کد خبر: 94598
A
دیده بان ایران:

اصولگریان دلیل شکست ترامپ را لو دادن/ رضا خواه : شیعیان میشگان ترامپ را شکست دادند

مجتبی رضا خواه نماینده تهران مدعی شد: "یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رای ایالت میشیگان بود؛ اما اینبار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالا انتخابات آمریکا را کلید زدند."

اصولگریان دلیل شکست ترامپ را لو دادن/ رضا خواه : شیعیان میشگان ترامپ را شکست دادند

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالیکه هنوز تحلیل دقیقی از کارزار انتخاباتی آمریکا به جهان مخابره نشده است و رسانه ها بر اساس علاقه و آنچه که مورد پسندشان است اخبار را منتشر می کنند یک نماینده مجلس انقلابی یازدهم در توییترش نوشت که "‌عامل شکست ترامپ، شیعیان میشیگان و هواداران قاسم سلیمانی بودند."

مجتبی رضا خواه نماینده تهران مدعی شد: "یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رای ایالت میشیگان بود؛ اما اینبار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالا انتخابات آمریکا را کلید زدند."

 

به گزارش دیده بان ایران؛ مجتبی رضا خواه نماینده فعلی تهران از جمله خانواده های نزدیک به حاکمیت بوده  که در سال های گذشته به آمریکا برای تحصیل فرستاده شد؛ شاید اشاره این نماینده مجلس که زمانی را در آمریکا زندگی کرده دور از ذهن نباشد  

مجتبی رضاخواه فرزند حسین رضاخواه است که در دولت محمود احمدی‌نژاد مدتی معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس سازمان صنایع دستی بود اما با نزدیکان او به خصوص اسفندیار رحیم مشایی درگیر شد.

پدر همسر او، حبیب‌الله بوربور رئیس سابق سازمان نوسازی مدارس و دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی و از چهره‌های سرشناس اصولگرایان سنتی است. وی به همراه جمعی از فرزندان مقامات کشور در دوره رئیس جمهور گذشته آمریکا موفق به زندگی، کسب و کار و تحصیل در آمریکا شد

 

سایت جهان نیوز نزدیک به "علیرضا زاکانی" هم طی انتشار گزارشی با مطرح کردن این پرسش که ایران چه میزان در آرای منفی و مثبت ترامپ نقش داشته است نوشت: برای رسیدن به جواب دانستن چند نکته پیش مقدماتی الزامی است. نکته اول این است که رقابت بایدن و ترامپ به شدت دو قطبی بوده و اساسا اکثریت رای دهندگان اکثریت به تکیه به منظومه مشخص فکری و تبلیغاتی ترامپ و دموکرات ها رای دادند. نکته دوم نیز اینکه آرای بایدن و ترامپ بسیار نزدیک به هم بوده است. یعنی با اختلاف کم چنددرصدی این انتخابات به پایان رسیده است. اگر سهم ایران در انتخابات آمریکا را کمترین حد ممکن یعنی کمتر از پنج درصد هم بگیریم – البته این میزان با توجه به تعدد نامی که از ایران در انتخابات آمریکا و موضوع برجام برده شده و تصویری که ترامپ تلاش می کرد از تسلیم کردن ایران در نزد مردم آمریکا از خود بسازد؛ رقمی قابل توجه تر و یا حداقل موثرتری هم خواهد بود- همین مقدار کم می توانست نتیجه انتخابات آمریکا را متفاوت کند.

جهان نیوز نوشت:  ترامپ با ترور شهید سلیمانی تلاش کرد که از خود یک چهره مقتدر و خاص در اقتدار امنیت ملی آمریکا بسازد. موضوعی که به دلایل متعددی بر عکس آن اتفاق افتاد. امریکایی ها معتقدند بعد از شهادت ژنرال سلیمانی، دنیا برای آنها خطرناکتر از هر زمانی دیگر شده است. ایران در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ با منهدم کردن، گلوبال هاوک، موشک باران عین الاسد و... به طرز بی سابقه‌ای ابهت نظامی و هژمونی آمریکا را شکست ولی در مقابل، ترامپ با بزدلی هیچ کاری نتوانست انجام بدهد! به اعتقاد رقم قابل توجهی از نخبگان موثر آمریکایی، هیچوقت کشورشان اینگونه تحقیر نشده و هیچ رئیس جمهوری مانند ترامپ در مقابل ایران اینقدر ترسو نبوده است.

در کنار مسایل گفته شده، اگر ایستادگی رهبر انقلاب بر عدم مذاکره با ترامپ نبود، و در این چند ماه اخیر که غربگرایان در رسانه هایشان و مواضع سیاسی خود، باهزاران هیاهو بهترین فرصت را برای مذاکره با ترامپ قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام می کردند و اگر در اثر فشار اعتدالگرایان و اصلاح طلبان، دولت ایران پای میز مذاکره با ترامپ می نشست، امروز چند درصد از انتخابات آمریکا متفاوت بود؟! آیا آنوقت این ترامپ نبود که همه اندوخته دموکرات ها درباره ایران –برجام- را از همه نوع اعتبار خارج می کرد؟! آیا برجام که دموکرات ها آن را محصول عقلانیت خود در سیاست خارجه می دانستند، در افکار عمومی آمریکا بی اعتبار نمی‌شد؟!

این سایت نزدیک به رئیس مرکز پژوهش های مجلس یازدهم نوشت: باید به دولت آینده آمریکا یادآوری کرد که انتقام سخت ایران با عین الاسد شروع شد و با تک دوره ای کردن ترامپ وارد مرحله تازه تری شده و  تحقق چشم انداز اخراج آمریکا از منطقه را نمایان‌تر کرده است.

البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که حسین شریعتمداری؛ مدیرمسئول روزنامه کیهان هم شب انتخابات آمریکا با انتشار یادداشتی که از قضا سعید حجاریان کمی پیش تر آنرا پیش بینی کرده بود، نوشت که اگر آمریکا مایل به مذاکره است ابتدا باید دست به لغو تحریم ها بزند.

همه این گمانه زنی ها در حالی رخ می دهد که به نظر می رسد اصولگرایان با توجه به اینکه خیالشان از بابت دولت بعدی راحت شده است علاقه دارند تا با روی کارآمدن نامزد دموکرات ها؛ با او مذاکره تازه ای را آغاز کنند. همانگونه که پیشتر علیرضا زاکانی در گفت و گوی خود اعلام کرده بود که ما مشکلی با مذاکره کردن با آمریکا نداریم بلکه اعتقاد داریم که اگر قرار است مذاکره ای صورت بگیرد به جای ظریف، شخصی مانند شهید سلیمانی باید روبروی آمریکایی بنشیند تا از حق ایران دفاع کند.

با این تحلیل و به سبک ستون گفت و شنود روزنامه کیهان باید نوشت که با آمدن «جو بایدن» نه اجازه داده می شود دولت روحانی سر میز مذاکره تازه ای با آمریکا بنشیند. نه ایران با ترامپ مذاکره کرد و اینکه دولت آینده می تواند آنگونه که میخواهد بر جامی مطلوب برای خودش دست و پا کند. 

باوری که به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به وضعیت بحرانی کشور شاید چندان دور از دست رس نباشد.

 

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر