کد خبر: 122543
A

ادعاهای جالب اولین پرستاری که واکسن برکت دریافت کرد/ آذین چاکری: دوستم گفت از کجا «واکسن فایزر» پبدا کردی؟/ افرادی که «برکت» تزریق کرده اند علائم ابتلایشان به کرونا خیلی خفیف بود

آذین چاکری درباره میزان اثربخشی واکسن برکت ادعا می کند: یکی از دوستانم که در خارج از کشور زندگی می‌کند فرستادم، گفت: «توی ایران از کجا فایزر پیدا کردی؟!» گفتم: من برکت تزریق کردم. گفت: «قشنگ معلومه واکسن دیگه‌ای زدی و وانمود می‌کنی برکت تزریق کردی»...

ادعاهای جالب اولین پرستاری که واکسن برکت دریافت کرد/ آذین چاکری: دوستم گفت از کجا «واکسن فایزر» پبدا کردی؟/ افرادی که «برکت» تزریق کرده اند علائم ابتلایشان به کرونا خیلی خفیف بود

به گزارش دیده بان ایران؛ «آذین چاکری»، مِترون(مدیریت پرستاری) پروژه واکسن کووایران برکت، همان پرستاری است که اولین واکسن ایرانی کرونا با او ثبت تصویری شد. خبرگزاری فارس با او گفت وگویی انجام داده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

*حدود یک سال قبل، اولین تصاویر از اولین واکسن ایرانی کرونا، با حضور شما ثبت شد. آن لحظه که واکسن کووایران برکت را رو به دوربین‌ها گرفتید و بعد به اولین داوطلب تزریق کردید، چه حسی داشتید؟

- خیلی حس و حال خوبی بود و هیجان بالایی داشتم. خیلی خوشحال بودم که واکسن ایرانی کرونا را تزریق می‌کنم. کنار این حس خوب، یک حس خوشایند دیگر هم اضافه شد و آن اینکه اولین داوطلبی که واکسن ایرانی کووید را دریافت می‌کرد، یک خانم (دختر آقای مخبر) بود. من واقعاً حس غرور داشتم که دارم واکسن ایرانی کرونا را برای اولین بار، آن هم به یک خانم تزریق می‌کنم.

*یعنی اصلاً نگران نبودید؟

- به لحاظ علمی، می‌دانستم واکسن برکت از نوع ویروس غیرفعال است و مشکل خاصی نباید پیش بیاید. اما خب با توجه به اینکه خانم مخبر، اولین دریافت‌کننده این واکسن بود، به‌طور طبیعی کمی نگرانی در من ایجاد شده بود و سعی می‌کردم احتیاط بیشتری در تزریق داشته باشم.

*انتشار تصاویر تزریق اولین دُز واکسن برکت با حضور شما، چه بازخوردهایی در میان خانواده و دوستان و اطرافیان‌تان داشت؟

- با توجه به اینکه من عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه پرستاری هستم، اولین بازخوردی که دریافت کردم، از طرف دانشجویانم بود. همه بچه‌ها عکس‌های من در اولین تزریق واکسن برکت را برای خودم می‌فرستادند و می‌گفتند: «استاد! خیلی خوشحالیم که آغازگر تزریق واکسن ایرانی کرونا، شما بودید.» البته این شروع بازخوردهای خوب از طرف دانشجویانم بود...

*چطور؟ بچه‌ها در ادامه، چه حرکتی انجام دادند؟

- با ورود واکسن برکت به سبد واکسیناسیون کشور، تمام دانشجویان من و خانواده‌هایشان این واکسن را تزریق کردند. البته این موضوع، بین ما عمومیت داشت چون تمام خانواده خودم هم واکسن برکت تزریق کردند.

*پس همین‌جا یک‌بار دیگر آن شائبه بی‌اساس که می‌گفت اعضای ستاد اجرایی فرمان امام و عوامل اجرایی واکسن برکت، خودشان واکسن دیگری تزریق کرده‌اند، تکذیب می‌شود...

- بله. من در مرحله مطالعات بالینی، واکسن برکت تزریق کردم و حتی خانواده‌ام را هم با خیال راحت وارد مطالعات کردم. این براساس خوشبینی و حدس و گمان نبود. من نتایج آزمایشات داوطلبانی که برکت تزریق کرده بودند را دیده بودم و از اثربخشی بالای این واکسن کاملاً مطمئن بودم. جالب است وقتی نتیجه آزمایش خودم را برای یکی از دوستانم که در خارج از کشور زندگی می‌کند فرستادم، گفت: «توی ایران از کجا فایزر پیدا کردی؟!» گفتم: من برکت تزریق کردم. گفت: «قشنگ معلومه واکسن دیگه‌ای زدی و وانمود می‌کنی برکت تزریق کردی»...

*چرا دوستتان اصرار داشت شما واکسن فایزر تزریق کرده‌اید نه واکسن ایرانی؟

 

- چون تیتر من، خیلی بالا بود. تیتر، میزان ترشح آنتی‌بادی بعد از تزریق واکسن است که نشان می‌دهد چقدر بدن در مقابل ویروس کووید، ایمن شده است. دوست من در کشور محل زندگی‌اش واکسن فایزر تزریق کرده بود و جالب اینکه تیتر من با تیتر ایشان، یک اختلاف خیلی جزیی داشت. به همین دلیل باور نمی‌کرد من واکسنی غیر از فایزر زده باشم. در جوابش گفتم: همه شاهدند که من واکسن برکت تزریق کردم. البته این موضوع، اختصاص به من ندارد. تمام داوطلبانی که واکسن برکت تزریق کرده بودند و من آزمایششان را دیدم، تیتر بالایی داشتند.

*این اتفاق این تأثیر را داشت که با اطمینان کامل به دیگران توصیه کنید واکسن برکت تزریق کنند؟

- بله. البته دلایل و شواهد دیگری هم وجود داشته. دریم مقطع، در جمعی که خانواده من و گروهی از دوستان حضور داشتند و همگی به کووید مبتلا شدند، برخلاف آن افراد که واکسن دیگری تزریق کرده بودند و دچار کرونای شدید شدند، خانواده من فقط علائم خفیفی مثل سرماخوردگی داشتند. همین‌جا یک‌بار دیگر به این موضوع اشاره می‌کنم که تزریق واکسن به این معنا نیست که فرد به کووید مبتلا نمی‌شود. در همه‌جای دنیا افراد واکسینه‌شده، کرونا می‌گیرند اما با علائم متفاوت. افرادی که واکسن برکت تزریق کرده بودند و مبتلا به کووید شدند، علائمشان، سردرد و بی‌حالی خفیف و در بدترین حالت، علائم سرماخوردگی در حد آبریزش بینی بوده اما درباره واکسن‌های دیگر، مواردی را دیدم که افراد بستری شدند با درگیری بالای ریه.

بنابراین من با شواهد خیلی محکم به همه گفتم با خیال راحت واکسن برکت تزریق کنند. خب، اطرافیان هم دیده بودند من هم خودم برکت زدم و هم به خانواده‌ام این واکسن را تزریق کرده‌ام. به همین دلیل راحت‌تر اعتماد کردند. خوشحالم دانشجویانم که خارج از مطالعه اقدام به تزریق واکسن برکت کرده بودند، وقتی در آزمایشگاه‌های مختلف تیترشان را چک کردند، به من گفتند: «استاد! چقدر خوب شد که برکت تزریق کردیم.»

 

*در صحبت‌هایتان به این نکته اشاره کردید که به تمام خانواده‌تان هم برکت تزریق کرده‌اید. یعنی خودتان این تزریق را برای آنها انجام دادید؟

- بله. برای تمام خانواده یعنی پدر، مادر و خواهرم، خودم واکسن تزریق کردم.

*نگران نبودید؟ دست و دلتان نلرزید؟

- نه. با خیال راحت برایشان برکت تزریق کردم (با خنده).

بنا برگزارش دیده بان ایران؛ این ادعا در حالی مطرح می شود که حداقل در یک مورد خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در مهرماه گذشته با اعلام خبر درگذشت مهرآوران نوشته او در حالی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده که پیش‌تر هر دو دوز واکسن برکت را دریافت کرده بود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر