کد خبر: 77697
A

درباره علائم آنفلوآنزا بیشتر بدانید/ چند توصیه برای پیشگیری

آنفلوآنزا یک بیماری حاد و شایع است که شیوع آن در فصول سرد سال و بخصوص در پاییز اتفاق می‌افتد. این بیماری به علت درگیری دستگاه تنفسی، بسیار مسری بوده و شروع علائم معمولا دو الی سه روز بعد از ورود ویروس به بدن است.

درباره علائم آنفلوآنزا بیشتر بدانید/  چند توصیه برای پیشگیری

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  آنفلوآنزا به علت درگیری دستگاه تنفسی، بسیار مسری بوده و شروع علائم معمولا دو الی سه روز بعد از ورود ویروس به بدن است.

 علائم بیماری آنفلوآنزا شامل موارد زیر است:

- تب و لرز: تب در بیماری آنفلوآنزا معمولا بین ۳۷ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده و گاهی تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌رود، سرفه (اغلب سرفه خشک)، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، درد سینوس و گوش‌ها، درد گردن و پشت چشم‌ها، بی اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی، درد‌های عضلانی و استخوانی (درد عضلات اغلب در پشت، بازو‌ها و پاها)، افزایش تعریق و خشونت صدا.

باید توجه کرد که آنفلوآنزا با سرماخوردگی متفاوت است. علائم سرماخوردگی معمولا به صورت تدریجی شروع شده و طی یک الی سه روز بروز می‌کند. در حالیکه علائم آنفلوآنزا به صورت ناگهانی و طی چند ساعت بروز می‌کند. به طور کلی علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا تا حدی شبیه به هم هستند، با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد. درحالیکه آنفلوآنزا معمولا با تب بالا همراه است. همچنین مدت زمان لازم برای بهبود آنفلوآنزا طولانی‌تر از سرماخوردگی است.

 

راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوآنزا

بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی وزارت بهداشت، از آنجا که ویروس‌های آنفلوآنزا در قطرات تنفسی موجود هستند، می‌توانند از طریق سرفه و عطسه منتشر شوند. چنانچه ذرات عفونی ناشی از انتشار قطرات آب دهان فرد مبتلا به هنگام سرفه یا عطسه، توسط فرد دیگری استنشاق شود و یا به وسیله دست و اشیای آلوده شده به قطرات آب دهان، به بینی یا گلوی فرد دیگر برسد، می‌تواند بیماری را منتقل کند؛ بنابراین رعایت موارد زیر می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از انتقال این عفونت داشته باشد:

- در زمان شیوع این بیماری، هنگام احوال‌پرسی از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن خودداری کنیم.

- چنانچه با افراد مبتلا در ارتباط هستیم، از ماسک استفاده کنیم.

- از تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنیم.

- در صورت مشاهده علائم فوق، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و هرگونه خوددرمانی جداً خودداری کنیم.

- اگر علائم مشابه آنفلوآنزا داریم، از سایر افراد حداقل یک متر فاصله بگیریم.

- چنانچه به آنفلوآنزا مبتلا شدیم در منزل بمانیم و حداقل دو تا سه روز از رفتن به اجتماع (مهد کودک، مدرسه، محیط کار و ...) خودداری کنیم.

- در منزل از سایر افراد خانواده فاصله گرفته و ضمن داشتن لوازم شخصی جداگانه (لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال)، هنگام خواب نیز در اتاق جداگانه بخوابیم.

- هنگام سرفه و عطسه بینی و دهان خود را به طور کامل با دستمال کاغذی بپوشانیم.

- دست‌ها را به طور مرتب و مکرر با آب و صابون بشوییم.

دستمال کاغذی را بلافاصله در سطل زباله در دار بیندازیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر