کد خبر: 131048
A

علائم خلاف شئون اسلامی مثل مک دونالد در ایران ثبت نمی‌شود

رئیس مرکز مالکیت فکری در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت علائم تجاری خارجی مثل مک‌دونالد در ایران که در گذشته نیز اختلافاتی بر سر ثبت آن وجود داشته گفت: براساس ماده ۳۲ قانون علائم تجاری که گفته نباید علامت‌هایی که برخلاف شئون اسلامی و گمراه‌کننده است به ثبت برسد، این قبیل علامت‌ها درخواست می‌شود اما توسط کارشناسان ما رد می‌شود.

علائم خلاف شئون اسلامی مثل مک دونالد در ایران ثبت نمی‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید محمدعلی میرهادی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری گفت: هرجا سخن از دارایی می‌آید ذهن ما به سمت مالکیت‌های مادی و ملموس می‌رود اما امروزه نوع دیگری از مالکیت مطرح شده که به آن مالکیت فکری و معنوی می‌گویند.

وی افزود: متولی مالکیت فکری در ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و ما علاوه بر مرجعیت ثبت علائم و اختراعات به عنوان مجموعه‌ای که آموزش موضوع مالکیت فکری را برعهده دارد انجام وظیفه می‌کنیم و طی یک سال گذشته، مرکز ۷۰ اقدام مهم را انجام داده است. همان‌طور که می‌دانید موضوع مالکیت فکری از اهمیت بسیاری برخوردار است و مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت، نماینده ایران در وایپو است.

میرهادی با بیان این‌که اولین اقدام ما بعد از تعیین شعار سال، تشکیل کارگروه ویژه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بود گفت: ما به شرکت‌های دانش‌بنیان این اطمینان را می‌دهیم اتصال بین پارک‌های علم و فناوری و مرکز مالکیت فکری انجام شود.

رئیس مرکز مالکیت فکری با بیان این‌که ما توانستیم مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری را از ۵ ماه به ۲۰ روز کاهش دهیم گفت: برای اولین بار توافق مشترکی را با وایپو انجام دادیم تا مدرسه‌ای تابستانه در مرکز تشکیل دهیم و برای اولین بار متقاضیان از سایر کشورها برای شرکت در این مدرسه به ایران خواهند آمد و با اجرای این پروژه امیدواریم سایر کشورها نگاه ویژه‌ای به ایران پیدا کنند.

وی در رابطه با بحث تجاری‌سازی گفت: یکی از مواردی که از نظر ما مهم است بحث تجاری سازی اختراعاتی است که ثبت شده است. ما پنجره‌ای ایجاد کردیم تا اطلاعات مخترعین و مشخصات اختراعات را مستقیما در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار دهیم. البته لازم است دستگاه‌های دیگر نیز در این زمینه با ما هم‌افزایی کنند.

رئیس مرکز مالکیت فکری با اشاره به رتبه ایران در سال ۲۰۲۰ در سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: در حوزه ثبت اظهارنامه‌های علائم تجاری رتبه ۳ را بعد از کشور چین و آمریکا، در حوزه ثبت طرح‌های صنعتی رتبه ۱۲ و در حوزه ثبت اختراعات رتبه ۲۱ را کسب کردیم البته انتظار مقام معظم رهبری در حوزه ثبت اختراعات بیش از این است و ما تلاش می‌کنیم انتظارات ایشان را محقق کنیم. همچنین شاخص کشور ایران در نوآوری ۷ پله صعود داشت و از رتبه ۶۷ به ۶۰ رسیدیم.

میرهادی با اشاره به اقدام اداره مالکیت فکری در خصوص وکلای دادگستری گفت: ما دوره‌ای تخصصی را برای وکلای دادگستری پیش‌بینی کردیم تا آن‌ها به شکل تخصصی با این حوزه آشنا شوند هم‌چنین دوره‌هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌کنیم تا با توجه به شعار سال بتوانیم با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز فعالیت کنیم.

وی با اشاره به نشان‌های جغرافیایی به عنوان مصداقی از مالکیت فکری گفت: در خصوص صنایع دستی، بخشی را تحت عنوان نشان‌های جغرافیایی داریم. نشان‌های جغرافیایی محصولاتی است که در مالکیت معنوی به ثبت می‌رسد و متعلق به یک منطقه خاص است. در این رابطه پروژه مشترکی را با مرکز مالکیت فکری سوئیس برای ثبت انار ساوه، چاقوی زنجان، فرش نائین و... انجام دهیم. همین‌جا از اتحادیه‌های صنفی درخواست می‌کنم نسبت به ثبت نشان‌های جغرافیایی محصولات استان خود اقدام کنند زیرا این‌کار تاثیر بسیار زیادی برای رونق گرفتن تجاری‌سازی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت علائم تجاری خارجی مثل مک‌دونالد در ایران که در گذشته نیز اختلافاتی بر سر ثبت آن وجود داشته گفت: براساس ماده ۳۲ قانون علائم تجاری که گفته نباید علامت‌هایی که برخلاف شئون اسلامی و گمراه‌کننده است به ثبت برسد، این قبیل علامت‌ها درخواست می‌شود اما توسط کارشناسان ما رد می‌شود. اگر چنین علائمی هم به ثبت رسیده باشد نسبت به ابطال آن‌ها اقدام می‌شود البته این ابطال نباید به گونه‌ای باشد که به تولید ضرر برسد.

میرهادی در پاسخ به سوالی در رابطه با برندسازی پسته ایران گفت: پسته ایران که در دنیا مشهور است. این پروژه در راستای پروژه مشترکی است که با وایپو داریم و دوره‌هایی را برای تجار ایرانی پسته برگزار می‌کنیم که آن‌ها بتوانند پسته ایرانی را به دنیا معرفی کنند و صادرات پسته را بهبود ببخشند. این دوره‌ها از یک سال پیش شروع شده است و هم‌چنان نیز ادامه دارد.

رئیس مرکز مالکیت فکری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت ایران در حوزه کپی رایت با اظهار بی‌اطلاعی از شاخص ایران در این حوزه گفت: حوزه کپی رایت از اختیارات سازمان ثبت اسناد و املاک خارج و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. اخیرا طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کردیم اگر لازم است در این زمینه ورود کنیم تا به این مهم اهمیت داده شود و دغدغه هنرمندان رفع شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر