• ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۸:۱۴
    محسن شمشیری

    وزارت صمت تحت تاثیر انتقادها از رشد قیمت‌ها، به کارهای غیر اصولی یعنی کنترل شدید قیمت‌ها و قیمت‌گذاری غیرمنطقی و بگیر و ببند اقدام نکرد و برعکس اجازه داد تا عوامل تولید به خوبی در بازار فعالانه حرکت کند و در عین حال تلاش کرد که نیاز ارزی کالاهای اساسی را تامین کند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند و به تدریج با کاهش التهاب‌های عرضه و تقاضا و نرخ ارز و... نه تنها بخشی از رشد قیمت‌ها کاهش یافت بلکه عرضه کالاها و فراوانی کالاها موجب شد که مردم از وجود نعمت و کالاهای فراوان رضایت داشته باشند و عرضه‌کننده و فروشنده نیز از قیمت‌ها بکاهند. نتیجه آن شد که قیمت‌ها حدود 10 تا 50 درصد در کالاهای مختلف در یکسال اخیر نسبت به قبل کاهش یافته است و البته چه بسا هنوز در برخی کالاها مشکلاتی وجود دارد که باید برای آنها نیز راهکارهایی ارایه شود تا فشار موجود بر مردم کاهش یافته و رشد شدید قیمت ها بعد از التهاب ارزی تا حدودی خنثی شود

  • ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۲:۱۸

    بخشی از حکمرانی در کشور ما بر اساس نقش آفرینی بازیگرانی اجرایی می شود که در سایه روشن قدرت و جامعه مدنی پنهان شده اند؛ در عرف اقتصاد سیاسی بعضی اوقات به آنها آقازاده می گویند، بعضی اوقات خصولتی ها و برخی مواقع نیز مافیای و سلاطین کالاهای مختلف. اما اگر این نام گذاری ها را بررسی کنیم می بینیم عمده این نامگذاری ها از طرف مجاری تبلیغاتی رسمی بوده است. حال پرسش این است چرا نباید یک مفسد اقتصادی یا اداری یا سیاسی به صورت مشخص معرفی شود؟ برخی تحلیل های ساده انگارانه به موانع سیاسی اشاره می کنند که اشخاص ایجاد می کنند تا یک موضوع مشخص شود، برخی به ساختاری بودن فساد اشاره می کنند که مانع افشای نام ها می شود.

  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۶:۵۱
    یادداشت علیرضا بهشتی درباره ماهیت شرکت در انتخابات؛

    دکتر سید‌علیرضا حسینی‌بهشتی استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی به تشریح مفهوم شرکت در انتخابات و اثرات آن پرداخته است. در سه یادداشتی که ملاحظه خواهدشد، سعی می‌کنم به سه پرسش به‌ظاهر ساده، اما بس بنیادین، بپردازم. باور دارم این سه پرسش، مثلث پایه در موضوع انتخابات را تشکیل می‌دهد و کنشگران سیاسی، از سیاستمداران کهنه‌کار تا شهروندان عادی، باید قادر باشند برای آنها پاسخ‌های قانع‌کننده و منسجم و مرتبط بیابند تا بر اساس آن، نسبت به شرکت در انتخابات موضع‌گیری کنند. هر یک از این پرسش‌ها، یک قرینه معکوس هم دارد و بدین ترتیب، پاسخ‌یابی ما در عمل با شش پرسش سروکار دارد:

  • ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۹:۲۰

    .با همت دانشکده الهیات دانشگاه تهران و با محوریت یکی از اساتید گرانقدر گروه فقه شافعی این دانشکده ؛ کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «ظرفیت های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز» در تیرماه سالجاری با حضور جمع کثیری از اندیشمندان اهل سنتِ داخل و خارج کشور برگزار گردید. این کنفرانس در نوع خود به لحاظ سطحِ شرکت کنندگان خارجی و داخلی و تنوع مقالات و موضوعات اراپه شده کم نظیر و یا بی‌نظیر بود. اهمیت این کنفرانس علاوه بر موضوع مورد اشاره از این جهت در خور توجه است که برای اولین بار پس از انقلاب حول محور وحدت و همزیستی مسالمت آمیز با همت اندیشمندان دانشگاهی اهل سنت ایران برگزار گردید.

  • ۱۳۹۸/۰۵/۰۳ ۱۵:۴۸

    فارغ از این ذهنیت کلیشه‌ای که چه تعداد از کاندیداهای انتخابات شورای شهر تهران را مردان تحصیلکرده با سوابق کاری مدیریتی و اجرایی تشکیل داده‌اند، بی‌حساب و کتاب و دو دو تا چهارتا نگاهی به توانمندی و ظرفیت کاندیداهای زن بیندازیم. این روزها تهران بیش از ابرسازه‌ها به اکسیژن نیاز دارد و شاید بتوان بی‌محابا و حتی شاعرانه گفت نیاز به گل و طراوت دارد؛ به بوستان‌هایی مملو از کودکان خوشحال و در حال بازی و امنیتی تمام و کمال به ژرفای امنیت آغوش یک مادر. حال بر این باوریم که نیاز شهر به زنان آینده‌نگر برای احیای محله‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. انتخابات شورایاری‌های تهران در پیش است و از مجموع 5 هزار و 700 نفری که ثبت‌نام کردند حدود 20درصد زن هستند. این در حالی است که هم اکنون ترکیب شورایاران در تهران به گونه‌ای است که 11درصد از شورایاران زن هستند. تهران 352 محله دارد و برای این محله‌ها 3هزار و 186 شورایار انتخاب خواهد شد. این وضعیت در پایتخت در حالی رقم خورده است که در فاصله چندسال اخیر زنان در دهیاری‌ها خوش ‌درخشیدند و توانستند سهم بیشتری از مدیریت دهیاری‌ها را از آن خود کنند.

  • ۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۰۹:۵۷

    مشکل این است که تعیین تکلیف پروژه ها در برابر قانون مانع زد و بند و معامله آنها با آبسالاران می شود در حالی که این گروه ها در واقع همپیمانان رسمی همدیگر در تخریب محیط زیست کشور هستند، اینها نمی خواهند پروژه گلاب و یا کوهرنگ سه در دستگاه قضا رسیدگی شود چون می خواهند از قبل این معامله و با بهره گیری از فضا سازی رسانه ایی پروژه فاقد مجوز محیط زیستی بن- بروجن به ازای بهره برداری از تونل گلاب و کوهرنگ ۳ اجرا شود. نکته جالب توجه انکه در معادلات فراخوان دهندگان تجمع در چهارمحال بختیاری هیچ اسمی از تونل متخلفانه کوهرنگ سه نیست تا جایی که حتی حاضر نیستند این پروژه مورد ارزیابی مجدد زیست محیطی قرار بگیرد. در سوی دیگر ماجرا تاکید بر پروژه بن بروجن در حالی انجام می شود که طبق قوانین محیط زیستی ملی و بین المللی آقایان باید توضیح دهند که آب پروژه بن بروجن قرار است از کجا تامیین شود و آیا در این انتقال آب سهم مبداء رعایت می شود؟ اصولا سهم مبدا در کوهرنگ از آب زاینده رود چه میزان است؟

  • ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۱۰:۰۰
    علی اکبر گرجی (حقوق دان )

    علی اکبر گرجی: نهاد شورای نگهبان گرچه در قانون اساسی ۱۳۵۸ پیش بینی شد، اما تاسیس و فعالیت عملی آن در ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ آغاز شد. ‌شورای نگهبان نهاد مدرنی بود که از شورای قانون اساسی فرانسه الگوبرداری شکلی کرد، اما در رویکردها و رویه ها هرگز عنایتی به آن الگوی نخستین نکرد. یکی از دلایل ناکامیابی‌های این نهاد در مستقر کردن حاکمیت قانون، مشروطیت و صلح مدنی نیز این بود که هنرمندی‌های رویه‌ای نهادهای مشابه در دیگر کشورها اساسا مورد توجه قرار نگرفت. شاید هم چنین دانشی در اختیار اعضای این نهاد قرار نمی‌گرفت. در هرحال، احساس استغنا آفت بزرگی است که می‌تواند نهادهای حکمرانی را با بن بست های ویرانگر روبرو کند.

  • ۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۸:۵۶

    ناگفته پیداست ضرورت بازگشت امید به عنوان یکی از سرمایه های اجتماعی از پایه های اصلی ایجاد انگیزه برای مشارکت مردمی درکنار حفظ ارزشهای اخلاقی و انسانی می باشد؛ دوام یک خواسته مدنی بسته به تمایلات و گرایش انان در دوره ای که به سختی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند نیاز به جریان تازه ای بدور از غوغاسالاری های سیاسی دارد و هرانچه سیاسیون بیشتر بر طبل سیاست بکوبند واز مدنیت دور شوند این واهمه وجود دارد که فاصله از مشارکت بنام دلزده گی عمیق تر گردد.

  • ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۵:۱۰

    نور الدین عبدالله پور در یادداشتی نوشت ؛ روزی مانور خبرسازی جعلی الحاق روستای عمارت به آذربایجان شرقی ، روزی دیگر سناریو‌سازی دروغین انتقال آب ارس، عرصه هنرنمایی هوچی گران بی اخلاق و بی نتیجه مخالفان تندروی دولت و اصلاح طلبان به نمایش گذاشته می شود افکار عمومی نیز با فراست وتیز بینی این نقشه های تخریبی نخ نما شده را نظاره گر است از اب به هماند نفت بعنوان سرمایه ملی در کشوری پهناور با اقلیم خشک و نیازمند به اب نام برده می شود.

  • ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۱۰:۵۳
    نورالدین عبداله پور

    قوانین مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین رکن های اصلی و اتصال مدیریت شهری و‌شهروندان قلمداد می شود و شهرها کامل ترین شکل روابط میان بازیگران اجتماعی ، سرمایه شهری ونهاد های مدنی به شمار می آید. به اذعان کارشناسان و متخصصان ، حوزه مدیریت شهری تعاریف قانونمند خاص خود را دارد و هرگونه عدول از این چارچوب نظام مند به منزله تضییع و تباه نمودن حقوق شهروندی و شهروندانی است که برای بهای خدمات شهری مطلوب هزینه می پردازند. به شکلی واضح تر حوزه وظایف و اختیارات مدیریت شهری را قانون شهرداری ها تعیین نموده است. شهرداری نهادعمومی و غیر دولتی است که با هزینه شهروندان اداره و خدمات عمومی با رویکرد توسعه شهری، رفاه و اسایش شهرنشینی به شهروندان ارایه می دهد.

جستجوی پیشرفته