کد خبر: 143179
A

مدیر حوزه‌های علمیه: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است

علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود

مدیر حوزه‌های علمیه: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  آیت‌الله علیرضا اعرافی، در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان لرستان، با موضوع چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و نقش حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رفع آن‌ها که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای نظام علمی کشور، بدون نگاه مبتنی بر محاسبه سود و زیان، باید هزینه کرد.

اعرافی، تصریح کرد: راز پیشرفت همه ما این است که به دو چیز مجهز باشیم؛ یکی غم و دیگری نگرانی، غم نسبت به گذشته و نگرانی نسبت به آینده.

وی بیان کرد: هر شخصی در هر جایگاه شغلی که هست پیش نخواهد رفت و پیشرفت نمی‌کند مگر آنکه نگاهی از نوع ارزیابی به گذشته داشته باشد و کاستی‌ها را مهم بشمارد و نگاه به آینده داشته باشد برای اینکه به خوبی برنامه‌ریزی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: اگر غم نسبت به گذشته از نوع منفعلانه باشد نوعی افسردگی ایجاد می‌شود، اما اگر نگرانی و اندوه همراه با عقلانیت باشد تبدیل به موتور محرک انسان می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: بشر بدون نگاه به گذشته و آینده، نمی‌تواند حرکت کند.

اعرافی، افزود: نشاط مدنظر اسلام فقط از نوع مادی نیست؛ بلکه فراتر از مادیات و برپایه لذت‌ها و شادمانی‌های معنوی و عرفانی است.

وی ادامه داد: گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی، براساس همین تعالیم سعادت‌بخش دینی است و نقش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم در این راستاست.

اعرافی تصریح کرد: نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را بایستی همراه هم دید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: از جمله نقاط مثبت و امتیازات نظام آموزش عالی کشور، می‌توان به برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقه‌ای، اقلیمی، عدالت جنسیتی، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبه‌های خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریه‌پردازی، وجود کما بیش رویکردهای اسلامی در برخی از رشته‌ها، نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر است.

اعرافی اظهار کرد: از جمله ضعف‌ها این است که بودجه‌های علم و پژوهش بایستی به چهار درصد می‌رسیدند که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توسعه کمی بدون اینکه به همه اقتضائات کیفی توجه بشود به حد کافی انجام نشده است.

اعرافی گفت: ما یک آمایش دقیق نداریم؛ آمایشی هم که الان داریم نیم‌بند اجرا شده است و در نظات و اجرا دارای ضعف‌هایی هستیم.

وی افزود: ضعف نگاه کاربردی در مورد بخشی از آموزش‌ها از جمله ضعف‌های نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ادامه داد: نقش‌ نسپردن درست و نقش‌نپذیری درست دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حل چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از دیگر ضعف‌هاست.

اعرافی، عنوان کرد: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود.

وی بیان کرد: هم در حوزه‌های علمیه و هم در دانشگاه‌ها، ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعف‌هاست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: دشمن، توطئه‌های سنگینی در مقاطع مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که نظام جمهوری اسلامی با موفقیت آن‌ها را شکست داد و این نشانه دایره نفوذ و قدرت فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی ایران است.

اعرافی، اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان بسیار قوی است و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی به اهمیت این موضوع، توجه کافی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، تصریح کرد: یک حوزه علمیه ایده‌آل، آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد؛ ما اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن، حوزه است و یک کنشگر دیگر آن، دانشگاه است؛ پس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی پاسخ‌گوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه‌گر برای رفع مشکلات باشند.

گفتنی است در این نشست، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی لرستان، برخی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یاوران علمی نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

این نشست با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، دبیرخانه استانی وحدت حوزه و دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر