کد خبر: 171979
A
دیده‌بان ایران بررسی کرد:

از مترو تا مرکز خرید اپال، برخوردها برای رعایت حجاب چگونه است؟/ کافه‌ای که پس از فک پلمب به زنان بدون حجاب شال "سیاه" می‌دهد!

وضعیت همه نقاط تهران مانند ایستگاه‌های مترو مرکز شهر نیست. مقصد اگر مرکز خرید اپال باشد با آنچه در زیرزمین تجربه می‌کنید، زمین تا آسمان تفاوت دارد. اپال در سعادت آباد یعنی شمال غرب تهران قرار دارد، مرکز خریدی که محل پرسه‌زنی و تفریح قشر طبقات بالای جامعه است. زنان با پوشش انتخابی و بدون نگرانی از حضور و برخورد حجاب‌بانان مشغول خرید و پرسه‌زنی هستند.هدف از نگارش این گزارش این نیست که بگوییم حجاب‌بان‌ها بر سر هر کوی و برزنی، از شما تا جنوب و از شرق تا غرب تهران باید حضور داشته باشند بلکه پرسش این است که چرا اجبار برای رعایت حجاب تنها برای طبقات متوسط و پایین جامعه وجود دارد؟ چرا برخوردها برای رعایت حجاب طبقاتی شده است؟ وجود جریمه‌های نقدی سنگین در لایحه حجاب و عفاف که در شرایط اقتصادی فعلی عده قلیلی توانایی پرداخت آن را دارند، نشانه چیست؟

از مترو تا مرکز خرید اپال، برخوردها برای رعایت حجاب چگونه است؟/ کافه‌ای که پس از فک پلمب به زنان بدون حجاب شال "سیاه" می‌دهد!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ درست مقابل پله‌های برقی ایستگاه مترو تئاتر شهر ایستاده‌اند. چادر مشکی بر سر دارند و ماسکی هم بر صورت زده‌اند و به هر زنی که حجاب ندارد، تذکر می‌دهند. چند قدم جلوتر، قبل از گیت، یک دوربین روی پایه گذاشته‌اند و تعدادشان بیشتر است. زنان و مردانی ایستاده‌اند که گرچه فرم مشخصی بر تن ندارند اما می‌توان از ظاهرشان تشخیص داد که نیروهای لباس شخصی هستند. از کنارشان که بدون حجاب رد شوید، گویی سنسوری دارند که با صدای بلند داد می‌زنند «خانوم شالت رو سرت کن». وضعیت در آن طرف گیت، محل عوض کردن دو خط هم به همین شکل است. تعدادی زن با پوشش چادر و ماسک و مردانی با لباس مشکی و صورت ریش داری که پشت ماسک پنهان شده است، در تردد هستند و تذکر می‌دهند.

آنطور که در گزارش‌ها منتشر شده است حجاب‌بانان در ایستگاه‌های مرکز شهر از جمله تئاتر شهر، میدان انقلاب، دروازه دولت مستقر هستند. ایستگاه‌هایی که بیشتر زنان کارمند، کارگر و دانشجو رفت و آمد می‌کنند. حجاب‌بانان مانند گشت ارشاد احساس ترس و ناامنی را در دل زنان می‌اندازد. برخی از زنان پیش از به پایین رسیدن پله‌های برقی شال خود را بر سر می‌اندازند و بعد از گذر از حجاب‌بانان دوباره شال‌شان را برمی‌دارند. گروه دیگر هم در مقابل فریاد حجاب‌بانان بدون انکه نیم‌نگاهی داشته باشند، قدم‌هایشان را تندتر می‌کنند و با بی‌اعتنایی از مقابلشان رد می‌شوند.

کافه‌ای که پس از فک پلمب به زنان بدون حجاب شال "سیاه" می‌دهد!

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ وضعیت همه نقاط تهران مانند ایستگاه‌های مترو مرکز شهر نیست. مقصد اگر مرکز خرید اپال باشد با آنچه در زیرزمین شهر تجربه می‌کنید، زمین تا آسمان تفاوت دارد. اپال در سعادت آباد یعنی شمال غرب تهران قرار دارد، مرکز خریدی که محل پرسه‌زنی و تفریح قشر طبقات بالای جامعه است. هر چند اردیبهشت ماه این مجتمع به مدت پنج روز پلمب شده بود و بیشتر مغازه‌های آن پوستر لزوم رعایت به حجاب را چسبانده‌اند اما زنان با پوشش انتخابی و بدون عبور از تونل وحشت حجاب‌بانان مشغول خرید و پرسه‌زنی هستند.

IMG_20231210_103134_164

سخت‌گیری برای رعایت حجاب در یکی از کافه‌های این مجتمع اما شکل متفاوتی به خود گرفته است. این کافه که به تازگی فک پلمب شده است، به مشتریانی که شال همراه خود ندارند، یک شال مشکی می‌دهد تا در مدت زمانی که حضور دارند، آن را بر سر داشته باشند. مشتریان هم مقاومتی از خود نشان نمی‌دادند و به راحتی آن را می‌پذیرفتند.

هدف از نگارش این گزارش این نیست که بگوییم حجاب‌بان‌ها بر سر هر کوی و برزنی، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران باید حضور داشته باشند بلکه پرسش این است که چرا اجبار برای رعایت حجاب تنها برای طبقات متوسط و پایین جامعه وجود دارد؟ چرا برخوردها برای رعایت حجاب طبقاتی شده است؟ وجود جریمه‌های نقدی سنگین در لایحه حجاب و عفاف که در شرایط اقتصادی فعلی عده قلیلی توانایی پرداخت آن را دارند، نشانه چیست؟

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر