کد خبر: 172966
A

یک متخصص مغز و اعصاب: تعرفه خدمات آرایشگاه‌ها بیش‌تر از تعرفه پزشکان است!

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در کشورمان قیمت خدمات آرایشگاه‌ها بیش‌تر از تعرفه پزشکان است، گفت: نظام تعرفه‌گذاری فعلی باعث شده کشورهای همسایه به راحتی پزشکان و متخصصان ایرانی را با حقوق بالا جذب کنند.

یک متخصص مغز و اعصاب: تعرفه خدمات آرایشگاه‌ها بیش‌تر از تعرفه پزشکان است!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی کشور در حوزه علوم تجربی است؛ بسیاری از نوجوانان با رویای پزشک شدن قدم در راه پرفراز و نشیب کنکور می‌گذارند و در این ماراتن بسیار سخت، تعداد اندکی از داوطلبان در نهایت پذیرفته می‌شوند.

پزشکان پس از گذراندن دوره 7 ساله پزشکی عمومی پس از شرکت در آزمون، وارد رشته‌های تخصصی می‌شوند و پس از چهار تا پنج سال، می‌توانند طبابت در آن تخصص را آغاز کنند.

این روزها پزشکان می‌گویند علیرغم سختی‌های زیادی که بابت ورود و پذیرش در این رشته‌ها متحمل می‌شوند، تعرفه‌های پزشکی به تناسب نرخ تورم و متناسب با زحمت و سختی کار آن‌ها، رشد نداشته است. برای همین سالانه بسیاری از صندلی‌‌های رشته‌های تخصصی خالی می‌ماند و برخی پزشکان برای کسب درآمد بیشتر به سوی انجام کارهای زیبایی روی می‌آورند و برخی نیز به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

در این رابطه گفت‌وگویی با دکتر رضا جباری؛ پزشک متخصص مغز و اعصاب داشتیم که در ادامه می خوانیم:

من متولد نهم مهرماه سال 1361 در شهر مسجد سلیمانم و بختیاری هستم. از کودکی علاقه داشتم وارد رشته پزشکی و تخصص جراحی مغز و اعصاب شوم. در مدرسه استعدادهای درخشان (سمپاد) درس خوانده‌ام و سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رشته پزشکی خواندم و درسال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به خواندن تخصص جراحی مغز و اعصاب شدم.

آقای دکتر شما به عنوان یکی از پزشکان پرکار جهادی شناخته می‌شوید؛ تاکنون چه تعداد سفر و برنامه درمانی جهادی برای مردم مناطق محروم انجام داده‌اید؟

از سال 1387 برای برنامه‌های درمانی جهادی به صورت فردی به مناطق محروم شهرستان مسجدسلیمان و قسمت‌های مجاور آن مانند لالی، اندیکا و هفتکل می‌رفتم. به تدریج این اقدام به لطف خدای متعال و دعای مردم گسترش یافت و درحال حاضر حدود 10 سال است که به کمک پزشکان متخصص جوان و با روحیه جهادی جمعیتی به نام امام رضا(ع) تشکیل داده‌ایم و در این مدت به لطف خدا سفرهای بسیاری به مناطق مختلف کشور برای خدمت به مناطق محروم داشتیم تا بتوانیم در جهت عدالت درمان برای همه مردم تلاش کنیم.

 یکی از مسائلی که این روزها شاهد آن هستیم بحث کم شدن تمایل پزشکان برای ماندگاری در بخش دولتی و بیمارستان‌های دانشگاهی است؛ علت این مسئله از نظر شما چیست؟

چندین علت مختلف دارد که یکی از این علت‌ها اختلاف درآمدی پزشکان نسبت به کاری که انجام می‌دهند در بخش دولتی و خصوصی است که منجر به یک عدم تناسب در نظام درمان و سلامت شده همچنین علاوه بر اختلاف تعرفه، اختلاف عملکردی و نبود عدالت در مکانیسم‌های پرداختی و تاخیر در پرداخت باعث نارضایتی و کم انگیزه شدن پزشکان شاغل در بخش دولتی شده است که باید با همکاری وزات بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس و سازمان‌های بیمه‌ای و سازمان برنامه بودجه و هیئت وزیران و سازمان نظام پزشکی به سرعت این عدم تناسب را به گونه‌ای برطرف کرد که هم مردم و نظام درمان و هم پزشکان منتفع شوند زیرا در حال حاضر هزینه خدمات آرایشگاه مردانه و زنانه بیش از تعرفه پزشکان است!

اگر بخواهم مثال بزنم، یکی از پزشکان متخصص بیش از 200 عمل مختلف ارتوپدی در 4 ماه در بخش دولتی انجام داده است و بابت این تعداد عمل زیر 30 میلیون تومان به او حقوق داده‌اند! این پرداختی‌ها منجر به یک بی‌عدالتی و عدم تناسب در نظام سلامت و درمان شده که نتیجه آن شکل گیری موجی از مهاجرت پزشکان به خارج از کشور شده است.

آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد بیش از 6 هزار پزشک مهاجرت کرده‌اند که بسیار نگران کننده است زیرا در کشورهای همسایه به راحتی جذب پزشکان و متخصصان ایرانی با حقوق بالا صورت می‌گیرد و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس الان به دنبال ایجاد هاب درمانی در منطقه و رقابت با سایر کشورهای پیشرفته هستند.

وزارت بهداشت در نوک پیکان نظام سلامت به کمک سایر بخش‌ها باید به سرعت راهکاری بنیادی برای این مشکل بیندیشد. متاسفانه این مشکلات مهم نظام سلامت و درمان حل نشده و صدای شکستن استخوان‌های کادر درمان و پزشکان در بخش دولتی شنیده می‌شود.

متناسب نبودن تعرفه خدمات درمانی نسبت به بهای تمام شده آن در کشور چه آسیب‌هایی به پزشکان و نظام سلامت وارد کرده است؟

بزرگ‌ترین آسیب آن محروم شدن مردم از دریافت خدمات درمانی باکیفیت و به موقع در بخش‌های دولتی است. این اتفاق باعث ایجاد صف‌های طولانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و تضعیف نظام سلامت و درمان شده است و با گذشت زمان و ادامه وضع موجود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌ای در نظام سلامت خواهد شد که حل کردن آن سخت‌تر می‌شود.

البته در نقطه فعلی با ایجاد هماهنگی بین اجزای سیستم سلامت و چند اقدام شجاعانه و تصمیم‌های درست این مشکلات قابل حل خواهد بود.

منبع: تسنیم 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر