کد خبر: 48328
A

داروی بیماران قلبی در «کما»!

درگذشته وقتی ذخیره دارو به کمتر از سه ماه می‌رسید، مجوز واردات یا تولید آن صادر می‌شد. میزان ذخیره نیز همیشه بین سه تا هشت ماه در کشور بود، اما با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های آینده ممکن است ایجاد شود، تصمیم بر این است میزان ذخیره‌سازی داروها یا مواد اولیه به سمت یک تا یک و نیم سال پیش رود. همچنین اقدامات لازم برای ورود محموله وارفارین به کشور در حال انجام است.

داروی بیماران قلبی در «کما»!

دیده بان ایران- به گزارش روزنامه قانون: داروی وارفارین یک داروی حیاتی برای جلوگیری از لخته شدن خون است؛ یعنی تمام بیمارانی که در نسخه پزشکی‌شان این دارو تجویز شده باید آن را هرروز مصرف کنند تا زنده بمانند. ناگهان خبر رسید که این دارو در تمام کشور نایاب شده است. بیماری که زندگی اش به خوردن این دارو وابسته است حتی شنیدن این خبر هم نگرانش می کند. یکی از بیماران قلبی که این دارو را مصرف می‌کند، درباره معضلات پیدا کردن این دارو در داروخانه ها و عوارض خوردن قرص های مکمل وارفارین می‌گوید:«وارفارین در هیچ داروخانه ای در کشور پیدا نمی شود. تا دوهفته پیش به ما آدرس داروخانه‌ها را در شهرستان‌ها می دادند که برویم و از آنجا بخریم. چند روز پیش دکتر برای یکی از بیمارانی که بیماری قلبی داشت ریواروکسابان که جایگزین وارفارین است، تجویز کرد. دارویی که به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای وارفارین نیست». در ماه گذشته عده زیادی نتوانستند این دارو را در داروخانه های کشور پیدا کنند.آن‌ها این کمبود را در شبکه ای اجتماعی به اشتراک گذاشتندو از کسانی که این دارو را دارند، کمک خواستند.

دارو و مشکل نقدینگی!

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی درباره کمبود این دارو در کشور گفته بود: « مشکل کمبود داروی وارفارین در برخی بیمارستان‌ها در رابطه با توزیع و توان خرید بیمارستان به دلیل مشکلات نقدینگی احساس می‌شود؛ چراکه بیمارستان‌ها به دلیل مطالبات از بیمه‌ها نمی‌توانند این دارو را نقدی بخرند». این در حالی است که وارفارین از آن داروهایی نیست که بگوییم اشکال ندارد، اگر پیدا نشد، نمی‌خوریم. این دارو نمونه داخلی ندارد. یک کارشناس دارو درباره وارفارین می گوید:«به‌ تازگی نمونه مشابه آن «ریواروکسابان» وارد بازار شده که تحت پوشش بیمه نیست و قیمتش خیلی بالاست. یک بسته 30‌تایی آن حدود 100هزار تومان است. نوسانات ارز و دلار بسیاری از بیماران را وحشت زده کرده است. بیمارانی که هر روز با نسخه هایی در دست به داروخانه ها می روند و چند قلم از داروها را نمی‌توانند تهیه کنند. گفته می شود این مشکل به علت تحریم‌هاست. وزیر بهداشت در مصاحبه های مختلفش در رسانه‌ها می گوید که ما هیچ مشکل دارویی در کشور نداریم اما بیماران زیادی را می بینیم که به علت نبود داروهای‌شان، استرس زیادی دارند. دیروز دکتر کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دلیل ایجاد کمبود دارو را ذخیره‌سازی دارو توسط بیماران و زنجیره تامین دارو می‌داند و می‌گوید: با وجود اینکه موجودی وارفارین در کشور حدود ۷۰ تا ۷۵ روز بود اما در مناطق مختلف کمبود این دارو اعلام شد. زمانی که بحث‌های روانی در بازار ایجاد می‌شود، از مصرف کننده تا سایر زنجیره‌های تولید، ممکن است دارو را ذخیره کنند. بیشتر داروهایی که به صورت مزمن و مادام‌العمر استفاده می‌شوند از سوی مصرف کننده ذخیره می‌شوند. آن‌ها گاهی نیز سعی می‌کنند این ذخیره را افزایش دهند؛ به همین دلیل دارو از روند مصرف عادی خارج می‌شود.وی درباره علت توزیع محدود این دارو نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این موضوع، داروخانه‌ها اعلام کردند که وارفارین را تا سقف نسخه تحویل نمی‌دهند و درایت به خرج دادند که نیاز بیماران را در روزهای کمبود برطرف کنند تا زمانی که محموله اصلی وارد و برچسب‌گذاری شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین اضافه می‌کند: «وارفارین از دو کشور کانادایی و فنلاندی وارد ایران می‌شد اما محصولی که بیشتر توصیه و استفاده می‌شد، مربوط به کشور فنلاند بود. در حال حاضر نیز این محصول ثبت سفارش شده است. به دلیل تغییرات ارزی کمی تاخیر داشته اما در حال ورود به ایران است. این دارو از کانادا نیز وارد نمی‌شود». جهانپور با اشاره به قرار گرفتن وارفارین در لیست تسریع و تسهیل واردات اقلام دارویی، می‌گوید: این دارو در لیست ۲۲۰ قلم دارویی که واردات آن‌ها تسریع و تسهیل شده، وارد و اعلام شده شرکت‌هایی که مایل باشند می‌توانند به صورت موازی وارفارین یا مشابه آن را وارد کنند. همچنین می‌توانند این دارو را نیز تولید کنند؛ چون این امکان از مسیر تسهیل شده برای آن‌ها فراهم می‌شود تا واردات آن از حالت تک شرکتی خارج شود.

ذخیره های رو به پایان!

او با اشاره به اینکه هنوز وارفارین نایاب نیست و در زنجیره توزیع وجود دارد، ادامه می دهد: اما با توجه به اینکه میزان مصرف از روند گذشته بیشتر شده بود، بلافاصله در دستور کار واردات مجدد قرار گرفت. درگذشته وقتی ذخیره دارو به کمتر از سه ماه می‌رسید، مجوز واردات یا تولید آن صادر می‌شد. میزان ذخیره نیز همیشه بین سه تا هشت ماه در کشور بود، اما با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های آینده ممکن است ایجاد شود، تصمیم بر این است میزان ذخیره‌سازی داروها یا مواد اولیه به سمت یک تا یک و نیم سال پیش رود. همچنین اقدامات لازم برای ورود محموله وارفارین به کشور در حال انجام است. سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره نیز می گوید: اقدامات لازم برای ورود محموله داروی وارفارین انجام شده و تنها روند ارسال و ترخیص و برچسب‌گذاری باقی مانده است.توزیع این دارو تا زمانی که محموله اصلی برسد، قطره چکانی انجام می‌شود. با وجود این به اندازه‌ای که نیاز فعلی برطرف شود، دارو پیدا می‌شود. افزون بر این گاهی قابلیت تبدیل به داروهای دیگر این گروه وجود دارد که با نظر پزشک انجام می‌شود. وی با بیان اینکه با توجه به فضای پیش آمده توزیع کل موجودی وارفارین در شبکه منطقی نیست، ادامه می‌دهد: ممکن است نسخه‌های جدیدی داشته باشیم که به خاطر آن‌ها باید توزیع حتی قطره چکانی را حفظ کرد تا محموله جدید برسد. شرکت‌های پخش توزیع دارو را بر عهده دارند و این دارو با اولویت بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. مردم می توانند این دارو را از داروخانه‌هایی که موجودی دارند، تهیه کنند. زمانی که محموله جدید وارد شود نیز می‌توان آن را از همه داروخانه‌ها تهیه کرد.این در حالی است که همچنان داروخانه‌های تهران از کمبودهای دارویی خبر می‌دهند؛ کمبود داروهایی که برخی می‌تواند در فهرست داروهای حیاتی قرار بگیرد. اما صاحبان این داروخانه‌ها این تاکید را هم دارند که این کمبودها تنها به دلیل خودداری تولید‌کنندگان خارجی از فروش دارو به وارد‌کنندگان ایرانی نیست بلکه نوسانات قیمت دلار در پنج ماه گذشته دلیل مهمی بوده که وارد‌کنندگان به دلیل نگرانی از بازگشت سرمایه، در مشورت با مسئولان دولتی، محموله خریداری شده را آزاد نمی‌کنند تا سرنوشت ارز مشخص شود. وارفارین برای نجات جان بیماران قلبی ضروری است. بسیاری از داروها همچون وارفارین که برای نجات جان بیمارانی است که دریچه های فلزی قلبی و سکته های قلبی داشته‌اند در بازار به سختی پیدا می شوند و همچنین داروهایی که برای آریتمی قلبی مورد استفاده قرار می گیرند در سه ماه اخیر در بازار وجود نداشته اند. همچنین قیمت باتری های قلب زیاد شده و مسئولان گفته اند ما مشکلی از لحاظ کمبود باتری نداریم؛ در حالی که مشکل عمده ما در این موضوع افزایش قیمت این وسیله است. در حال حاضر قیمت این باتری های قلب از 4 تا 85 میلیون شروع و تا پنج میلیون تومان نیز ادامه دارد که بیمه ها تنها نوع ارزان آن را مورد پوشش قرار می دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر