کد خبر: 138537
A

اژه‌ای: بسیاری از اختلافات با مشورت و ریش‌سفیدی قابل حل است

رییس عدلیه می‌گوید: درخواست داریم به هر مقدار که می‌شود و امکان‌پذیر است، حتی بدون نیاز به شورای حل اختلاف رسمی و ثبت شده، مسائل و اختلافات را به صورت ریش سفیدی برطرف کرد.

اژه‌ای: بسیاری از اختلافات با مشورت و ریش‌سفیدی قابل حل است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ 

غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان یزد با اشاره به اینکه همدلی بسیار خوبی در یزد وجود دارد، اظهار داشت: امروز این موضوع را زیاد شنیدیم و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که مسئله اقتصاد مسئله اول کشور است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع به معنای نادیده گرفتن دیگر مسائل نیست، گفت: مسئله امنیت بسیار اهمیت دارد و اگر امنیت نباشد اقتصاد هم نیست، فرهنگ هم به همین میزان اهمیت بالایی دارد، اما مسئله اقتصاد به جهاتی اهمیت بالایی دارد به همین دلیل ما باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در مسئله اقتصاد هم بحث تولید از اهمیت بسیار ویژه و خاصی برخوردار است و باید به آن توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم و در این حوزه اشتغال هم امر حائز اهمیتی است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر ما اقتصاد و تولید را فعال کردیم، یکی از مسائل مهمی که پیش می‌آید باید حوزه ایجاد اشتغال باشد، چرا که وقتی اشتغال افزایش پیدا کرد، بسیاری ناهنجاری‌های اجتماعی هم کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هر مقداری که ما در زمینه‌های اشتغال و اقتصاد و تولید هزینه کردیم، در واقع سرمایه‌گذاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کرده‌ایم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: حاشیه‌نشینی، مشکلات خانوادگی، طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی با ایجاد اشتغال کمتر می‌شوند و به همین دلیل باید به این موضوع توجه خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا یک کشور ثروتمند برای کل جامعه مفید‌تر است و قطعا اگر یک جامعه‌ای فقیر شد همه ضرر می‌کنند گفت: با تولید ثروت، بهره افراد کمتر برخوردار هم بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه کسی امروز این را رد نمی‌کند که در تمام صحنه‌های مهم و بزرگ با کمک مردم مشکلات در نظام برطرف شده، خاطرنشان کرد: اگر ما می‌گوییم یک مشکل اساسی ما جنگ اقتصادی، تحریم و مسائل اقتصادی ناشی از این مورد است، باید در این زمینه هم حتما از مردم کمک بگیریم.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: آحاد مردم، نخبگان و فعالان مردمی در هر عرصه‌ای باید در حوزه اقتصاد به کمک بیایند و در این موضوع حمایت لازم از سوی مسئولان هم باید انجام شود؛ نمی‌توان گفت مردم شما در حوزه اقتصاد وارد شوید، ولی ما از شما حمایت نمی‌کنیم، این کمک گرفتن از مردم و اعتماد به آنها نیست، بلکه کمک گرفتن آن است که ما کار را به آنها بسپاریم و حمایت‌های لازم را هم به صورت کامل انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در قوه قضائیه، مجلس و دولت همه به این موضوع اعتقاد دارند که باید کار را به مردم سپرد و دولت حمایت، نظارت و هدایت را انجام دهد تصریح کرد: اگر کار به دست مردم سپرده شود، هزینه کمتر و بهره بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در هر عرصه‌ای که کار به دست مردم سپرده شد و هدایت، حمایت و نظارت را دولت انجام داده، شاهد بهره‌وری بیشتر بودیم ولی به عکس آن هر کاری که دولت صفر تا صد آن را انجام داد بهره‌وری کاهش پیدا کرده است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اعتقاد 100 درصدی بنده بر این است که هر مقدار از موضوعاتی که در جامعه می‌توانیم را توسط خود جامعه و در قالب‌های مختلف از جمله شوراهای حل اختلاف برطرف کنیم، قطعا آثار مثبت زیادتر و هزینه کمتری خواهد داشت.

وی گفت: اکثرا خیر و برکتی که در صلح و سازش است در حکمی که توسط دستگاه قضایی صادر می‌شود نیست و به همین دلیل در هر عرصه‌ای از جمله صنوف و واحدها و حتی بحث‌های خانوادگی اگر شور و مشورت و ریش سفیدی برای رفع مشکل ایجاد شده، تاثیر بیشتری به وجود آمده است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: بسیاری از دوستی‌ها هم که به واسطه دعوایی که با صلح و سازش به پایان رسیده پایداری بسیار زیادی داشته، اما اگر همین افراد به دادگاه مراجعه می‌کردند و در نهایت حکم صادر شود، دوستی بین این دو ایجاد نمی‌شود.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: به همین دلیل درخواست داریم به هر مقدار که می‌شود و امکان‌پذیر است، حتی بدون نیاز به شورای حل اختلاف رسمی و ثبت شده، مسائل و اختلافات را به صورت ریش سفیدی برطرف کرد.

وی تصریح کرد: امروز انضباط یک مسئله بسیار مهمی در جامعه است و باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم، موضوعی که حضرت علی(ع) هم با تاکیدات بسیار ویژه‌ای نسبت به آن صحبت می‌کردند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما که می‌خواهیم با یکدیگر زندگی کنیم، نیازمند یک انضباط در این حوزه هستیم و باید برای آن توجه ویژه و خاصی داشته باشیم و برای آن قوانینی که در نظر گرفته شده را برطرف کنیم.

وی به ضرورت شفاف و مستحکم بودن قراردادها تاکید کرد و گفت: ما یک فرهنگ بسیار خوبی داریم که به یکدیگر اعتماد داریم، اما از طرف دیگر به واسطه این اعتماد خیلی مسائل ناخوانده را امضا می‌کنیم که منجر به خیلی از مشکلات می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای به مشکلات مطرح شده از سوی حاضران در این نشست اشاره کرد و گفت: در این دوره به سازمان بازرسی تاکید کردیم هر قانونی اجرا نمی‌شود یا خوب اجرا نشده را به صورت جدی پیگیری کند تا بتوانند نسبت به رفع این مشکل اقدام لازم را انجام دهند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر