کد خبر: 138068
A

استاندار همدان: اگر مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می کردند از ابتدا آب در همدان سهمیه بندی می شد

استاندار همدان گفت: برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

استاندار همدان: اگر مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می کردند از ابتدا آب در همدان سهمیه بندی می شد

به گزارش سایت دیده بان ایران  به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه مدیریت بحران آب، اظهار کرد: قرار بود طبق برنامه‌ریزی،‌ پروژه انتقال آب به شهر همدان تا پایان مردادماه تکمیل شود اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود این در حالی است که در طول ۴ ماه گذشته، عمده کارها انجام شده است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه تاخیری که در این پروژه صورت گرفت بیشتر به خاطر تجهیزات بود، تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز این پروژه تنها توسط یک شرکت در کشور تولید می‌شود، از طرفی با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد بنابراین در پروژه تاخیر صورت گرفت.

وی ادامه داد: دلیل حضور وزیر نیرو در استان به منظور بازدید از طرح‌آبرسانی آب به شهر همدان نیز همین مساله‌ی آماده نشدن تجهیزات و تاخیر در پروژه بود که دستور اکید دادند تا این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

استاندار همدان مطرح کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار بود سد اکباتان، طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری، مصارف شهروندان را تامین کمد؛ اما به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود ۲۲۰۰لیتر تا ۲۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

قاسمی‌فرزاد تاکید کرد: بی‌شک، ما نمیتوانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از نظر فنی و مهندسین متخصص، اگر سهمیه بندی یا قطعی آب تاثیر موثر و مناسبی داشته باشد، می‌بایست حداقل بین ۸ الی ۱۰ ساعت آب قطع شود. برخی نیز بر این باور بودند که اگر روزانه ۲ الی ۳ ساعت آب را قطع می‌شد، این مشکل پیش نمی‌آمد، در صورتی که این اقدام، موثر نیست و جز ایجاد مشکلات روحی و روانی برای شهروندان، هیچ اثر بخشی در کاهش مصرف و یا ذخیره آب نداشت.

استاندار همدان گفت: از اقداماتی که برای مدیریت بحران آب در نظر گرفته شد، این بود که به‌سرعت ورود و برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آبرسانی پمپاژ و وصل کردیم.

قاسمی‌فرزاد افزود: از نظر فنی، امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان، به برخی از نقاط شهر وجود نداشت، اما با احداث خط ۱۵ کیلومتری، رینگ شهری تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم آب را انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه همان‌طور که وزیر نیرو تاکید داشتند، در چند هفته آینده این اتصال انجام، و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: طی توافقاتی که با کشاورزان کردیم، روز به روز میزان انتقال آب به شبکه آبرسانی همدان در حال افزایش است. از مردم تقاضا می‌شود، الگو مصرف را رعایت و از استفاده بی‌رویه آب پرهیز کنند. صبوری و همکاری مردم شریف همدان در شرایط کم‌آبی، قابل تقدیر و تشکر است. در مناطقی که قطعی آب بیشتر است، با تانکر به صورت مستمر آبرسانی انجام می‌شود.

استاندار همدان ادامه داد: طی این چند روز، با افزایش تعداد تانکرها، امروز بالغ بر ۵۰ تانکر برای مناطق و محلات مختلف که قطعی آب داشتند، آبرسانی انجام می‌شود. از طریق سازمان صمت میزان قابل توجهی آب معدنی سفارش داده شده و در بازار توزیع می‌شود. شهروندان همدان می‌توانند، با شماره‌های اعلام شده توسط آبفا و تعزیرات، کسانی را که در این شرایط کم آبی مصرف بی رویه دارند، گزارش کنند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به آبرسانی توسط جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: با مساعدت و دستور رئیس جمعیت هلال احمر کشور، یک میلیون بطری آب معدنی اختصاص یافت که در مناطق مختلف شهر همدان که آب کمتری دارند، توزیع می‌شود. جمعیت هلال احمر همچنین، 6000 ظروف پلاستیکی به صورت دبه‌های شیردار در اختیار هلال احمر استان قرار داد که فعلا هزار عدد از آنها دریافت شده، و پس از دریافت مابقی، با آب بهداشتی در مناطق مختلف به صورت رایگان توزیع شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر