کد خبر: 49781
A
دیده بان ایران در گفت و گو با اعضای شورای شهر تهران بررسی می کند؛

عاقبتِ گعده افشانی؟!

نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرداری شورای پنجم تهران دررابطه با تمایل برخی از افراد به کنارگیری از کرسی شهردار تهران بیان کرد: بله متاسفانه برخی از افراد تمایل زیادی به کناره گیری آقای افشانی دارند و در راستای تحقق این امر نیز در تلاش اند. البته گفتنی است شورای پنجم به جهت عملکرد مثبت و مناسب حامی او است ضمن این که مدیریت شهری در پی تعویض شهردار، با چالش هایی مواجه خواهد شد.

عاقبتِ گعده افشانی؟!

دیده بان ایران- عرفان اسماعیل زاده: با جدی شدن طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس، یکی از افرادی که با تصویب آن، از سمت خود کنار خواهد رفت، محمدعلی افشانی شهردار فعلی تهران است.

 

از زمان تصویب این قانون تا به امروز مهمترین چالشی که درباره آن وجود داشته است بحث تبصره یک ماده واحد این قانون است که بازنشستگانی که به‌واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها به‌کارگیری می‌شوند از شمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، مستثنی می‌کند.

بعد از آخرین تغییرات قانون منع به کارگیری بازنشستگان کشوری این موضوع را از 2 نماینده مردم تهران  در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی شهردار تهران در این باره اظهار نظر کردند و مطابق اظهاراتشان مشخص شد که هنوز اختلاف در این زمینه پابرجا است و در نهایت این مجلس است که باید تکلیف این موضوع را مشخص کند.

 

نعمتی: قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا ندارد

 

بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص ادامه کار شهردار تهران با توجه به اصلاحات جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون هیچ استثنایی ندارد و مسئولین در برابر این قانون یکسان هستند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق این قانون به جز مسئولینی که مشخص شده اند دیگران باید بازنشست شوند. قانون در این باره مشخص است بنابراین بنده فکر می کنم که در صورت ارسال استفساریه شهرداری یا شورای شهر تهران جواب مجلس این خواهد بود که آقای افشانی باید بازنشست شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه 226 مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده 5 قانون خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود یا خیر پاسخ داد.

 

وی دراین‌باره اظهار کرد: شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.

همچنین  داریوش قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران نیز در خصوص ادامه فعالیت افشانی در شهرداری تهران به خبرگزاری تسنیم گفته است که به‌زودی استفساریه را به مجلس می‌فرستیم و باید ببینیم جایگاه شهردار مانند اعضای کابینه دولت هست یا خیر.

 

میر لوحی: این قانون مشمول افشانی نیست

 

لذا در راستای توضیحات بیشتر در همین رابطه؛ مرتضی میرلوحی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم که این قانون شامل آقای افشانی نمی شود چرا که آقای افشانی حدود 3سال است که استانداری فارس خارج شده اند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شهردار تهران نه از نظر محدودیت سن برای او مشکلی وجود دارد و نه از جانب تمام شدن مدت خدمت رسانی آن به مردم.( درواقع بازنشسته نشده اند)

 

میرلوحی در پاسخ به این سوال که اگر مجلس برای برکناری افشانی پافشاری کند ساز و کار انتخاب شهردار جدید به چه روشی خواهد بود، گفت: در وهله اول مدیریت صحیح شهری برای انتخاب شهردار تهران اولویت دارد. البته در صورت تصمیم نهایی مجلس جهت برکناری افشانی، اعضا طی برگزاری جلسات هم اندیشی اقدام به انتخاب شهردار و محورهای جدید خواهند نمود.

 

زهرا نژاد بهرام: تابع قوانین خواهیم بود

 

زهرا نژاد بهرام دیگر عضو شورای شهر تهران هم در رابطه با همین موضوع به خبرنگار دیده بان ایران گفت: 2 مسئله در این جا مطرح است اول این که نهادهای عمومی مثل شهرداری شامل تصمیم گیری های قوه مقننه می شوند یا خیر و دوم این که آقای افشانی از دولت بازخرید هستند. نکته حائز اهمیت اینجاست که آیا این قانون شامل آقای افشان می شود یا خیر.

 

وی ادامه داد: درهمین خصوص نیز آقای رسولی  به نمایندگی رئیس شورای شهر تهران پیگیر این موضوع خواهند شد.

 

عضو کمیسیون معماری و شهرداری شورای پنجم تهران دررابطه با تمایل برخی از افراد به کنارگیری از کرسی شهردار تهران بیان کرد: بله متاسفانه برخی از افراد تمایل زیادی به کنارگیری آقای افشانی دارند و در راستای تحقق این امر نیز در تلاش اند. البته گفتنی است شورای پنجم به جهت عملکرد مثبت و مناسب حامی او است. ضمن این که مدیریت شهری در پی تعویض شهردار، با چالش هایی مواجه خواهد شد.

 

نژاد بهرام در پایان تصریح کرد: تا جایی که قانون به ما اجازه دهد، بر ماندن آقای افشانی پافشاری خواهیم کرد اما اگر قانون و نمایندگان وی را از حضور در شهرداری منع کنند، اعضا نیز تابع قوانین خواهند بود.

 

حسن رسولی: مستندات حقوقی مشمول نشدن قانون برای افشانی در شورا موجود است

 

حسن رسولی، نماینده رئیس شورای شهر جهت پیگیری این موضوع نیز به دیده بان ایران می گوید: این قانون شامل آقای افشانی نمی شود و مستندات آن در شورا موجود است اما اگر نمایندگان تشخیص دهند که این قانون شامل افشانی هم می شود، اعضا حتما تابع قانون خواهند بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر