کد خبر: 85280
A

مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی: علت تخریب شریعتی، حسادت بود

دلیل اینکه عده‌ای شریعتی را به طور دائم و با هر بهانه‌‌ای تخریب می کردند،‌ حسادت بود. یعنی به همان مقدار که دوستداران و پامنبری‌های دکتر بیشتر می‌شد و بعدها کتاب‌هایش در عدد بالایی به فروش می‌رسید، حسادت بدخواهانش به قدری زیاد می‌شد که نمی‌توانستند حسودی‌شان را پنهان کنند. این هم دلیلش این بود

مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی: علت تخریب شریعتی، حسادت بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ 29 خرداد که از راه می‌رسد، یاد و خاطره علی شریعتی دوباره در ایران زنده می‌شود. مردی که هر چند 43 سال پیش در لندن چشم از جهان فروبست و در دمشق به خاک سپرده شد، اما تاثیر اندیشه‌هایش و نزاع بر سر به دست دادن روایت‌های موافق یا مخالف با او همچنان فضای اندیشه و سیاست در ایران را در خود گرفته است.

 

 خاطره‌نگاری مهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله طالقانی از علی شریعتی را در ذیل می خوانید:

***

دلیل اینکه عده‌ای شریعتی را به طور دائم و با هر بهانه‌‌ای تخریب می کردند،‌ حسادت بود. یعنی به همان مقدار که دوستداران و پامنبری‌های دکتر بیشتر می‌شد و بعدها کتاب‌هایش در عدد بالایی به فروش می‌رسید، حسادت بدخواهانش به قدری زیاد می‌شد که نمی‌توانستند حسودی‌شان را پنهان کنند. این هم دلیلش این بود، هر زمان که اعلام می‌­شد دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد سخنرانی دارد، جمعیتی انبوه به آنجا می‌آمد، به طوری‌که در سالن اصلی حتی برای یک نفر هم جایی برای نشستن نمی­‌ماند. آن هم در حالی بود که دوستدارانش هم از قشر دانشجو، هم از میان روشنفکران و البته مردم عادی بودند. بنابراین طبیعی بود که از حسد، به تخریب وجهه شریعتی اصرار کنند.

 

بنده به شخصه بیشتر با استاد محمدتقی شریعتی آشنا بودم و خاطره دارم. اما از آنجایی که پدر اصرار داشت فرزندانش در جلسه‌های حسینیه ارشاد شرکت کنند، من در آنجا با افکار و کردار دکتر شریعتی آشنا شدم. البته آن مرحوم علاقه‌ای ویژه به پدر داشتند و گاهی برای درد دل کردن می‌آمدند که باعث شد،‌ با شریعتی آشنایی بیشتری پیدا کنم.

 

یادم می‌‌آید در یکی از روزهایی که آقا زندانی بودند، مخالفان هجمه‌های زیادی وارد می‌کردند و سعی داشتند مرام و مسلک طالقانی را در بین مردم خراب کنند. یک روز دکتر شریعتی به من گفت، اگر آیت­‌الله طالقانی زندانی نبودند، مخالفانش تا به این حد اجازه زورآزمایی پیدا نمی­‌کردند. او همچنین به من گفت، به پدرتان سلام برسانید و بگویید، تا شریعتی زنده است اجازه نمی‌دهد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی روی زمین بماند.

 

در پایان لازم می‌دانم به واکنش آیت‌الله طالقانی به درگذشت دکتر شریعتی اشاره کنم. پدر تا روزهای آخر زندگی‌ با غمی سنگین از دکتر یاد می‌کرد و می‌گفت، سخنرانی‌هایش در شور انقلابی نقش مهمی داشتند.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر