کد خبر: 173853
A

رئیس پلیس راهور: از این به بعد گواهینامه‌های ایران ۲ زبانه صادر می‌شود / این گواهینامه‌ها در ۷۲ کشور اعتبار خواهد داشت

سردار هادیان فر به صدور گواهینامه دو زبانه اشاره کرد و گفت: افراد می‌توانند با گواهینامه دو زبانه در ۷۲ کشور و در صورت تأیید تفاهم نامه‌ها در ۱۳ کشور دیگر یعنی مجموعاً در ۸۵ کشور رانندگی کنند.

رئیس پلیس راهور: از این به بعد گواهینامه‌های ایران ۲ زبانه صادر می‌شود / این گواهینامه‌ها در ۷۲ کشور اعتبار خواهد داشت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  رئیس پلیس‌ راهنمایی و رانندگی فراجا از تصویب آیین نامه راهنمایی و رانندگی توسط هیأت دولت و صدور گواهینامه دو زبانه خبر داد.

 امروز چهارشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۲ رئیس پلیس‌ راهنمایی و رانندگی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه از تصویب آیین نامه راهنمایی و رانندگی توسط هیأت دولت و صدور گواهینامه دو زبانه خبر داد.

سردار هادیان فر با بیان اینکه در آیین نامه جدید ۲ بند درباره تغییر شرایط صدور گواهینامه به تصویب رسید تصریح کرد: در آیین نامه گذشته، دارندگان گواهینامه پایه ۳ برای تغییر به پایه ۲ ملزم به توقف و انتظار دو ساله بودند که این موضوع برای پایه ۲ به پایه یک نیز به همین روند بود که در آیین نامه جدید این توقف یک ساله شد.

سردار هادیان‌‌فر در ادامه به صدور گواهینامه دو زبانه اشاره کرد و گفت: افراد می‌توانند با گواهینامه دو زبانه در 72 کشور و در صورت تأیید تفاهم نامه‌ها در 13 کشور دیگر یعنی مجموعاً در 85 کشور رانندگی کنند.

وی افزود: برای افرادی که تصمیم دارند تا گواهینامه‌شان را تمدید اعتبار کرده یا درخواست صدور گواهینامه المثنی دارند و یا حتی گواهینامه‌های جدیدالصدور هم گواهینامه دو زبانه صادر می‌شود.

 

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: البته افرادی که قید فوریت دارند و می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه سخا و تکمیل مدارک، درخواست صدور گواهینامه دو زبانه را ثبت کنند.

 

سردار هادیان فر اعلام کرد: اعتبار گواهینامه‌های عادی و دو زبانه 10 سال است.

 

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت اظهار داشت: هم‌اکنون این طرح در 27 استان اجرا می شود و تا به امروز حدود 80 هزار نفر گواهینامه موتورسیکلت دریافت کردند؛ هزینه دریافت گواهینامه یک روزه به 30 درصد هزینه سابق آن رسیده و شرایط دریافت گواهینامه به شدت آسان شده؛ برای همین منظور به همه 7.5 میلیون نفری که راکب موتور هستند و گواهینامه ندارند توصیه می کنیم از این طرح استفاده کنند.

 

وی افزود: پیشنهاد کردیم تا افرادی که یک بار گواهینامه گرفته اند البته به استثنای گواهینامه پایه یک، دیگر نیاز نباشد برای گواهینامه‌های دیگر امتحان آیین نامه بدهند که امیدواریم دولت این پیشنهاد پلیس را تایید کند.

 

وی از اجرای گواهینامه الکترونیک در سراسر کشور خبر داد و گفت: قبل از این کروکی‌ها کاغذی بود و مشکلاتی از جمله تصادف‌ ساختگی و اخذ خسارت از بیمه‌ها مطرح بود که پلیس نرم افزاری را طراحی کرد تا کروکی‌های کاغذی به کروکی‌های الکترونیک تبدیل شود.

 

رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: براساس اعلام بیمه سالانه برای یک میلیون و 100 تصادف کروکی کشیده می‌شد که 550 هزار از این تصادفات جرحی و خسارتی بود؛ همچنین براساس اعلام بیمه مرکزی سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان به تصادفات ساختگی پرداخت می‌شد. 

 

وی گفت: برای اجرای طرح کروکی الکترونیک در سراسر کشور 5 هزار تبلت به ماموران پلیس داده‌ایم تا همزمان که کروکی الکترونیک ترسیم می شود یک پیامک برای فرد مقصر و یک پیامک برای فردی که دچار آسیب ارسال شود و در انتهای آن پیامک لینک پی دی اف کروکی هم ارسال می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر