کد خبر: 121123
A

واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک به طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات در آپارتمان ها: من بی مقدار چطور بگویم که مجلس خدایی نکرده خلاف کرده؟!

طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر (الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی) که توسط نمایندگان مجلس یازدهم تهیه شده؛ منتشر شد. در متن این طرح واردات و نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه و...ممنوع بوده و قرار است مجلس موادی را به قانون مجازات اسلامی اضافه کند. در این ماده ۶۸۸ مکرر ۲ این طرح آمده: اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید. در صورتیکه هر یک از دفاتر مشاورین املاک، بعد از زمان مقرر یادشده، این موضوع را رعایت نکنند، مستنکف از قانون تلقی و برای هر بار تکرار تخلف، به مجازات ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران در خصوص اعلام وصول این طرح در مجلس یازدهم به دیده‌بان ایران گفته است:«بنده فرمایشات مجلس در این رابطه را بر روی چشم می‌گذارم »

واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک به طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات در آپارتمان ها: من بی مقدار چطور بگویم که مجلس خدایی نکرده خلاف کرده؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر (الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی) که  توسط نمایندگان مجلس یازدهم تهیه شده؛ منتشر شد. در متن این طرح واردات و نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه و...ممنوع بوده و قرار است مجلس موادی را به قانون مجازات اسلامی اضافه کند.

در این ماده ۶۸۸ مکرر ۲ این طرح آمده: اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.

در صورتیکه هر یک از دفاتر مشاورین املاک، بعد از زمان مقرر یادشده، این موضوع را رعایت نکنند، مستنکف از قانون تلقی و برای هر بار تکرار تخلف، به مجازات ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند.

تبصره: چنانچه موجرین در عقد قرارداد از قید ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قرارداد، در مورد اجاره خودداری نماید و مستاجرین مرتکب نگهداری حیوانات یا شده در ملک مورد اجاره شوند، هر یک از موجرین و مستاجرین متسقلا به جزای نقدی ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند.

بیشتر بخوانید: مجلس انقلابی به دنبال طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات+ متن طرح/ واردات، نگهداری و گرداندن سگ و گربه ممنوع و مشمول قانون مجازات اسلامی شد+ اسامی نمایندگان

در همین راستا، مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران در خصوص اعلام وصول این طرح در مجلس یازدهم با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت‌وگویی داشته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای خسروی ! نظر شما در خصوص طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» چیست؟

در گذشته هم اگر به ما می‌گفتند که فلان  مستاجر حیوان خانگی سگ دارد به مالک و همسایه‌ها اطلاع می‌دادیم. به محض این‌که این طرح در مجلس تبدیل به قانون شود، ما هم سریعا بخشنامه‌ای در جهت رعایت این قانون صادر می‌کنیم؛ چون باید به هر آن‌چه که مجلس گفته است چشم گفت. از طرفی شریعت ما اجازه نمی‌دهد که سگ را در برنامه‌های کاری خانواده‌هایمان جای دهیم. بنابراین بنده به طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات اعتراضی ندارم؛ ان‌شاءالله عزیزان این موضوع را بپذیرند و جلوگیری از حضور سگ‌ را در منازل مسکونی پیگیری کنند.

*دلیل موافقت شما با این طرح مجلس چیست؟

دلیل این است که شرع ما می‌گوید این حیوانات به‌ویژه سگ نجس هستند. اگر ما شریعت‌مان را پذیرفتیم، باید به دستورات آن هم توجه کنیم. ما که نمی‌توانیم با شریعت‌مان سر جنگ داشته باشیم! وقتی شرع به ما می‌گوید که سگ نجس است و نباید در منزل نگهداری شود ما نباید کوچک‌ترین اعتراضی در این خصوص داشته باشیم. بنده فرمایشات مجلس در این رابطه را بر روی چشم می‌گذارم. در شریعت اسلام بدین قضیه تاکید شده است که اگر سگ 10 متر هم از انسان فاصله داشته باشد باز هم ترشح بزاقش به فرد می‌رسد و این ترشح بسیار برای انسان مضر است.

*آقای خسروی! االبته دلیل مجلس برای مقابله با حیوانات خانگی بحث شرعی آن نیست بلکه دلیل صیانت از حقوق عامه است یعنی براساس اظهارات مجلس این حیوانات به‌ویژه سگ جان افراد جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ در صورتی‌که در این خصوص اصلا بحث شرع مطرح نشده است!

*البته روی صحبت این طرح بیشتر با کسانی است که حیوان خانگی سگ را نگهداری می کنند وگرنه کسی که تمساح و مار و سوسمار در خانه نگهداری می کند که این حیوانات را برای گرنداندن به پارک و خیابان نمی‌برند! فقط حیواناتی مثل سگ و گربه هستند که برای گرداندنش به بیرون از خانه آورده می شوند.

به هر جهت مجلس نماینده ما است و وقتی نماینده ملت یک تصمیمی می‌گیرد، من بی مقدار چطور بگویم که مجلس خدایی نکرده خلاف کرده است؟!

*بالاخره انسان جایزالخطاست و نماینده‌ها هم امکان خطا و اشتباه دارند!

بله اما به هر جهت سگ با انسان مشکل دارد.

*چه مشکلی؟

همین بحث ترشح بزاق این حیوان که انسان را دچار مشکل می‌کند.

*شما آماری دارید که بگوید در تهران حدوداً چند خانه دارای حیوان خانگی می‌باشند؟

خیر؛ آماری ندارم اما در مجتمع 90 واحدی‌ای که بنده زندگی می‌کنم تنها یک واحد از سگ نگهداری می کردند که با مخالفت ما و دیگر واحدها ایشان مجبور شد که حیوان خانگی‌اش را بفروشد. تا قبل از فروش این سگ توسط صاحب آن، همسایه‎‌ها دائم به من گزارش می دادند که چرا ما باید با یک «سگ» در داخل آسانسور باشیم! بالاخره ما در فرهنگ اسلامی یکسری قوانین داریم که باید بدان توجه ویژه شود. امروزه در کشور ما عده بسیار اندکی از چنین حیواناتی نظیر سگ نگهداری می کنند و غالب این افراد فکر می کنند که داشتن سگ یک تمدن است که متاسفانه در حال حاضر این نگرش بسیار رواج پیدا کرده است. این فرهنگ نگهداری از سگ در خانه را اکثریت افراد در جامعه نمی‌پسندند!

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر