کد خبر: 16411
A

رئیس جمعیت هلال احمر: تعداد کشته‌ها در صورت وقوع زلزله در تهران مشخص است

رئیس جمعیت هلال احمر بابیان اینکه گسل های فعال، در تمام مساحت کشور وجود دارد، گفت: در صورت وقوع زلزله در تهران، حتی تعداد کشته ها نیز مشخص است و با توجه به اینکه تهران، پایتخت سیاسی کشور محسوب می شود، وقوع زلزله در این شهر خطر ساز است.

رئیس جمعیت هلال احمر: تعداد کشته‌ها در صورت وقوع زلزله در تهران مشخص است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، سید امیرمحسن ضیائی در دیدار با امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به سخن رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان هلال احمر اشاره و خاطرنشان کرد: به فرموده رهبری، 'هلال احمر باید شبیه ارتش باشد؛ در حال تحرک و حضور دائم' و این توصیه و دستور همواره سرلوحه هلال احمری ها در خدمتگزاری به مردم است.

**ضرورت برنامه ریزی و تدوین طرح ملی مدیریت بحران در کشور

ضیائی با تاکید بر اینکه به جز خرمشهر و آبادان، گسل های فعال، در تمام مساحت کشور وجود دارند و طبیعی است که در این شرایط باید برنامه ریزی و طرحی ملی برای مدیریت بحران داشته باشیم، افزود: در صورت وقوع زلزله در تهران، حتی تعداد کشته ها نیز مشخص است و با توجه به اینکه تهران، پایتخت سیاسی کشور محسوب می شود، وقوع زلزله در این شهر بسیار خطرساز خواهد بود.

**تمام پهنه ایران متاثر از تغییرات اقلیمی و گسل های فعال

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه بحران های طبیعی و غیر طبیعی در دنیای امروز رو به گسترش است، افزود: تغییرات اقلیمی در چند سال گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده و طی سال های اخیر، گرم شدن زمین، خشکسالی، سیل، زلزله و رانش زمین جغرافیای منطقه و ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و تقریبا تمام پهنه ایران را در برگرفته است.

**هلال احمر مسئول اصلی پاسخگویی به سوانح و بحران هاست

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با بیان اینکه در سال های پیش از انقلاب، بیشتر فعالیت های هلال احمر در حوزه درمان بوده است، تصریح کرد: در این سال ها عمده فعالیت حوزه درمان کشور بر عهده هلال احمر بوده و موضوعات مدیریت بحران، سیل و زلزله برای جمعیت پررنگ نبوده و این جمعیت به عنوان یک NGO و خیریه عمل می کرده اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، بخش عمده ای از درمان به وزارت بهداری(بهداشت کنونی) واگذار و پاسخ به سوانح و بحران ها نیز به صورت قانونی به جمعیت هلال احمر سپرده شد.

**مستقل از دولت اما بازوی توانمند و خدمتگزار مردم

ضیائی همچنین با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر یک نهاد مستقل از دولت و غیردولتی است، خاطرنشان کرد: در واقع ماموریت امداد و نجات از سوی حاکمیت بر عهده هلال احمر قرار گرفته است.

**ارتش، نیروی آماده و همیشه در صحنه نظام و ضامن امنیت کشور

ضیائی با تاکید بر اینکه با عملکرد موفق ارتش ایران، کشوری امن خواهد ماند، افزود: ارتش از نیروهای آموزش دیده، منظم، پرنشاط و همیشه آماده به خدمت برخوردار است که در بحران ها، خدمات شایسته ای ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح همیشه در بحران ها فعال هستند، تصریح کرد: خدمت رسانی به حادثه دیدگان بحران های طبیعی و غیرطبیعی از نقاط اشتراکی است که میان جمعیت هلال احمر به عنوان مسئول اصلی پاسخگویی به سوانح و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ضرورت دارد درباره این نقاط اشتراک که در بحران ها بسیار کمک کننده خواهند بود، به تعامل و تبادل نظر بپردازیم.

**با آموزش های تخصصی امداد و نجات، خدمات ارتش به آسیب دیدگان مضاعف می شود

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور پرتوان ارتش در بحران ها گفت: نیروهای ارتش در صورت نیاز با آمادگی بالا، وارد فاز کمک رسانی به متاثران از بحران ها می شوند اما اگر این نیروها از آموزش های تخصصی امداد و نجات بهره مند شوند، کمک و خدمات آنها مضاعف خواهد شد که در این زمینه جمعیت هلال احمر آمادگی دارد با ارتش همکاری کند.

**لزوم آموزش نیروهای واکنش سریع هلال احمر زیرنظر مربیان خبره ارتش

ضیائی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت نیروهای واکنش سریع جمعیت هلال احمر نیز به زودی به شکل رسمی آغاز می شود، اظهار کرد: 500 رنجر هلال احمر (نیروی واکنش سریع) از تمام آموزش ها و مهارت های یک امدادگر در بالاترین سطح، برخوردار هستند اما در نظر داریم این نیروها از آموزش های تخصصی مربیان ارتش نیز بهره مند شده و زیرنظر مربیان خبره ارتش، ارزیابی و رتبه بندی شوند و آموزش مضاعف ببینند.

وی با بیان اینکه رنجرهای جمعیت هلال احمر از ابتدای بحران ها وارد عمل شده و با ارزیابی دقیق حادثه، ستاد و مسئولان مرکز را توجیه می کنند، تاکید کرد: حضور این نیروها در بحران ها باعث می شود که تلفات جانی و مالی به حداقل ممکن برسد.

**هلال احمر مجموعه ای آبرومند و به دور از هر حاشیه است

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز با اشاره به اینکه فعالیت هر سازمانی ممکن است در برهه ای از زمان با حاشیه هایی همراه باشد، تاکید کرد: جمعیت هلال احمر همواره از حاشیه ها به دور بوده است و نیروهای امدادگر و داوطلب و جوان هلال احمر نیز بدون هیچ چشمداشتی نسبت به حقوق و مزایا، هم جسم و هم تخصص و مال خود را در راه خدمت به مردم به کار گرفته اند.

**ارتش می تواند به عنوان یک بازوی اجرایی قدرتمند و بالقوه در کنار هلال احمر باشد

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش می تواند به عنوان بازوی اجرایی قوی و توان بالقوه در کنار جمعیت هلال احمر حضور داشته باشد و خدمت رسانی کند، افزود: نیروی زمینی ارتش در محل های متعددی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور مستقر است که حضور در گستره وسیعی از سطح کشور، یک توان بالقوه برای ارتش ایجاد کرده است.

**خدمات مناسب ارتش در کنار هلال احمر

امیرسرتیپ کیومرث حیدری همچنین با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش از توان بالگردی خوبی نیز برخوردار است که در خاورمیانه بی نظیر است، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در بحث تیم های واکنش سریع، یگانهای واکنش سریع زبده در اختیار دارد که می توانند در کنار هلال احمر در مواقع نیاز خدمات مناسبی ارائه دهند.

وی با اشاره به شبکه گسترده بهداشت و درمان و نیروهای آماده در پادگانهای ارتش در سطح کشور، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی می تواند مشتری خوبی برای محصولات شرکت نساجی هلال باشد چراکه حضور ارتش مستمر است و می تواند با حمایت از تولید داخلی، به شکل طولانی مدت از محصولاتی چون کوله پشتی، چادر و انواع لباس ها شرکت نساجی هلال استفاده کند.

**ضرورت توجه به هم افزایی و توان متقابل دو نهاد

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با تاکید بر ضرورت تدوین یک تفاهم نامه دوجانبه میان ارتش و جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: امضای تفاهم نامه ای چندمنظوره که در برگیرنده قابلیت های نیروی زمینی ارتش و هلال احمر و نیازمندی های این دو نهاد باشد، موجب هم افزایی شده و توان متقابل دو نهاد را افزایش می دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر