کد خبر: 104078
A

حق‌شناس: دولت روحانی بودجه‌ی لازم برای مدیریت شهر تهران را به شورا پرداخت نکرده است

عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به تاثیر برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بر افزایش مشارکت خاطرنشان کرد:«برای انتخابات این دوره ممکن است چهره‌های شاخص لیست‌های مختلف برای شورا رای بیاورند و یک لیست واحد به طور کامل رای نیاورد.»

حق‌شناس: دولت روحانی بودجه‌ی لازم برای مدیریت شهر تهران را به شورا پرداخت نکرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد حق‌شناس عضو فعلی شورای ‌شهر تهران در برنامه‌ی تلویزیونی "جهان‌آرا" پیرامون ارزیابی عملکرد دوره‌ی پنجم شورای‌شهر تهران در روزهای پایانی عمر خود گفت:«باتوجه به ظرفیت‌ها در این دوره شورای شهر، خیلی بیشتر از این‌ها جا داشت که شورا در عملکرد و تصمیماتش قدم‌های محکم و رضایت بخش‌تری بردارد. البته که در این دوره اتفاقات و پدیده‌هایی مثل پاندمی ویروس  کرونا و یا شدت تحریم‌ها را داشتیم که در ادوار گذشته همچین مسائلی وجود نداشت. این مشکلات به شهر تهران به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصاد کشور بیشترین آسیب را وارد کرد. همچنین دوره فعلی شورای شهر هنگامی که آغاز به کار کرد، وارث بدهی ۶۰ هزار میلیاردی از دوره‌های پیش بود، که باید ضمن اداره شهر در طول چهارسال، این بدهی را نیز پرداخت می‌کرد. در مجموع با وجود این  مشکلات و اتفاق‌ها، به نظرم شورای پنجم  نمره‌ی خوب و قابل قبولی می‌گیرد.»

حق‌شاس در ادامه با انتقاد از بی‌لطفی‌های دولت نسبت به شوراها و مخصوصا شورای‌شهر تهران گفت:«شورای شهر تهران ابَرشهری را اداره می‌کند که حداقل ده میلیون جمعیت دارد. علی‌القاعده این شهر باید به تناسب جمعیت خود از بودجه و کمک‌های دولت در فضای مدیریت شهری  بهره می‌برد اما متاسفانه در طول این سه‌سال نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده‌ای کنیم. ما در کشور چیزی حدود ۱۴۰۰ شهر و ۱۲ کلان‌شهر داریم؛ مردم تهران از آن‌جایی که عضو یکی از کلان‌شهرهای کشور هستند هیچ فرقی با مردم شیراز یا اصفهان ندارند‌. در شهری مثل اصفهان یا کاشان هزینه‌ای با عنوان هزینه پایتخت نداریم. اما تهران به‌عنوان پایتخت کشور باید هزینه‌ای جدا به نام پایتخت داشته ‌باشد. در تهران چیزی بالغ بر ۲۰ وزارت‌خانه و سه قوه بزرگ داریم؛ همه‌ی این‌ها هزینه‌های زیادی برای شهر دارند که دیگر شهرها آن را ندارند؛ انتظار ما برای جبران این هزینه‌ها چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد از جانب دولت بوده که تقریبا هیچ دریافتی نداشته‌ایم.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه لزوم اصلاح در نظام شوراها را یادآور شد و آن‌ را وظیفه‌ی مجلس به عنوان مادر شوراها دانست و تصریح کرد:«تقریبا بعد از انقلاب به علت قدرت فراوان دولت درنظام سیاسی کشور، شهرداری‌ها در برابر دولت توان عرض اندام نداشتند. برای مثال شاهد بوده‌ایم که وزارت‌خانه‌ای برجی بلند بدون مجوز و پرداخت هزینه‌های شهری بنا کرده است؛ در صورتی که اگر مردم بخواهند حتی بنایی کوچک برای خود بسازند، مشمول هزینه‌های فراوانی خواهند شد. به همین دلیل از مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مادر و سرپرست اصلی شوراها انتظار می‌رود از شوراها حمایت کند و قدرت شورا را در مقابل دولت افزایش دهد. متاسفانه در هیچ‌کدام از دوره‌های مجلس و حتی مجلس یازدهم این اصلاحات به‌طور جدی صورت نگرفت.»

عضو اصلاح‌طلب شورای پنجم شهر تهران درباره رویکرد این دوره‌ی شورا و مقایسه آن با ادوار گذشته گفت:«نباید یک دوره سه ساله را با یک دوره ده ساله قیاس کنیم. ضمن این که رویکرد این دوره شورا نیز فرق کرده است. از نگاه ما شهر تنها ساختمان، تونل و بزرگراه نیست. عنصر اصلی شهر مردم آن هستند و از آن‌ها باید پرسید که آیا این پروژه‌ها در مجموع مشکلی به مشکلات آنان افزوده و یا دردی از آنان دوا کرده؛ مسئله اصلی ما در این دوره طبق نظرسنجی‌هایی که از مردم گرفتیم موضوع هوای پاک و محیط زیست بوده است. برای مثال قبل از دوره پنجم هرسال چیزی حدود ۳۷ الی ۴۷ روز آلودگی هوای تهران را شاهد بودیم که سعی کردیم با کنترل ترافیک و افزایش ظرفیت های حمل و نقل عمومی از میزان آلودگی بکاهیم.»

وی در ادامه به عصر شفافیت در شورا و شهرداری تهران اشاره کرد و افزود:«جلسات شورای شهر در ادوار گذشته دو روز در هفته برگزار می‌شد که یک روز این جلسات علنی بود و روز دیگر غیرعلنی. در دوره‌ی پنجم تقریبا تمامی جلسات و مصویات را به صورت علنی برگزار کردیم؛ به نوعی عنصر شفافیت را در شورای شهر به وجود آوردیم. علاوه بر شورا سعی کردیم تا جایی که امکان دارد شفافیت را در شهرداری نیز وارد کنیم. به این صورت که تمامی قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان را در سایت گذاشتیم تا مردم از آن‌ها اطلاع داشته باشند.»

محمدجواد حق‌شناس سوال مجری برنامه را درباره شانس پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ این گونه پاسخ داد:«نگاه به انتخابات به میزان مشارکت مردم در آن بستگی دارد. هر زمان که میزان مشارکت کاهش یافته شانس جریان اصلاحات نیز در پیروز شدن در انتخابات کاهش پیدا کرده؛ اگر قرار باشد میزان مشارکتی مثل انتخابات مجلس یازدهم در پیش رو داشته باشیم که کمترین میزان حضور مردم در انتخابات بعد از انقلاب بود، بعید است اصلاح‌طلبان شانسی داشته باشند.»

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در پایان با اشاره به عملکرد نه چندان جالب اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس دهم، خاطر نشان کرد:«البته جریان اصلاحات نیز در این چندسال نتوانست انتظارات مردم را چه در قالب دولت و چه در قالب مجلس دهم برآورده کند؛ اگر میزان مشارکت در کشور به ۶۰ درصد برسد و در تهران که همیشه ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشور است به ۵۰ درصد برسد، قطعا اصلاح‌طلبان برنده قطعی در انتخابات ریاست‌جهموری و شوراها خواهند شد. ضمن اینکه انتخابات ریاست‌جهموری و شورا بر میزان مشارکت یکدیگر اثر فزاینده دارد. احتمال دیگری نیز این است که این بار چهره‌های شاخص لیست‌های مختلف برای شورا رای بیاورند و یک لیست واحد به طور تمام و کمال رای نیاورد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر