کد خبر: 22150
A

محسن سرخو: شهردار تهران ۱۸حامی بلامنازع در شورای شهر داشت

اعضای فعلی شورای شهر تهران که باید تا دو ماه دیگر خیابان بهشت را ترک کنند و صندلی شان را به اعضای جدید شورای شهر پنجم بدهند این روزها چندان از نتیجه انتخابات شوراها راضی نیستند.

محسن سرخو: شهردار تهران ۱۸حامی بلامنازع در شورای شهر داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از اقتصاد آنلاین -برخی از آنها دیگر خود را به مردم پاسخگو نمی دانند و به بهانه حمایت اکثریت اعضای شورای شهر از شهردار تهران از پاسخگویی به تخطی شهرداری از قوانین سرباز می‌زنند.

این در حالی است که بر اساس قانون شوراهای شهرها تشکیل شده اند تنها به این منظور که ناظر بر عملکرد شهرداری تهران باشند و بودجه شهر را تعیین و تصویب کنند. این پارلمان های شهری علی القاعده باید قدرتی بیشتر از شهرداری داشته باشند و بتوانند شهردار را در جایگاه پاسخگویی بنشانند.

اما وقتی از محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران درباره عملکرد غیرقانونی شهرداری مبنی بر واگذاری پروژه خط ۶ مترو بدون مناقصه سوال می کنیم؛ عصبانی می شود و می گوید:‌ «چرا از من می پرسید من که شهردار تهران نیستم.» او حتی به عنوان عضو شورای شهر و ناظر بر عملکرد شهرداری هم پاسخگو نیست.

سرخو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به عنوان عضو شورای شهر جلوی تخلف شهرداری را نگرفتید می گوید: «سر به سرما می گذارید یا واقعا این سوال را می پرسید؟ شهردار تهران ۱۸ نفر حامی بلامنازع در شورا داشته است. مثل اینکه شما در شهر تهران زندگی نمی کنید. من نمی فهمم شما چه می گویید.»

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران حاضر به پاسخگویی نیست و تاکید می کند: «حالا همه مسئولیت قالیباف با من است؟ این چه سوال و جوابی است که با من می کنید من اصلا متوجه نمی شوم.»

آنطور که سرخو توضیح می دهد ماجرا از این قرار است که بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهر تهران خط هفت مترو باید سال ۹۴ به بهره برداری می رسید و خط ۶ هم باید سال ۹۵ تکمیل می شد اما به دلیل مشکلاتی که در رابطه با قراردادها و تامین مالی این پروژه ها وجود داشت این اتفاق نیافتاد.

او باور دارد خط هفت حتما می تواند امسال به بهره برداری برسد و خط ۶ هم اگر با همین روند پیش برود می تواند در نیمه اول سال آینده تکمیل شود. از نظر سرخو اگر تزریق مالی بیشتری به خط ۶ انجام شود این خط هم حتی می تواند امسال بهره برداری شود. البته خطوط مترو با تکمیل خط هفت و شش تمام نمی شود.

«نیاز شهر تهران احداث ۷۴۰ کیلومتر خط مترو است که شامل ۲۰۰ کیلومتر خط متروی حومه ای و ۵۳۰ کلومتر خطوط متروی داخل شهر است. در انتهای برنامه ۵ ساله هم باید قسمتی از خط ۸ و ۹ به بهره برداری برسد یعنی در پایان سال ۹۷ ما به ۳۰۰ کیلومتر مترو می رسیم.» سرخو این را می گوید و درباره روند پیشرفت خطوط ۸ و ۹ توضیح می دهد: «این خطوط طراحی شده اند و ممکن است برخی از تونل ها هم اجرا شده باشد اما در بودجه سالانه و برنامه سالانه بخش های مختلف اجرایی را تفکیک نکردیم و اعلام کردیم سالانه ۳۰ کیلومتر خط مترو باید به بهره برداری برسد.»

رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره دلیل عقب افتادگی خطوط متروی تهران توضیح می دهد: «علت عقب افتادگی عدم پیش بینی منابع مالی لازم بوده است. منابع مالی که از نیمه دوم سال گذشته برای پیش بینی این خطوط تزریق شد می توانست زودتر از این به مترو برسد.اما شرکت هایی که با آنها برای احداث خطوط قرارداد بستند اشکال بزرگی داشتند. این شرکت ها مکلف شده بودند یک سیستم بانکی به عنوان تامین کننده منابع مالی پشت این قراردادها داشته باشند. در ابتدا این شرکت ها بانک دی را آورده بودند اما وقتی کار شروع شد این بانک سر باز زد و اعلام کرد نمی تواند ادامه دهد. و شهرداری بانک دیگری را پشت این پروژه ها آورد.»

به نظر می رسد شورای شهر تهران در این سالها بیشتر به یک ماشین تصویب برنامه تبدیل شده است. برنامه هایی که شهرداری تهران چندان خود را موظف به اجرای آنها نمی داند و شورای شهر هم نمی تواند آن را در جایگاه پاسخگویی قرار دهد. بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران که توسط شورای شهر چهارم به تصویب رسیده قرار است با احداث خطوط مترو و اجرای چندین طرح همچون فضاهای سبز؛ مجموع فضاهای فرهنگی و پیاده‌راه‌ها و البته مسیرهای دوچرخه سواری و پارکینگ های دوچرخه شهر تهران از شهری ماشین محور به شهری پیاده محور تبدیل شود. آنطور که سرخو می گوید اگر برنامه پنج ساله دوم در شهر تهران اجرا شود چهره شهر تهران تغییر خواهد کرد.

هر چند عملکرد شهرداری تهران در طول ۱۲ سال گذشته نشان داده این نهاد قادر به اجرای تمام برنامه هایی که شورای شهر تصویب می کند نیست اما سرخو برنامه پنج ساله دوم را ایده آل و بلند پروازانه نمی داند و اظهار امیدواری می کند بعد از اجرای این برنامه پیاده روی به عنوان یکی از متدهای حمل و نقلی به صورت یک موضوع جدی در دستور کار قرار گیرد. او می گوید: «۲۶ پیاده‌راه در برنامه دوم پنج ساله پیش بینی شده که امیدواریم شورای شهر جدید و شهردار جدید همت کنند و این برنامه به خوبی اجرا شده و کارهایی که از برنامه عقب است اجرا شود. و شهروندان هم در هوای پاک تری تنفس کنند و هم در محیط مناسب تری زندگی کنند.»-  معصومه حاجی ابوالحسن

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر