلیل چند شخص خاص نیست و این اشخاص خاص این میزان نقدینگی ندارند، ولی موضوعی این است که وضعیت هیجانی شده و این موضوع تمام مردم را در برگرفته و تمام اقشار مختلف این کار را می‌کنند که فراگیر شده و این موضوع است که «بدو جا نمونی که ارزش پولت» کاهش پیدا نکند.

*ارزش پول ملی نسبت به دلار 2.5 برابر کاهش یافت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزش پول ملی نسبت به دلار 2.5 برابر کاهش پیدا کرده است، گفت: پولی که در این مدت در بازار سکه و طلا و ارز واردشده و جریان پیداکرده تقریباً بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان است. آقای همتی باید اقدام جدی انجام دهد و باید سیاست‌گذاری‌ها و سیاست‌های کلان تغییر کند و تغییرات بنیادی رخ دهد؛ قابلیت ساماندهی بازار وجود دارد و ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود که روش‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که ارائه و تعیین می‌شود تداوم دارد و موفق خواهد شد.

وی گفت: سیاست‌های باید به‌گونه‌ای باشد که مثلاً وقتی نرخ سود بانکی قرار است تغییر کند؛ آن را باید همه بانک‌ها رعایت کنند و یک یا دو بانک نتوانند با گرفتن تبصره و یا برخی داشتن روابط خاص نرخ سود را دور بزنند و باید سیاست پایدار باشد زیرا در غیر این صورت حمایت نمی‌شود، یا اینکه اگر نرخ‌گذاری می‌کنند به‌نوعی باشد که تمام ذی‌نفعان را در نظر گیرد نه اینکه با ایجاد رانت منافع برخی تأمین شود و سود به جیب دلال و ویژه خواران برود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر