کد خبر: 88700
A
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

روس‌ها نه؛ گرجستانی‌های ورشکسته سهامداران معدن اندریان ورزقان هستند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بحث روسیه در معدن اندریان مطرح نیست و این‌ها شیطنت‌های سیاسی است.

روس‌ها نه؛ گرجستانی‌های ورشکسته سهامداران معدن اندریان ورزقان هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ ​الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگویی که روز شنبه 11 مرداد با یکی از خبرگزاری‌ها درباره معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان انجام داد، اظهار کرد: «ابهامات و تاریکی های فراوانی در زمینه نوع و نحوه واگذاری این معدن به طرف‌های ایرانی و خارجی وجود دارد و اصلاً مشخص نیست طرف روسی چه مقدار به‌لحاظ وزنی و دلاری از این معدن بهره‌برداری می‌کند.»

اکنون او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه روسیه در ا‌ین معدن چه نقشی دارد و چرا میزان بهره‌برداری این کشور از معدن اندریان نامشخص است، گفت: روسیه اصلاً سهامی ندارد. نه نیرویی در آنجا دارد و نه کار می‌کند. 

وی ادامه داد: بخش عمده سهامداران، گرجستانی هستند و برخی می‌گویند که این‌ها ورشکسته هستند و از کشورشان فرار کرده‌اند. 

دهقانی تأکید کرد: اصلاً بحث روسیه در این معدن مطرح نیست و این‌ها شیطنت هدف‌دار برخی از افرادی است که می‌خواهند سوءاستفاده کنند و از زبان بنده، بهره برداری سوئی داشته باشند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در این باره افزود: این افراد روسی نیستند و گرجستانی هستند و غیر از این هرچه گفته‌اند شیطنت‌های سیاسی بوده و به دنبال منافع شخصی و گروهی هستند. 

وی تصریح کرد: ما با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، مشکلی نداریم و دست‌شان را می‌گیریم اما با اینکه افرادی به نفع خودشان سوءاستفاده کنند و منافع محیط زیستی و  ملی را که متعلق به آیندگان است را خراب کنند، مخالفیم و جلوی آن را می‌گیریم.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی مجلس درباره روش‌های استخراج و مسائل مالی معدن اندریان، اظهار کرد: در آنجا مسائل زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند. حساب و کتاب‌شان مشخص نیست. حقوق‌شان و اینکه چقدر بر اساس قوانین باید حقوق بپردازند نامشخص است.

وی افزود: یک درصد از فروش‌شان را باید به عنوان عوارض آلایندگی بپردازند و یک درصد کل فروش را هم مطابق ماده 43 قانون برنامه ششم باید برای هزینه در کار‌های عمرانی در منطقه بپردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره علت مشخص نبودن مسائل مالی معدن اندریان، تصریح کرد: علت آن به سو‌ءمدیریت مسئولان مربوط است. مسئولانی که باید بر رعایت قوانین این معدن نظارت می‌کردند که به نظر من در این امر کوتاهی کرده‌اند.

دهقانی درباره مشکلات محیط زیستی که این معدن به‌وجود آورده است، مطرح کرد: اخیراً ماده سیانور ناشی از فعالیت این به آب‌های زیر زمینی معدن نفوذ کرده است و از این طریق احشام را مسموم کرده و کُشته است؛ یعنی این آلودگی در اینجا تداوم دارد.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آلودگی‌های تولید شده توسط این معدن واکنشی نشان داده است یا خیر، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز مدتی به‌طور موقت فعالیت بخشی از این معدن را متوقف کرد؛ اما بدون اینکه مشکل را بر طرف کند، دوباره اجازه فعالیت را به آنها داد. / پیام نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر