کد خبر: 123973
A

جزئیاتی از سیلاب در سیستان و بلوچستان / نفوذ آب به بیش از ۲ هزار خانه مسکونی؛ ۷۰ درصد منازل غیر قابل سکونت است / از بین رفتن ۹۰ درصد لوازم منزل مردم سیل زده

بارندگی های روزهای اخیر موجب جاری شدن سیلاب در ۸ شهرستان و ده ها روستا در جنوب سیستان و بلوچستان شده و مردم را در شرایط بحرانی قرار داده در حالی که موج جدید بارش ها نیز در راه است.

جزئیاتی از سیلاب در سیستان و بلوچستان / نفوذ آب به بیش از ۲ هزار خانه مسکونی؛ ۷۰ درصد منازل غیر قابل سکونت است / از بین رفتن ۹۰ درصد لوازم منزل مردم سیل زده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بارندگی های روزهای اخیر موجب جاری شدن سیلاب در ۸ شهرستان و ده ها روستا در جنوب سیستان و بلوچستان شده و مردم را در شرایط بحرانی قرار داده در حالی که موج جدید بارش ها نیز در راه است.

بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در ۷ شهرستان و ده‌ها روستای شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، دشتیاری، فنوج، قصرقند و دلگان در جنوب استان دچار آبگرفتگی شد.

این بارش‌های کم‌سابقه در جنوب استان سیستان و بلوچستان به ویژه در دو شهرستان چابهار و کنارک در روزهای اخیر موجب آبگرفتگی معابر و منازل مردم شده و خسارات متعددی به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرده و ورود سامانه جدید بارشی به استان که صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی را در پی داشته، همچنان همه دستگاه‌های امدادی استان را به حالت آماده‌باش در آورده است.

آب به بیش از ۲ هزار خانه مسکونی در کنارک نفوذ کرد
عبدالغفور حوت، فرماندار کنارک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه آب به بیش از ۲ هزار خانه در شهر کنارک نفوذ پیدا کرده است، اظهار داشت: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف، بخش خصوصی و خیران محلی هستیم.

وی افزود: پس از باران روز پنجشنبه هفته گذشته، سامانه بارشی دیگری از بامداد دوشنبه وارد استان سیستان و بلوچستان شد و بسیاری از مناطق جنوبی این استان ازجمله چابهار و کنارک را تحت تأثیر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه طی بارندگی‌های چند روز اخیر در کنارک ۳۲۲ میلیمتر باران بارید که شدت بارش‌ها بی سابقه است، افزود: کنارک با دریافت ۱۰۰ میلیمتر باران در مدت زمان ۳۰ دقیقه یکی از شدیدترین بارش‌های دهه‌های اخیر تاریخ ایران را به نام خود ثبت رسانید. کرد.

فرماندار کنارک ادامه داد: طی روزهای گذشته نیروهای امدادی و ماشین‌آلات متعددی از دستگاه‌های مختلف اداری و بخش خصوصی تمامی سیلاب و آبگرفتگی خانه‌ها را تخلیه و ۵۰ درصد خانه‌ها آماده شده بود که روز گذشته مجدداً وضعیت به حالت قبل برگشته و آب تاکنون به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی، بخش خصوصی و خیران محلی، استانی و کشوری هستیم، گفت: برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی از منازل مسکونی و سطح شهر به شدت نیازمند دستگاه‌های کف کش و لجن‌کش هستیم.

حوت با اشاره به اینکه نیازمند مواد غذایی، پتو و چادرهای امدادی هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ گروه امدادی در قالب ۲۰۰ نیروی انسانی با استفاده از ۱۳۰ کف‌کش، در حال تخلیه آب بیش از ۲ هزار خانه هستند و تلاش‌ها تا پایان بارندگی ادامه دارد.

بارندگی برق ۶ روستای شهرستان دلگان را قطع کرد

ولی محمد بامری، فرماندار دلگان از قطع برق تعدادی از روستاهای سطح شهر «گلمورتی» خبر داد و اظهار داشت: بارندگی‌های شدید برق ۶ روستای این شهرستان را قطع کرد.

وی با اشاره به اینکه در پی بارش‌های شب گذشته و جاری شدن سیل محور ارتباطی دلگان به زهکلوت مسدود شد، اظهار داشت: رانندگان تا اطلاع بعدی از این محور تردد نکنند.

فرماندار دلگان ادامه داد: باتوجه به بارندگی شب گذشته تاکنون برق تعدادی از روستاهای دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان قطع و نیروهای اداره برق در حال رفع مشکل هستند.

وی از ساماندهی مکان‌های اسکان در روستاهای دلگان خبر داد و افزود: به تمامی دهیاران و شوراهای شهرستان ابلاغ شده تا ضمن بازدید از وضعیت روستاها، تمامی منازلی که تاکنون مقاوم‌سازی نشده‌اند تخلیه و در مکان‌های امن اسکان داده شود.

بامری ضمن بیان اینکه مردم اخبار را از منابع معتبر دریافت کنند، تصریح کرد: مردم در فضای مجازی هر خبر کذبی را باور نکنند و فقط اطلاعیه‌ها و اخبار ستاد بحران شهرستان را از منابع معتبر خبری دریافت کنند.

۷۰ درصد منازل شهر کنارک غیر قابل سکونت است

رحمدل بامری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه حضور میدانی خود در شهرستان کنارک در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد منازل شهر کنارک در پی سیل اخیر غیرقابل سکونت شده و حدود ۹۰ درصد لوازم این منازل نیز غیرقابل استفاده است.

وی افزود: بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در چند شهر و ۲۷ روستای شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج در جنوب استان دچار آبگرفتگی شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌ها همچنان ادامه دارد متأسفانه آبگرفتگی در شهر کنارک موجب کاهش ایمنی منازل مسکونی در این شهر شده و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها غیرقابل سکونت شده است.

وی ادامه داد: شهر کنارک بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد و همچنین به دلیل اینکه بسیاری از این محله‌ها دارای کوچه‌های باریک و با عرض خیلی کم هستند روند کمک رسانی با مشکلاتی مواجه شده است.

بامری گفت: طی چند روز اخیر آبگرفتگی بخشی از محله‌های شهر کنارک با کمک دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های جهادی تخلیه شد اما با توجه به فعالیت سامانه بارشی شهر مجدداً دچار آبگرفتگی شدید شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اعزام تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز به شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان با جدیت در حال انجام است، تصریح کرد: در مناطق دارای آبگرفتگی شدید در کنارک لوازم منزل مردم نزدیک به ۹۰ درصد از بین رفته است اما در بحث پایداری ارتباطات و برق در آن منطقه دغدغه‌ای نداریم.‌

وزیر به دستور رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان سفر کرد

وزیر نیرو به دستور رئیس جمهور برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد

وی تاکید کرد: هموطنان با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، کاهش دید و لغزنده شدن جاده‌ها و احتمال اختلال تردد در معابر، به ویژه در شهرستان‌های خاش، تفتان، زاهدان، مناطق شمالی ایرانشهر (بزمان) و میرجاوه به دلیل بارش برف، از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و از تردد و مسافرت‌های غیرضروری بپرهیزند. همچنین به دلیل کولاک برف در قلل تفتان و بزمان، از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.

وی گفت: اکثر مناطق استان با توجه به وزش باد شدید از سمت شمال طی روزهای پنج شنبه و جمعه، کاهش محسوس دما تا ۱۰ درجه سلسیوس را تجربه خواهند کرد.

در مجموع نکته حائز اهمیت اینجاست که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط منطقه تازه در ابتدای بروز مشکلات احتمالی برای مردم صبور بلوچستان هستیم از همین رو می‌طلبد که مسئولان مربوطه برای آن برنامه ریزی و آمادگی لازم را داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر