کد خبر: 138051
A

حناچی: شهرداری فعلی انضباط سابق را ندارد/ به من می‌گفتند شهردار باید «فحش» بلد باشد/ شورای شهر دستاورد اصلاح‌طلب‌ها نبود/ «قبور شهدا» را تخریب نکردم!/ فساد در شهرداری هیچگاه «صفر» نمی‌شود

شهردار سابق تهران با اشاره به دوران مسؤولیت خود گفت: بعضی از دوستان می‌گفتند شما بلد نیستید فحش بدهید، مدیر در شهرداری باید بلد باشد فحش بدهد تا بتواند کار کند. اما من این موضوع را قبول نداشتم.

حناچی: شهرداری فعلی انضباط سابق را ندارد/ به من می‌گفتند شهردار باید «فحش» بلد باشد/ شورای شهر دستاورد اصلاح‌طلب‌ها نبود/ «قبور شهدا» را تخریب نکردم!/ فساد در شهرداری هیچگاه «صفر» نمی‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پیروز حناچی شهردار سابق تهران در گفت‌وگو با انصاف نیوز به سوالاتی در خصوص دوران مسؤولیت خود در شهرداری و همچنین مسائل مرتبط با شهر تهران پاسخ داده است.

بخش‌هایی از اظهارات حناچی در این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* من اطلاعات کافی از دوره کنونی(مدیریت شهرداری فعلی) ندارم تا بتوانم آن را درست قضاوت کنم ولی وقتی می‌بینم شهرداری ماموریت‌هایی را می‌پذیرد که وظیفه‌اش نیست یا حداقل فقط وظیفه شهرداری نیست، احساس می‌کنم آن انضباط سابق  وجود ندارد. این یک قاعده است که هر اقدامی خارج از چارچوب و ضوابط قانونی انجام شود، کانون‌های فساد درست می‌کند.

*  گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در مناطق و شهرک‌هایی که سطح اقتصادی پایین‌تر از متوسط جامعه است، آمار انواع آسیب‌های اجتماعی مانند تهیه و توزیع مواد مخدر صنعتی یا اعتیاد در آن‌ها بیشتر است.

* تا امروز هیچ‌یک از دوره‌های گوناگون شهرداری تهران به شکل دقیق و بیطرفانه و علمی کامل ارزیابی نشده تا بدانیم اقدامات مختلف با چه قیمتی انجام شده و چقدر روی دست شهروندان هزینه گذاشته است. من نزدیک ۳ سال این شهر را اداره کرده‌ام اما نمی‌توانم بگویم در دوره‌های قبل از بنده، پروژه‌ها با چه رویکرد و دقیقا با چه هزینه‌ای به اجرا درآمده است.

شورای شهر دستاورد اصلاح‌طلب‌ها نبود، ظرفیت قانون اساسی بود که در آن دوره به فعل درآمد.

* تلقی غالب این بود که باید همه همکاران خود را از طیف سیاسی اصلاح‌طلب انتخاب کنم. اما من تلاش کردم بدنه کارشناسی شهرداری را از مسائل سیاسی جدا کنم و به همین دلیل در تیم ما افرادی از طیف‌های مختلف سیاسی و مدیرانی از دوره‌ای قبل هم وجود داشتند که بدلیل تجربه ودانش تخصصی همکاری داشتند که گاهی سبب اعتراض دوستان  هم می‌شد.

* وقتی آقای نجفی به شهرداری آمد و گزارش تحویل و تحول شهرداری در دوره جدید را تهیه کرد، من در حوزه عمرانی بودم. در این سند مشخص کردیم که شهر را در چه شرایطی تحویل گرفته‌ایم. بخشی از داده‌های آن گزارش هم از قبل موجود بود. یعنی آمار و اطلاعاتی بود که در زمان آقای قالیباف تهیه شده بود. بر اساس آن گزارش‌ها و آمار و اطلاعات، نمی‌توانیم بگوییم در شهرداری اتفاقی رخ نداده بود. یک بی‌انضباطی شدید مالی در شهرداری وجود داشت.  من نمی‌توانم در این مورد قضاوت کنم که آقای نجفی به‌خاطر طرح این مسائل مجبور به استعفا شد یا مشکلات دیگری داشت اما برای ایشان متاسف شدم چون او یک مدیر باسابقه بود.

* گفتند تابلوی اسامی شهدا را تغییر دادند که اصلا چنین چیزی واقعیت نداشت یا گفتند در بهشت‌زهرا قبور شهدا را تخریب کردند. من با همسرم در حال عبور از خیابانی بودیم، آقایی گفت می‌گویند شما تابلوی شهدا را تغییر داده‌اید. گفتم: من پاسخ شما را نمی‌دهم! سئوالت را از ایشان بپرس. همسرم هم گفت آقا، من خواهر شهید هستم، مگر می‌گذارم چنین اتفاقی در شهر بیفتد؟ اصل ماجرا هم دروغ بود.

*  بعضی از دوستان می‌گفتند شما بلد نیستید فحش بدهید، مدیر در شهرداری باید بلد باشد فحش بدهد تا بتواند کار کند. اما من این موضوع را قبول نداشتم. امکان ندارد شما عرصه را بر همکاران‌تان تنگ کنید و آنان تلافی نکنند. ده برابر ناسزاهایی که شنیده‌اند، به آن مدیر و سازمان خسارت می‌زنند. 

* من فقط این را می‌دانم که اگر چهره‌های سیاسی آلوده باشند، راحت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چون پاپیچ آن‌ها می‌شوند. این موضوع مختص ایران هم نیست و در تمام دنیا همین‌طور است.

* قانون باید برای همگان اجرا شود اما گاهی حس می‌شود قانون برای ضعیف‌ترهاست و آن‌هایی که قوی‌تر هستند از تور قانون فرار می‌کنند.

* واقعا نمی‌شود فساد در شهرداری را با این حجم از فعالیت وگردش مالی وارتباط با مردم صفر کرد اما می‌شود به مردم و ذی‌نفعان و کارمندان و همه کسانی که با شهرداری ارتباط دارند این علامت را داد که از الگوهای فسادزا حمایت نمی‌شود و از رویه‌های سالم و شفاف دفاع تمام قد صورت میپذیرد.

* ما ثابت کردیم که می‌توان شهر را ارزان اداره کرد بدون آن‌که شهر را فروخت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر