کد خبر: 99282
A

حجت الاسلام افضلی: آیت الله هاشمی مردی بود که قابلیت ثبت در گینس را داشت

عصر روز گذشته (سه شنبه) نشست مجازی دفاتر استانی شرق کشور حزب جمهوریت ایران اسلامی با حضور آیت الله منتجب نیا، فاطمه هاشمی رفسنجانی و محمد هاشمی رفسنجانی با هدف بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

حجت الاسلام افضلی: آیت الله هاشمی مردی بود که قابلیت ثبت در گینس را داشت

به گزارش دیده بان ایران؛ عصر سه شنبه، نشستی به صورت مجازی و با حضور محمد هاشمی (برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی) و فاطمه هاشمی (دختر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی) و آیت الله رسول منتجب نیا (دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی) با هدف بزرگداشت چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط دفاتر استانی شرق کشور این حزب، برگزار شد.

امین محمدزاده، دبیر این نشست، هدف از برگزاری این مراسم را آغاز بررسی و تبیین واقع گرایانه اندیشه ها و کارنامه آیت الله هاشمی دانست و افزود: هاشمی شناسنامه انقلاب، سرباز نظام و همراه ولایت بود و متعلق به همه آحاد مردم ایران است و هیچ گروهی و جریانی حق مصادره ایشان را ندارد.

این عضو شورای مرکزی و دبیر حزب در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: نیاز کشور به تفکر و روش‌های مدیریتی کلان هاشمی همچنان ادامه دارد و لذا باید تلاش‌های زیادی در این راستا انجام شود که برگزاری همچین نشستی نیز با همین هدف است.

افضلی: آیت الله هاشمی مردی بود که قابلیت ثبت در گینس را داشت

.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید داوود افضلی مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایشان را بزرگ مردی که قابلیت ثبت در گینس داشت، دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ بشریت سیاستمداری به جامعیت ایشان پا به عرصه گیتی نگذاشت، او تنها فردی بود که هشت سال رئیس مجلس شورای اسلامی، هشت سال رئیس جمهور، هشت سال فرمانده جنگ تحمیلی، سی و چهار سال رئیس هیئت موسس و هیئت امنای بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان (دانشگاه آزاد اسلامی) بیست و هشت سال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بوده است.
مسئول حزب جمهوریت استان قم افزود: مرحوم آیت اللّه هاشمی، بیست وهشت سال بیشترین خطبه های نماز جمعه را ایراد کرد و در معرض بیشترین آراء مردمی قرار گرفت. او تنها سیاستمداری است که خاطرات روزنوشت خود را منظم ادامه داد. ایشان یگانه سیاستمداری است که بیشترین تالیفات را داراست، و محور اصلی تفکرات و اندیشه و خطبه ها و نوشته هایش قرآن است. به طوری که در دوران زندان ستم شاهی بیست و دو دفتر دویست برگ حال برداشت های قرآنی ایشان می باشد و تبدیل به دو دوره کتاب، یکی تفسیر راهنما با بیست و یک جلد و دیگری فرهنگ قرآن، با سی و دو جلد شد و موجب تمجید علمای بزرگی مانند مرحوم آیت اللّه معرفت و حضرت آیت الله سبحانی و جمع دیگری از اندیشمندان و دانشمندان علوم اسلامی قرار گرفت.
افضلی در پایان سخنان خود، بیان داشت: منزل ایشان که با پیگیری و اصرار حضرت امام (ره) و مرحوم سید احمد آقا در اختیار ایشان قرار گرفت و کمتر شخصیت صاحب رتبه حاضر به زندگی دراین مکان می شود نه تنها دلالت بر زندگی اشرافی ندارد که نشان دهنده اوج سادگی ایشان و خانواده ایشان است که الان تبدیل به خانه موزه شده است و هر روز در معرض بازدید سیل مشتاقان و ارادتمندان به ایشان قرار دارد. مکانی که خاطرات خطیری با خود دارد و به نوعی بخشی از تاریخ انقلاب است و می تواند الگویی برای سایر مسئولین و نسل جدید قرار گیرد.

منتجب نیا: اتهاماتی که وارد می کردند به آیت الله هاشمی، نمی چسبید

.

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلیمن افضلی، آیت الله دکتر رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در سخنانی اظهار داشت: آیت الله هاشمی تنها متعلق به یک ملت و یک دوران خاص نبود. بلکه او متعلق به تاریخ بشریت است و باید آن طور که بوده، شناسانده شود تا نسل های آینده هم شناخت بیشتری از او پیدا کنند.

وی همچنین به آینده نگری و توان مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: وقتی او در مجلس اول موضوع متروی تهران را مطرح کرد، نگاه ما به آن، یک پروژه اشرافی بود و ضرورت آن را احساس نمی کردیم، اما آیت الله هاشمی به فکر مردم و آینده تهران بود. او مجلس را به گونه ای اداره می کرد که گویی چهل سال مجلس را مدیریت می کرده است و تجربه سالها قانونگذاری دارد. ایشان در دوران دفاع مقدس هم نشان داد که بر مسائل نظامی و مدیریت جنگ تسلط دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: چنین شخصیت هایی به همان میزان که جاذبه و طرفدار دارند، دشمنان قسم خورده هم دارند. با این انسان های بزرگ گاهی مغرضانه و گاهی از روی جهالت، دشمنی می شود. اتهاماتی که به آیت الله هاشمی وارد می کردند به شخصیت ایشان نمی چسبید.

قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی افزود: مرحوم هاشمی یک اندیشمند بزرگ و تحلیلگر سیاسی واقع بین و ژرف اندیش بود که نظراتش بر سران کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها تاثیرگذار بود. کمتر تحولی بود که در کشور انجام می شد و آیت الله هاشمی نقش پررنگی در آن نداشت.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی، آیت الله هاشمی را فردی دلسوز مردم که بزرگ ترین دغدغه اش مردم بودند، معرفی کرد و اظهار داشت: او همیشه می گفت باید درد جامعه را درک کنیم و دنبال اجرای طرح هایی برای رفاه مردم باشیم.

وی در پایان گفت: هاشمی یک سرمایه بزرگ انسانی و تاریخی بود. هاشمی زنده است و او را نمی توان از اذهان مردم خارج کرد. هاشمی یک روش و درک اجتماعی است. او دین خود را به نظام، انقلاب و مردم ایفا کرد.

فاطمه هاشمی: آیت الله هاشمی رفسنجانی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به دنبال تجدید تمدن اسلانی از طریق روشنفکری دینی بود

.

در ادامه این نشست، فاطمه هاشمی با بیان اینکه آیت الله هاشمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  به دنبال تجدید تمدن اسلامی بود، گفت: او معتقد بود از راه آزاداندیشی دینی می توان تمدن اسلامی را تجدید کرد. البته این اعتقاد را هم داشت که آزاد اندیشی خودبخود به وجود نمی آید بلکه به روشنفکری دینی نیاز دارد. آیت الله هاشمی پس از انقلاب هم بر این اعتقاد باقی مانده بود. او دنبال آگاهی بخشی به جامعه بود و از تمام مسئولان کشور می خواست تا زمینه را برای ایجاد احزابی با سلایق مختلف فراهم کنند تا آنها بتوانند به مردم آگاهی لازم را بدهند.یکی از اهداف آیت  الله هاشمی از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، آگاهی بخشی به جوانان بود.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مرحوم هاشمی انتخابات سالم و آزاد را بهترین راه برای اداره کشور می دانست، تصریح کرد: او برای رای مردم اصالت قائل بود و اعتقاد داشت که آرای مردم موجب پشتیبانی از انقلاب می شود. او خود را بارها در معرض رای مردم قرار داد و برایش اهمیت داشت که با رای مردم در مسئولیتش باشد و تا آخرین روزهای عمرش نیز نگران مردم بود.

محمد هاشمی: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکسال قبل از درگذشتش گفت خیالم راحت است؛ چون مردم راه خود را پیدا کرده اند

.

پس از سخنان دختر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی (برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی) با بیان اینکه مرحوم هاشمی قبل از انقلاب و در حوزه علمیه قم دنبال این بود که بفهمد حکمرانی خوب از نظر اسلام چگونه است، اظهار داشت: ایشان به این جمع بندی رسید که نظام باید جمهوری اسلامی باشد و جمهورت و اسلامیت با هم باشد. آیت الله هاشمی این دو را مکمل هم و جدایی ناپذیر می دانست.

وی ادامه داد: در ایام مبارزات انقلابی و پس از آن دیدگاه حکومت اسلامی هم مطرح شده بود که به اصالت رای مردم و نیاز آن برای حکومت معتقد نبود؛ در حالیکه امام خمینی و آیت الله هاشمی تاکید داشتند که ویژگی های کشور ایجاب می کند که جمهوریت و اسلامیت با هم همراه باشند.

مسئول دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان یک سال پیش از فوت گفته بود که خیالم راحت است، چون مردم راه خود را پیدا کرده اند و می دانند چگونه حرف خود را پای صندوق رای بزنند.

او با اشاره به مبحث «فقه حکومتی» خاطرنشان ساخت: قراربود جلساتی با حضور اساتید دانشگاهی، علمای حوزه علمیه و مدیران و مسئولین کشور برگزار شود تا درباره فقه حکومتی تبادل نظر انجام شود و به نیازهای کشور و سوالات جوانان پاسخ داده شود. حتی مکان و زمان و کلیات را هم مشخص کرده بودیم اما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و نسبت هایی که به آیت الله هاشمی دادند، او ترجیح داد جلسات با تاخیر برگزار شود ولی عمر ایشان پایان یافت.

وی در پایان پیشنهاد کرد دانشگاهیان و حوزویانی که تفکر آیت الله هاشمی را می پسندند، می توانند در زمینه فقه حکومتی و مسیری که آیت الله هاشمی مدنظر داشت، فعالیت کنند.

در طی این نشست همچنین آقایان پرویز سارانی (مسئول حزب جمهوریت در استان سیستان و بلوچستان)، جعفر ذوالفقاری (مسئول حزب جمهوریت خراسان شمالی) و رضا محمدی (مسئول حزب جمهوریت در خراسان جنوبی) به بیان سخنانی در ارتباط با جایگاه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سیاست ایران پرداختند.

گفتنی است که بخش حضوری این نشست مجازی در دفتر بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی و با حضور حسین امینی (رئیس بنیاد در خراسان رضوی) و تعدادی از فعالان سیاسی و اعضای شورای مرکزی حزب جمهوریت استان خراسان رضوی برگزار گردید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر