کد خبر: 70671
A

سرانجام شکایت از عربستان در پرونده غضنفر رکن‌آبادی چه شد؟!

رییس سازمان حج و زیارت: در هیچ کجا عزت و کرامت زائر ایرانی مخدوش نشده است. ما نمی‌خواستیم زمانی که این موضوع مطرح شد وارد جنجال‌های رسانه‌ای شویم، بنابرین رسما به محکمه شکایت کردیم. نه در قرارداد سال گذشته که مورد اشاره ‌آقای رکن‌آبادی بوده و نه قراردادهای قبل از آن، معامله‌ای با خون شهدا نشده است.

سرانجام شکایت از عربستان در پرونده غضنفر رکن‌آبادی چه شد؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ رییس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که پس از پایان حج تمتع، امروز (یکشنبه، ۲۴ شهریورماه) به صورت مشترک با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار کرد درباره‌ موضوع «رکن‌آبادی» (برادر دیپلمات سابق ایرانی شهیدشده در فاجعه منا) که در اواسط حج تمتع با مطرح کردن اظهاراتی مبنی بر این‌که ایران در توافق با عربستان خون شهدای منا را پایمال کرده است، گفت: در محکمه از آقای رکن‌آبادی شکایت شده تا مستندات اشاره‌شده دال بر پایمال شدن خون شهدای منا را ارائه دهند.

او تاکید کرد: در هیچ کجا عزت و کرامت زائر ایرانی مخدوش نشده است. ما نمی‌خواستیم زمانی که این موضوع مطرح شد وارد جنجال‌های رسانه‌ای شویم، بنابرین رسما به محکمه شکایت کردیم. نه در قرارداد سال گذشته که مورد اشاره ‌آقای رکن‌آبادی بوده و نه قراردادهای قبل از آن، معامله‌ای با خون شهدا نشده است.

رشیدیان افزود: دادگاهی که در عربستان برای شرکت مالک جرثقیل‌های مستقر در مسجدالحرام برگزار شد، ربطی به پرداخت خون‌بها به خانواده‌های شهدای آن حادثه نداشت.

او درباره‌ سرانجام منا نیز با تاکید بر این‌که ایران همچنان پیگیر حقوق شهدای منا است اظهار کرد:‌ ایران از عربستان انتظار دارد بعد از گذشت چهار سال نتیجه و گزارش بررسی‌های انجام‌شده از حادثه منا را اعلام کند.

عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز در تکمیل این سخنان گفت: در تمام برنامه‌های حج و مذاکرات مربوط به آن تاکید ایران بر حفظ عزت و کرامت زائر است. با برخی از مقامات عربستان سعودی هم که صحبت می‌کنیم آن‌ها مایل به حضور زائران ایرانی در کشورشان هستند. ضمن این که باید یادآور شد بین دو کشور هیچ ارتباط سیاسی وجود ندارد بلکه مناقشه حاکم است. با توجه به این مسائل سعی مسئولان وزارت حج عربستان بر این بوده که به زائر ایرانی توجه خاصی نشان بدهند.

او گفت: ایران همچنان پرونده مسجدالحرام و منا را پیگیری می‌کند و هیچ موقع آن را فراموش نکرده است. امسال هم نامه‌ای در ارتباط با آن به وزیر حج عربستان و امیر مکه نوشتم و منتظریم اقدامات لازم انجام شود. به آن‌ها گفته‌ایم که چهار سال از  مطالعه فاجعه منا گذشته، مگر چه چیزی بوده که هنوز به سرانجام نرسیده  و اعلام نمی‌شود./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر