کد خبر: 141078
A

امام جمعه قم: قم بر دنیا تأثیرگذار است/ نیازمند الگوسازی‌های دقیق هستیم

آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه نیاز است تا در حوزه های فقهی و اخلاقی مربوط به دام، کارهای جدی تری را دنبال نماییم، اذعان داشت: تشکیل دبیرخانه حمایت از پروژه ها و مطالعات مورد نیاز نظام از جمله رویکردهای نوین حوزه های علمیه است که پشتیبانی چندصد طرح مطالعاتی عینی مورد نیاز سازمان ها و نهادهای نظام اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

امام جمعه قم: قم بر دنیا تأثیرگذار است/ نیازمند الگوسازی‌های دقیق هستیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بازار دنیا باید فهم دقیقی از منطق و تئوری ما در حوزه غذای حلال داشته باشد و منظومه فقهی و اخلاقی ریشه دار ما در حوزه کشاورزی و دامداری را ناظر به فرآوری‌های قابل عرضه را بشناسد.

وی بر اهمیت خدمت رسانی خالصانه به مردم، تحمل سختی ها، برخورداری از برنامه ریزی جامع و راهبردی آینده نگر در تمام امورات تأکید کرد و گفت: غذای طیب و سالم، سازنده انسان و جامعه ای سالم است و توجه به بخش کشاورزی و دام در کنار سلامت جسمی، سلامت روحی و روانی جامعه را تأمین می کند.

وی با بیان این که نیاز است تا در حوزه های فقهی و اخلاقی مربوط به دام، کارهای جدی تری را دنبال نماییم، اذعان داشت: تشکیل دبیرخانه حمایت از پروژه ها و مطالعات مورد نیاز نظام از جمله رویکردهای نوین حوزه های علمیه است که پشتیبانی چندصد طرح مطالعاتی عینی مورد نیاز سازمان ها و نهادهای نظام اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

امام جمعه قم در ادامه به برخی از تفاهم نامه های همکاری حوزه و نهادهای مختلف نظام اسلامی از جمله آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: حوزه های علمیه آمادگی داد تا ضمن تعریف محورهای همکاری مشترک، مطالعات راهبردی فقهی را ناظر به واقعیت های پیرامونی سازمان ها و نهادهای نظام اسلامی پیگیری نماید.

اعرافی با بیان این که نیاز است تا نسبت به قم توجه ویژه ای صورت گیرد، اظهار داشت: آنچه در شهر قم رقم می خورد نه تنها بر کشور، بلکه بر دنیا تأثیرگذار است؛ دامنه تأثیرگذار جهان شهر قم در عرصه بین الملل نیازمند توجه به الگوسازی‌های دقیق فعالیتی است.

وی در ادامه با بیان این که اقدام درست و عمل خوب با نیت خدمت رسانی به نظام اسلامی، به کارهای انسان رنگ الهی می‌دهد، تصریح کرد: از آنجایی که در نظام اسلامی ضعف و قوت افعال و رفتار ما بر پرتو دین سایه می‌افکند، اگر درست انجام شود، به نظام ارزش های دینی آبرو می‌بخشد.

اعرافی، مسائل راهبردی را از دیگر مولفه های موثر بر ارزشمندی افعال توصیف کرد و یادآور شد: هرچقدر انسان با سختی های بیشتر مواجه گردد، ارزش کار اعمال و افعال او افزایش پیدا خواهد کرد.

بیش از ۸۰ درصد فعالیت های دامپزشکی متمرکز بر امنیت غذایی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد فعالیت های سازمان دامپزشکی متمرکز بر امنیت غذایی و کیفی بخشی تغذیه و تقویت امنیت روانی جامعه در حوزه غذاست.

سید محمد آقامیری؛ پیشگیری، کنترل، مبارزه و ریشه کنی انواع بیماری های دامی را از دیگر وظایف این سازمان دانست و با بیان این که بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک میان دام و انسان وجود دارد، اظهار داشت: بخش اعظمی از عرصه بیوتروریست در حوزه دام تجلی می‌یابد و این مهم نشان دهنده اهمیت فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور است.

وی بحث واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع بیماری و نیز رصد و پایش دام های کشور برای مقابله با انواع بیماری های دامی را از دیگر عرصه های فعالیت سازمان دامپزشکی کشور توصیف کرد و یادآور شد: در حوزه کنترل و مبارزه موفق شده ایم تا در راستای ریشه کن سازی بیماری هایی چون تب برفکی، هاری، طاعون نوشخارکنندگان، شاربن و آبله در کشور، به موفقیت های خوبی دست یابیم.

وی گستره بررسی امنیت غذایی در سازمان دامپزشکی کشور را از بهداشت خوراک دام تا سلامت غذای مصرفی مردم توصیف کرد و اذعان داشت: اعتماد مردم به امنیت غذایی در حوزه دام، محصول تلاش و مجاهدت تمام همکارات سازمان دامپزشکی کشور در حوزه های مختلف فعالیتی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن تأکید بر اهمیت رصد و بررسی امنیت و کیفیت نهاده های دامی وارداتی، سلامت مردم را خط قرمز سازمان دامپزشکی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در حوزه پدافند غیرعامل، هوشیارانه بر تمام گذرگاه های نهاده های دامی واراداتی نظارت دارد.

دشمن نمی تواند ببیند صدایی غیر از صدای خودش در دنیا بلند است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در دیدار رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دشمن نمی تواند ببیند صدایی غیر از صدای خودش در دنیا بلند شود، گفت: دشمن وقتی می بیند که دولتی مانند دولت سیزدهم آمده است تا اهداف الهی رهبر انقلاب و شهدا را پیاده کند مانع ایجاد می کند و نمی‌گذارد کشور در مسیر پیشرفت حرکت کند و در کشور آشوب درست می‌کند.

آیت الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه دشمن نمی‌خواست انقلاب شود و وقتی نتوانسته جلوی انقلاب را بگیرد به دنبال انحراف این انقلاب است، گفت: اگر جمهوری اسلامی بتواند پایه های خود را بیش از این محکم کند و شجره طیبه ای که در ایران شکل گرفته است را رشد دهد و بارور کند آنها در مذاکرات هم به عقب خواهند رفت.

وی با بیان اینکه الان دشمن می خواهد نا امنی ایجاد کند تصریح کرد: شعبه ای از امنیت، امنیت غذایی کشور است که وظیفه سازمان دامپزشکی کشور مرتبط با این حوزه است و این مجموعه باید روی پاکیزه بودن و حلال بودن گوشت مصرفی مردم دقت داشته باشد.

امام جمعه قم افزود: ما حکومت اسلامی تشکیل دادیم و در این حکومت می گوییم نه شرقی نه غربی یعنی ایده‌ها و احکام خود را نه از شرق می‌گیریم نه از غرب بلکه از اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌گیریم و این همان چیزی است که دشمن نمی‌تواند تحمل کند.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه خدا هم روی پاکیزه بودن و هم روی حلال بودن خوراک تأکید دارد، گفت: با خوردن غذای پاکیزه و حلال است که تقوا حاصل می‌شود و از شکم‌های حرام خوار و کثیف خوار تقوا حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش خوراک در زندگی انسان، ابراز کرد: خداوند انسان را در بهشت وسیعی قرار داد و فقط یک منطقه کوچک را منطقه ممنوعه اعلام کرد و گفت به این درخت نزدیک نشو، بنابراین اولین امتحان انسان با خوراک بوده است و اولین مردودی انسان در امتحان خوراک بوده است و این نقش پر رنگ خوراک در زندگی انسان را می رساند.

سعیدی گفت: اگر انسان در معده‌اش غذای حلال و پاکیزه بریزد، نماز شب می‌خواند، ربا نمی‌خورد، به مال یتیم نزدیک نمی‌شود، در عرصه دشمن بازی نمی‌کند و از مسیر بندگی خدا خارج نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نقش دامپزشکی در تقوای مردم یک نقش بنیادی است، گفت: ناظر شرعی در دامپزشکی شغل مهم و خطیری است و لحظه ای غفلت در این شغل غذای حلال جامعه را دچار مشکل می کند و عواقب شومی دارد.

منبع: حوزه

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر