کد خبر: 125829
A

مقام انتظامی: مجرمان جرأت پیدا کرده‌ و گستاخ شده‌اند/ چرا کادر نیروی انتظامی کار با اسلحه را آموزش نمی بینند!

رس از بازرسی، حفاظت و دادسرای نظامی از یک سو و حمله و مجروحیت از سوی اشرار این روزها ماموران را در دو راهی سختی قرار داده است، دو راهی که یکی از عوامل شهادت ستوان یکم علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه بیدزرد اعلام شد.

مقام انتظامی: مجرمان جرأت پیدا کرده‌ و گستاخ شده‌اند/ چرا کادر نیروی انتظامی کار با اسلحه را آموزش نمی بینند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بعد از شهادت ستوان یکم علی اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه انتظامی بیدزرد، از رئیس مجلس و رئیس پلیس کشور گرفته تا مسئولان قوه قضائیه خواستار تغییر در قانون بکارگیری اسلحه شدند، قانونی که به گفته تمامی این افراد باعث شد تا شهید رنجبر دست به اسلحه نبرده و به جای آن قاتل از سلاح سرد استفاده و او را به شهادت برساند. حتی قرار شده است این تغییر قانون با فوریت انجام شود اما موضوع مهمی که در سال‌های اخیر مغفول مانده و شاید کسی به آن توجه نمی‌کند آموزش نیروهای کلانتری و پاسگاه در استفاده از اسلحه و نحوه شلیک به متهم یا مجرم است.

با بررسی آمارهای موجود در دادسرای انتظامی می‌توان متوجه خطاهای انسانی ماموران در استفاده از اسلحه و تشکیل پرونده برای آنها شد، موضوعی که در کنار ندیدن آموزش کافی باعث شده است تا نیروی کف خیابان از اسلحه استفاده نکند و گاهی جان خود را سر ترس از عواقب استفاده از سلاح بدهد. موضوعی که به وضوح در تصاویر منتشر شده از صحنه جنایت شیراز موجود است و شهید رنجبر تا قبل از اصابت ضربات چاقو سعی می‌کند فرد را با هل دادن و بدون درگیری از خود دور کند و ضاربی که به نظر می‌رسد حالت عادی نداشته و تحت تاثیر مواد مخدر یا مشروبات الکلی قرار دارد.

با اراذل و اوباش برخورد کنید

هنوز ساعتی از شهادت مامور پلیس شیراز نگذشته بود که رئیس پلیس کشور دستور داد با اراذل و اوباش قاطعانه برخورد شود و از مجلس خواست قانون بکارگیری اسلحه را بازنگری کند. به نظر می رسد این رفتار شتابزده دردی از ماموران پلیس کم نخواهد کرد و باید منتظر ماند و دید این برخورد چکشی چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟

چرا آموزش نیروهای کلانتری و پاسگاه ها را جدی نمی گیرند؟

در روزهای اخیر همه مقصر شناخته شده اند و برخی حتی خواستار محاکمه و اجرای حکم قصاص شهید رنجبر در کمترین زمان شدند اما هنوز هیچ کس به دنبال علل وقوع این حادثه نرفته است. موضوع مهمی که در فیلم هم وجود داشت عدم آموزش صحیح نیروهای کلانتری و پاسگاه در برخورد با چنین مجرمانی است.

پلیس با کمترین آموزش و کار روانشناسی برای برخورد با اشرار به خیابان فرستاده و همین موضوع باعث می شود که مامور در زمان حادثه نتواند تصمیم درست را بگیرد و باعث می شود جان خودش به خطر بیافتد. البته با توجه به اینکه میزان آموزش ها در یگان ویژه و نیروهای عملیاتی بیشتر است، کمتر با این مقوله در میان آنها روبرو هستیم. عدم تمرکز برای گرفتن تصمیم درست ناشی از ضعف افراد به علت آموزش اندک یا ناقص است.

ظاهرا در حوزه آموزش ماموران روی روانشناسی و مدیریت در لحظه، اقدامی صورت نگرفته و ماموران در زمانی که در شرایطی مانند شهید رنجبر قرار می گیرند نمی دانند شلیک کنند یا نه، موضوعی که پیش از این در چند کلیپ منتشر شده از درگیری اراذل و پلیس به وضوح مشاهده شده است. در برخی از مواقع فرد هنگام شلیک هم دچار خطا شده و به بالاتنه متهم شلیک می کند و به نظر می رسد پلیس علاوه بر تجهیز نیروهایش به جلیقه ضدگلوله، دوربین و اسپری اشک آور و شوکر، باید بیشتر روی نحوه شلیک و آموزش کنترل بحران توسط ماموران خود کار کند.

مجرمان گستاخ تر شده اند/ قوانین بازدارنده نیست

در همین رابطه سرهنگ علی صباحی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در مورد اینکه چرا مجرمان به راحتی به پلیس حمله می کنند و پلیس هیچ دفاعی از خود نشان نمی دهد؟ به جامعه ۲۴ گفت: امنیت و آرامش، مانند هوا برای آدمی از ارزش بالایی برخوردار است که هیچ عنصر دیگری را نمی توان جایگزین آن کرد و نبودن آن و حتی غبار آلود شدن آن هم می تواند خفقان را برای ما به دنبال داشته باشد، هوایی که هر لحظه از نعمت آن برخوردار هستیم و تنها فقط زمانی که حتی برای چند دقیقه از آن محروم شویم به ارزش واقعی و حقیقی آن پی می بریم و بطور حتم و یقین امنیت و آرامش هم موضوعی حیاتی است که تنها در صورت نبودن آن به ارزش واقعی آن پی می بریم.

به گفته وی این روزها شاهد وقاحت بیش از پیش مجرمان هستیم به گونه ای که سارقی که توسط پلیس دستگیر شده است دستبند شده در مصاحبه با خبرنگاران با لبخند و با وقاحت تمام از سرقت های خود دم می زند و به هیچ وجه از کرده خود نگران و پشیمان نیست. اراذل و اوباشی که با وقاحت هر چه تمامتر در مقابل مامور قانون قداره و شمشیر به دست قدرت نمایی و اینکه سارقی در اعترافات خود به راحتی به ده ها سرقت اعتراف می کند و بسیاری مثال های دیگر همه اینها نشان دهنده برخی خلاها و ضعف های قانونی است که این جرات را به مجرمان و خلافکاران می دهد تا به راحتی امنیت و آرامش یک شهر را برهم بزند.

صباحی افزود: نباید فراموش کرد که امنیت و آرامش به سختی فراهم می شود و با اقدام وقیحانه مجرمانی که پایبند هیچ قانون و مرام و مسلکی نیستند این امنیت و آرامش خدشه دار می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران خواستار تعیین و اجرای مجازات های برابر با جرایم شد و گفت: آیا نباید مجرمان به درستی تاوان اقدام مجرمانه خود را بپردازند، آیا نباید مجرمان در کنار پرداخت تاوان جرمی که مرتکب شده اند، تاوان امنیت و آرامشی را که خدشه دار کرده اند را بپردازند، آیا این تاوان و مجازات ها نباید بگونه ای باشد که تخم مرغ دزدها، شتر مرغ دزد نشوند و درس عبرتی برای سایرین شود. آیا تا به حال جریمه ای مناسب و پشیمان کننده برای کسانی که احساس ناامنی را با عربده کشی و گردن کلفتی و نوچه پروری در یک محله ایجاد می کنند، اندیشیده شده است؟

به گفته وی، بدون شک افزایش برخی جرایم نشان دهنده گستاخ شدن مجرمان است چرا که اگر مجازات های اعمال شده واقعا جنبه تنبیهی و بازدارندگی می داشت امروز شاهد وقاحت بیش از اندازه مجرمان نبودیم.

 اگرچه پلیس اصرار بر تغییر قانون بکارگیری سلاح دارد، اما این مسئله بدون افزایش آموزش و روانشناسی مجرمان از سوی پلیس تنها می تواند درصدی بهبودی ایجاد کرده و همچنان ماموران را بر سر دوراهی بازرسی، حفاظت و دادسرای نظامی یا عدم شلیک و تبعات آن قرار می دهد.

 

منبع:جامعه 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر