کد خبر: 94410
A

کلاف سردرگم صادرات/ عملکرد ضعیف سازمان توسعه تجارت خارجی پاشنه آشیل وزارت صمت

عماد اسماعیل نیا با انتقاد از عملکرد سازمان توسعه و تجارت خارجی در یادداشتی نوشت: به اذعان همه کارشناسان با موانع زیاد، نبود سیاست گذاری درست، سردرگمی و بی برنامه گی در طول مدیریت حمید زادبوم نه تنها هیچ رهاورد و کارنامه قابل قبول که رضایت نسبی در هموار سازی و تسهیل صادرات را نشان دهد عملا به چشم نمی خورد بلکه باعث توقف و رکود کامل صادرات شده است.

کلاف سردرگم صادرات/ عملکرد ضعیف سازمان توسعه تجارت خارجی پاشنه آشیل وزارت صمت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عماد اسماعیل نیا فعال اقتصادی در یادداشتی نوشت؛ وزیر تازه کار صمت می گوید دریکماه گذشته بیشترین تلاش برای بازکردن قفل های صادراتی بود. طرح این موضوع مهم نویدبخش و نشان از اهمیت ویژه صادرات در شرایط تنگناهای اقتصادی، تحریم های شدید و خروج از وابستگی به صادرات نفتی است. ولی به نظر می رسد وزیر جدید از نابسامانی، آشفتگی، بورو کراسی بالا، بخشنامه و دستورالعمل های زاید سازمان متولی توسعه تجارت خارجی بی خبر بوده و یا اطلاعاتی ندارد

بطوریکه به اذعان همه کارشناسان با موانع زیاد، نبود سیاست گذاری درست، سردرگمی و بی برنامه گی در طول مدیریت حمید زادبوم نه تنها هیچ رهاورد و کارنامه قابل قبول که رضایت نسبی در هموار سازی و تسهیل صادرات را نشان دهد عملا به چشم نمی خورد بلکه باعث توقف و رکود کامل صادرات شده است.
بررسی ها نشان می دهد تجارت فرامرزی با خودتحریمی هر روز در حال از دست دادن بازارهای صادراتی است و در بحث بازارسازی قبل از تولید، بی ثباتی ، قوانین دست و پاگیر به فراری دادن و ناامن نمودن محیط تجارت خارجی دامن زده و کورسویی از امید هم به چشم نمی خورد و تلخی رنج سهم صادرکنندگانی است که هر روز ناامیدتر کام آنها تلخ تر می گردد.
به نوعی بیماری و کرونا در حوزه صادرات دوچندان شده و با یاس و ناامیدی به مرز بحران رسیده و با سنگ اندازی ها اقتصاد صادرات نه تنها رشد نداشته بلکه با کاهش شدید روز افزون مواجه شده است . وضعیت فلاکت باری که گویی راه و چاره ای نداشته و از نبود نقشه راه، ناکاربلدی ، بی مسولیتی ها و فقدان طرح و برنامه راهبردی و ضعف در زیرساخت ها به بیماری ناعلاجی مبتلا شده است .
و با ناهماهنگی ها، آشفتگی درون سازمانی و زنجیره ای ازمشکلات و گره های موجود بصورت چشم گیری فرصت ها یکی پس از دیگری از دست داده شده است و سازمانی غیرکارگشا که عملا هدفی جز ارتقا و توسعه صادراتی ندارد دولت و فعالان بخش خصوصی را زمین گیر کرده است. اما با همه کاستی ها ، تراز منفی شاخص ها نکته درد آور ارایه هر روزه آمارهای فریبنده کاذب و غیر واقعی است تا بر افول کامل سهم صادراتی ایران سرپوش گذاشته شود.
پر واضح است با ادامه این وضعیت دشوار صحبت و تلاش وزیر جدید درباره گشایش قفل های صادراتی را باید خودفریبی ،شعارگونه ، رویاپردازی و آب در هاون کوبیدن دانست که این تلاش ها به سرانجامی نخواهد رسید.
سخن پایانی اینکه با نبود نظام سالم بازاریابی ، سومدیریت سکان صادرات کشور بی قطب نما به ناکجا آباد می رود و علاج زودهنگام را بایددر تزریق امید و کنارگذاشتن مدیران نالایق جستجو کرد.که صادرات را از مدار رشد توسعه یافتگی به کل منحرف و در سراشیبی سقوط قرار دادند.
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر