کد خبر: 169250
A

سرقت هالیوودی از خانه‌های امن صرافی‌های تهران/دزدان معادل ۸۰ میلیارد تومان ارز غارت کردند

۶ عضو باند سرقت پیچیده از خانه‌های امن صرافی‌های تهران به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شوند. اعضای یک باند سرقت که به سبک فیلم‌های هالیوودی به خانه‌های امن صرافی‌های بزرگ تهران دستبرد زده و معادل ۸۰ میلیارد تومان ارز به سرقت برده بودند، در یک عملیات پیچیده بازداشت شده و به‌زودی پای میز محاکمه می‌روند.

سرقت هالیوودی از خانه‌های امن صرافی‌های تهران/دزدان معادل ۸۰ میلیارد تومان ارز غارت کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اعضای این باند سرقت برای دزدی‌های پیچیده از خانه‌های امن صرافی‌ها در اطراف میدان فردوسی به مدت یک سال منطقه را به طور دقیق زیر نظر گرفته و حتی مکان‌هایی را که دارای دوربین مداربسته بود، نقطه‌زنی کرده بودند و فکر نمی‌کردند با نقشه بی‌نقصی که چیده‌اند پلیس بتواند آنها را ردیابی کند.

یک سال و نیم قبل سه صراف به پلیس گزارش دادند از چند خانه امن که اطراف میدان فردوسی دارند سرقت‌های کلانی شده است.

آنها گفتند: ما همه ارزهایی را که معامله می‌کنیم، در صرافی‌ نگه نمی‌داریم. این کار برای امنیت بیشتر صرافی است. چند خانه امن داریم که آنها را خریداری کردیم و ارز را آنجا نگهداری می‌کنیم. به جز صاحبان صرافی و یک کارمند معتمد فرد دیگری از محل این خانه‌ها خبر ندارد. چند دقیقه قبل برای برداشتن مقداری ارز به یکی از خانه‌ها رفتیم و متوجه سرقت شدیم. بعد فهمیدیم از هر دو خانه امنی که داریم سرقت و هزاران دلار و یورو از خانه‌ها خارج شده است.

با توجه به وسعت سرقت که حدود ۸۰ میلیارد تومان بود پلیس تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد. تیم تحقیق وارد خانه‌های سرقتی شد و نشانه‌هایی را که بر جای مانده بود، بررسی کرد. سپس کارمندان صرافی‌ها و افرادی که صرافان به عنوان فرد مشکوک معرفی کرده بودند، مورد بازجویی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که دست به سرقت زده‌اند بسیار حرفه‌ای بودند و بعد از سرقت همه ردهای باقیمانده را پاک کرده بودند. ضمن اینکه با توجه به نحوه و زمان سرقت مشخص بود افرادی که در این دزدی دخیل بودند برای مدت طولانی آنجا را زیر نظر داشتند و همه منافذی را که ممکن بود پلیس بتواند از آن به سرنخ برسد از بین برده‌اند.

تنها راه باقیمانده بررسی از طریق دوربین‌های مداربسته بود که با توجه به زمان سرقت پلیس دوربین‌های مداربسته منطقه را مورد بررسی قرار داد. در منطقه‌ای که سرقت اتفاق افتاده بود دوربینی که به خانه‌ها اشراف داشته باشد، وجود نداشت. بنابراین پلیس نشانه‌های احتمالی را از دوربین‌های خیابان‌های اطراف استخراج کرد. در نهایت متوجه شد زمانی که سرقت اتفاق افتاده است یک ماشین پیکان چند خیابان آن‌طرف‌تر از مقابل دوربین عبور کرده است. افرادی که سوار ماشین بودند با افرادی که در زمان سرقت از مقابل آخرین دوربین محل دزدی رد شده بودند یکسان بودند. بنابراین پلیس متوجه شد این افراد قطعاً سارق هستند. وقتی رد ماشین زده و صاحب آن شناسایی شد او ادعا کرد خودرو را قبلاً سرقت کرده‌اند و وی گزارش این سرقت را به پلیس داده است. بنابراین سرنخ موجود نیز کمرنگ شد تا اینکه از روی همان تصاویر استخراج شده، عکس یکی از مجرمان سابقه‌دار شناسایی شد.

هیچ ردی از این فرد وجود نداشت و ماموران در کمین بودند تا نشانی از او پیدا کرده یا اینکه او خطایی انجام دهد و ردی از خود بر جای بگذارد. چندین ماه بعد یک بانک به ماموران اعلام کرد تراکنشی از یک ساندویچی داشته و وجه از کارت فردی کشیده شده که پلیس به دنبال اوست. ماموران سراغ مغازه ساندویچی رفتند و با بررسی دوربین‌های مداربسته مغازه موفق شدند رد دزدان را بزنند. به این ترتیب معلوم شد سه نفر از سارقان در آنجا ساندویچ خورده‌اند.

با پیدا شدن محل زندگی یکی از سارقان و بازداشت او مشخص شد اعضای باند ۶ نفر بودند که از مدت‌ها قبل خانه‌های امن صرافی‌ها را تحت نظر داشتند.

سارق بازداشت شده گفت: من چند بار دیگر نیز به خاطر سرقت بازداشت شده‌ام. مدتی بود از زندان بیرون آمده و تنها بودم برای همین با دوستانم یک باند سرقت تشکیل دادیم و ماه‌ها نقشه سرقت را کشیدیم. همه جای منطقه را بررسی کردیم. ما برای چندین ماه صرافی‌ها را زیر نظر گرفتیم. در ابتدا نمی‌دانستیم آنها خانه امن دارند، اما بعد گذشت یک ماه که صرافی‌ها را زیر نظر داشتیم متوجه شدیم آنها دلار و یوروها را در یک خانه نگهداری می‌کنند. بعد خانه را شناسایی کرده و همه مختصات آن را به دست آوردیم. دوربین‌های مداربسته منطقه را هم بررسی کردیم و متوجه شدیم دوربینی مشرف به خانه نیست. سپس نقشه سرقت را کشیدیم و چون در خانه‌های امن هم دوربین نبود فهمیدیم به راحتی می‌توانیم سرقت کنیم. از بالای در وارد خانه شدیم و بعد یکی از ما در را باز کرد و بقیه هم آمدند. بعد هم چند خیابان آن‌طرف‌تر سوار ماشین شدیم تا رد ماشین هم زده نشود.

پلیس متوجه شد سارقان با فروش دلار و یورو در بازار آن را به ریال تبدیل و بین خود تقسیم کرده و چندین خانه با این پول خریداری کرده‌اند. مقدار کمی ‌از این دلارها باقی مانده بود که به صاحبان صرافی‌ها داده شد.

در نهایت همه اعضای باند دستگیر شدند و با تکمیل تحقیقات و صدورکیفرخواست برای ۶ متهم، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. متهمان نیز به زودی محاکمه می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر