کد خبر: 178864
A

رویای عروسی به روایت آمار «دیوار»

داده‌های دیوار نشان می‌دهد، از ابتدای سال، تا پایان خرداد، انتشار آگهی‌های مربوط به عروسی و همه مراسم مرتبط با آن هر ماه بیشتر شده است.

رویای عروسی به روایت آمار «دیوار»

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در ۱۰ ماه نخست امسال، بیش از ۳۰۰ میلیون بار از آگهی‌های مرتبط با عروسی در دیوار بازدید شده است. بیش از نیمی از این بازدیدها مربوط به لباس عروس و لباس برای مهمانان عروسی بوده است. همین لباس‌ها، ۷۰ درصد جستجوی کاربران را نیز به خودشان اختصاص داده‌اند.

 
در مقابل، همه عباراتی که در کنار «داماد» یا «دامادی» جستجوشده‌اند، فقط ۱۲ هزار تاست، یعنی کمتر از ۰٫۲ درصد! انگار بی‌دلیل نیست که اسم این جشن را «عروسی» گذاشته‌اند.
 
کاربران دیوار بیشتر در چه زمینه‌های مرتبط با انواع مراسم ازدواج آگهی منتشر می‌کنند و بیشتر به کدام آگهی‌ها سر می‌زنند؟ امسال در چه ماهی بازار عروسی رونق بیشتری داشته و در کدام استان‌ها داغ‌تر بوده؟ در روز جهانی ازدواج (دومین یکشنبه از ماه فوریه میلادی)، سری زده‌ایم به آگهی‌های ازدواج در ۱۰ ماه نخست امسال در دیوار تا جواب همه این سوال‌ها و بیشتر از این‌ها را پیدا کنیم.

مهر؛ ماه عروسی

داده‌های دیوار نشان می‌دهد، از ابتدای سال، تا پایان خرداد، انتشار آگهی‌های مربوط به عروسی و همه مراسم مرتبط با آن هر ماه بیشتر شده است. در تیر ماه و به خصوص مرداد ماه تعداد آگهی‌های منتشرشده کم شده و بعد از آن دوباره افزایش پیدا کرده است. دلیلش هم این است که امسال، ماه‌های محرم و صفر در مرداد و شهریور قرار داشته‌اند.

 
طبعا با نزدیک شدن به محرم، بازار عروسی از رونق می‌افتد و از اواخر ماه صفر که خیلی‌ها در تدارک مراسم ازدواج برای بعد از این ماه هستند، دوباره رونق می‌گیرد. به این ترتیب، کمترین آگهی منتشرشده در این ۱۰ ماه، در مرداد بوده. بیشترین آگهی هم متعلق به ماه مهر است که عملا جشن‌های ازدواج از سر گرفته شده است.

لباسِ پربازدید، استخدامِ پرتماس

دسته مخصوصی برای آگهی‌های ازدواج و عروسی در دیوار وجود ندارد. کاربران دیوار، این آگهی‌ها را معمولا در چهار دسته اصلی منتشر می‌کنند. در بین این چهار دسته، «وسایل شخصی» بیشترین سهم را دارد و ۷۲ درصد آگهی‌ها را به خودش اختصاص داده. عمده آگهی‌های این دسته هم مربوط به لباس و کفش و کیف است.
 
 بعد از «وسایل شخصی»، دسته «خدمات» (با سهم ۲۳ درصد) قرار دارد که بیشترین آگهی‌هایش به ترتیب متعلق به «تهیه غذا»، «آرایش» و «حمل‌ونقل» است. در نهایت هم دسته‌های «وسایل نقلیه» (برای کرایه ماشین عروس) و «استخدام و کاریابی» قرار دارند که مجموعا ۵ درصد آگهی‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. آگهی‌های استخدام و کاریابی را معمولا صاحبان کسب‌وکارهای خدماتی مراسم مختلف ازدواج و عروسی، مانند تالارها، منتشر می‌کنند.
 
از مجموع این آگهی‌ها، در این مدت بیش از ۳۰۰ میلیون بار بازدید شده، که بیش از ۱۷۰ میلیون بارش مربوط به لباس و کفش و کیف بوده است.
 
در میان متقاضیان و مشتریان این آگهی‌ها، اما، دسته «استخدام و کاریابی» خودنمایی می‌کند. با این که آگهی‌های این دسته از همه دسته‌های دیگر کمتر است، میانگین اقدام به تماس با هر یک از آگهی‌هایش با فاصله، بسیار بالاتر از سه دسته دیگر است. کارجویان به طور میانگین با هر آگهی استخدامِ مرتبط با مراسم ازدواج،  ۹۰ بار اقدام به تماس کرده‌اند! شاید بپرسید میانگین اقدام به تماس با هر آگهی در کل این چهار دسته چقدر بوده؟ ۱۶ بار!

سمنانی‌ها؛ صدرِ آگهی، اهالی فارس؛پیشتاز تماس

اهالی استان سمنان، در ۱۰ ماه نخست امسال، نسبت به جمعیت‌‌شان، بیش از همه استان‌های کشور برای ازدواج در دیوار آگهی منتشر کرده‌اند. پس از سمنانی‌ها، ساکنان استان‌های قم و البرز بالاتر از سایر استان‌ها قرار دارند.
 
با این حال، اهالی استان‌های فارس، کرمان و یزد مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای آگهی‌های ازدواج بوده‌اند. اهالی استان فارس به طور میانگین ۲۷ بار برای تماس با هر یک از این آگهی‌ها اقدام کرده‌اند. استان کرمان (با میانگین ۲۲ بار اقدام به تماس) و استان یزد (با میانگین ۲۱ بار) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جالب است که سمنانی‌ها با آنکه نسبت به جمعیت‌شان بیشترین آگهی را در این زمینه منتشر کرده‌اند، از نظر میانگین بازدید از این آگهی‌ها و همچنین میانگین اقدام به تماس با آن‌ها در پایین جدول قرار داشته‌اند.

«عروس»، نگین حلقه ازدواج

بیش از ۸ میلیون بار عبارات مرتبط با مراسم ازدواج در این ۱۰ ماه در دیوار جستجو شده؛ از «بله‌برون» و «نامزدی» تا «کارت» و «تالار» عروسی. در بین کل این عبارات، «لباس»، با ۷۰ درصد، بیشترین سهم را در اختیار دارد، ۱۰ درصد جستجوها متعلق به «تالار و سالن» عروسی و ۵ درصد هم متعلق به «ماشین عروس» است.  

 
اما همه کاربرانی که «لباس» را جستجو کرده‌اند، صرفا به دنبال لباس برای عروس‌خانم نبوده‌اند. بعضی از مهمان‌ها برای خودشان لباس مناسب جشن عروسی را جستجو کرده‌اند و بعضی هم دنبال «لباس عروس» برای دختر کوچولوهای‌شان بوده‌اند که دوست دارند وسط جشن، مثل عروس‌ مجلس، بدرخشند.
 
آمارهای دیوار می‌گوید ۷۱ درصد جستجوهای لباس، متعلق به خود «لباس عروس» بوده و ۳ درصد متعلق به لباس مهمانان عروسی. فکر می‌کنید کوچولوها چه سهمی از این جستجو داشته‌اند؟ ۱۳ درصد از کل جستجوهای لباس. انگار عروسی برای بچه‌ها خیلی جدی‌تر از بزرگ‌ترهاست. جالب است که سهم کل لباس‌های جستجوشده برای مراسم نامزدی، عقد و حنابندان با جستجو برای «لباس عروس بچگانه» برابر بوده است!
 
حالا به نظر شما، سهم دامادها از کل جستجوهای مرتبط با ازدواج چقدر است؟ باورش کمی سخت است اما همه عباراتی که در کنار «داماد» یا «دامادی» جستجوشده‌اند، فقط ۱۲ هزار تاست، یعنی کمتر از ۰٫۲ درصد! انگار بی‌دلیل نیست که اسم این جشن را «عروسی» گذاشته‌اند.

هر روز دشوارتر از دیروز!

آمارهای دیوار نشان می‌دهد، کاربرانش با همه دشواری‌های ازدواج در سال‌های اخیر، همچنان در تکاپوی این رسم قدیمی برای نسل جدیدند. آمارهای رسمی اما نشان می‌دهد که این تکاپو تا چه حد طاقت‌فرسا و پرهزینه است و در موارد بسیاری متاسفانه سرانجام تلخی دارد.
 
روزنامه اعتماد در گزارشی که اوایل دی‌ماه امسال بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور منتشر کرده، نشان داده که در همین دهه گذشته (از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹)، ازدواج ۳۶ درصد کاهش و طلاق ۲۸ درصد افزایش داشته و در چهار ماهه نخست امسال، به ازای هر ۱۰۰ ازدواج حدود ۳۲ طلاق اتفاق افتاده. یکی از مهم‌ترین دلایلش هم شاید افزایش سرسام‌آور هزینه‌های ناشی از تورم مزمن باشد. 

منبع: عصر ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر