کد خبر: 182055
A

تلفات چهارشنبه‌سوری رکورد زد

چند روز مانده به چهارشنبه‌سوری آمار تلفات و مصدومان انفجار موادمحترقه در کشور در حال رکوردزنی است. ۱۱نفر به علت تولید یا استفاده از موادمحترقه جان خود را از دست داده‌اند که هشت نفر آنها از ابتدای اسفند تا روز گذشته و سه نفر دی‌ماه امسال در فردیس هنگام ساخت موادمحترقه کشته شدند تا یکی ازچهارشنبه‌سوری‌های پرتلفات رقم بخورد.

تلفات چهارشنبه‌سوری رکورد زد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ رئیس اورژانس کشور صبح دیروز نسبت به افزایش مصدومان و آسیب‌دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در کشور هشدار داد،گفت: در ۱۹ روز ابتدایی اسفندماه بیش از ۲۷۵ نفر در این حوادث مصدوم شده و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
جعفر میعادفربا بیان این‌که شمارآسیب‌دیدگان وموارد فوتی تابه امروز به ترتیب ۱۸ و ۱۷درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد گفت: همچنین امسال ۲۴ مورد قطع عضو، ۱۰۱ موررد آسیب به چشم و ۱۳۰ مورد سوختگی را نیز داشتیم که این موارد به ترتیب ۴، ۲۸ و ۳۱ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

انفجار مرگبار خانه در «ری»

درتازه‌ترین حادثه روزگذشته دو خانه به علت انفجار موادمحترقه خطرناک دچارریزش شدند که در جریان آن تاکنون یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در مورد این حادثه گفت: ظهر دوشنبه ریزش دو ساختمان در خیابان ری به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد. با حضور آتش‌نشانان مشخص شد یکی از خانه‌ها کارگاه غیرمجاز تولید موادمحترقه بوده که پس از انفجار، خانه مجاور هم تخریب شده و ۹ نفر زیر آوار گرفتار شدند‌.وی افزود: در این حادثه شش مرد و چهار زن مجروح شده بودندکه یکی از مردان ساعتی بعد جان خودرا ازدست داد وحال چهارمجروح این حادثه که همگی مرد هستند وخیم است.
 

هشدارهای مهم سخنگوی آتش‌نشانی تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه با هشدار به خانواده‌ها برای کنترل رفتار فرزندان خود به‌ویژه نوجوانان در روزهای آینده گفت: خانواده‌ها باید این روزها روی رفت‌وآمد فرزندان خود کمی حساس‌تر باشند و دوستان آنها را بشناسند. اگر فرزندتان دارای اضطراب شدید، رفت‌وآمد زیاد به پشت‌بام یا زیرزمین است، حتما او را بیشتر کنترل کنید تا اطمینان حاصل نمایید که موادمحترقه تهیه یا با خود حمل نمی‌کند.وی با اشاره به این‌که نباید کنار آتشی که خودتان روشن نکرده‌اید قرار بگیرید، گفت: سال‌های گذشته حوادثی را داشتیم که افراد برای تماشا یا پریدن از روی آتش کنار شعله‌هایی بودند که خودشان روشن نکرده و افراد حاضر موادمحترقه یا انفجاری داخل آتش انداخته و همین باعث شده تا آنها دچار حادثه شوند.به گفته ملکی، در زمان برگزاری مراسم باید مراقب کودکان بود و به‌هیچ‌وجه آنها را تنها نگذاشت. در سال گذشته حوادثی گزارش شد که کودکان خردسالی که تنها در خیابان بودند، دچار سوختگی شده بودند.وی از شهروندان خواست هنگام روشن‌کردن آتش مراقب اطراف باشند و گفت: گاهی افراد آتش را نزدیک درختان یا خانه‌ها روشن می‌کنند و به علت بالارفتن شعله دیگر تسلطی روی آن ندارند و ممکن است این شعله‌ها باعث آتش‌گرفتن منازل و درختان شود. همچنین از انداختن ترقه یا باقیمانده آتش در داخل سطل زباله شهری اجتناب کنند، چراکه باعث ایجاد حریق می‌شود. درصد زیادی از عملیات‌های ما در ایام چهارشنبه‌سوری خاموش‌کردن آتش درختان یا سطل‌های زباله است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اعلام این‌که هرگونه ریختن بنزین، نفت و تینر روی آتش به‌شدت خطرناک است، گفت: ریختن این مواد روی آتش به علت اشتعال بالا می‌تواند باعث گر گرفتن آن شده و تمام افرادی که اطراف آتش هستند را یکباره می‌سوزاند.وی با بیان این‌که برخی موادمحترقه بسیار حساس هستند و حتی با دمای بدن ممکن است منفجر شوند، گفت: شهروندان این روزها در ساختمان‌ها حواس‌شان به رفت‌وآمدها باشد و اگر مشاهده کردند که فردی در این روزها جعبه‌ها یا بشکه‌های زیادی را جابه‌جا می‌کند، موضوع را حتما اطلاع دهند. اگرچند گرم موادمحترقه دچار انفجار شود، می‌تواند یک ساختمان را به‌طور کامل تخریب کرده و جان افراد را بگیرد.ملکی از شهروندان خواست درشب چهارشنبه‌سوری از روشن‌کردن بالن آرزوها خودداری کنند و افزود: بالن آرزوها پس ازرفتن به هوامحل فرودش دراختیار فرد روشن‌کننده نیست و ممکن است در داخل اتاق، تراس یا پشت‌بام افتاده و آتش‌سوزی بزرگ و خسارت مالی یا جانی به بار بیاورد. این بالن‌ها به درختان و سیم برق گیر کرده و باعث آتش‌سوزی می‌شوند. شهروندان همچنین در زمان برگزاری این مراسم پنجره اتاق و تراس خود را بسته نگه‌دارند تا موادمحترقه و بالن آرزوها داخل خانه نیاید و حتما در این روز مواد قابل اشتعال در تراس یا روی پشت‌بام قرار ندهند.

منبع: جام جم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر