کد خبر: 24340
A
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه:

"تریاک" مخدر دوست‌داشتنی معتادان کشور است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده مواد مصرفی در کشور همانند گذشته تریاک است گفت: در حال حاضر 66.8 درصد مواد مصرفی کشور را تریاک تشکیل می دهد و مشتقات تریاک با 11.9 درصد، کراک و هرویین با 10.6 درصد در رتبه های بعدی بوده و شیشه با درصد اندکی در رتبه چهارم قرار دارد.

"تریاک" مخدر دوست‌داشتنی معتادان کشور است

دیده بان ایران: علی شمشیری در نشست خبری مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر و اداره کل بهزیستی استان که امروز (8 تیرماه) در محل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد از مواد مخدر به عنوان زلزله خاموش تعبیر کرد و افزود: 247 میلیون نفر از جمعیت 15 تا 64 ساله جهان از 170 کشور حداقل یک بار در طول عمر خود مصرف این مواد را تجربه کرده اند.

وی به رشد 19 درصدی مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان طی 10 سال اخیر اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده تا عرضه این مواد طی این مدت رشد 322 درصدی داشته باشد. این میزان رشد در حالی است که یک قرن است مبارزه بی امانی با این مواد و عرضه کنندگان آن در جهان صورت می گیرد و ایران در این بین پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: متاسفانه علی رغم همه مبارزات صورت گرفته گردش مالی 1400 میلیارد دلاری و سود سرسام آوری عرضه مواد مخدر در جهان موجب شده که همواره بسیاری افراد سودجو با تمام خطرات دست به قاچاق این مواد بزنند.

وی به نگرانی شیوع مصرف مواد مخدر در زنان جهان اشاره کرد و افزود: از طرفی سن شروع اعتیاد نیز در جهان در حال کاهش است و شیوع مصرف این مواد در قشر  تحصیل کرده را نیز شاهد هستیم.

تنها 10 درصد مواد مخدر عرضه شده کشف می‌شود

شمشیری به همسایگی ایران با کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: ایران در همسایگی کشوری قرار دارد که 84 درصد تریاک جهان در آن تولید می شود و هم اکنون 4800 تن مواد مخدر در این کشور تولید می شود. بر اساس برآوردها صورت گرفته تنها 10 درصد مواد مخدر عرضه شده کشف می شود و هم اکنون با مسدود کردن مرزهای جنوبی قاچاقچیان مواد مخدر به قاچاق این مواد از طریق دریا روی آورده و از مسیرهای جنوبی کشور کار قاچاق را انجام می دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتیاد در بسیار معضلات اجتماعی نقش موثری دارد گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اعتیاد عامل 55 درصد موارد طلاق، 25 درصد موارد قتل، 23 درصد موارد نزاع، 65 درصد موارد همسر آزاری، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم مالی است. این آمار نشان می‌دهد که اگر بیش از پیش در زمینه مقابله و برخورد با معضل اعتیاد کار شود، حجم عمده ای ‌از معضلات اجتماعی نیز همپای آن رفع می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به 700 نوع ماده مخدر صنعتی و سنتی در جهان گفت: متاسفانه این مواد تا به دست مصرف کننده برسد ناخالصی های بسیاری پیدا می کند و این امر موجب افزایش مرگ و میر معتادان شده است.

وی از مرگ 3190 معتاد در کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته همچنین 135 معتاد در استان جان خود را از دست دادند که شامل 117 مرد و 18 زن هستند و تعداد آنها نسبت به سال 1394، 29 نفر افزایش داشته است.

شمشیری به اقدامات اخیر انجام شده در حوزه مقابله و درمان مواد مخدر استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه طی توافق نامه ای سپاه کار برخورد و مقابله و سایر اقدامات را در حوزه مواد مخدر در یازده محله آلوده استان برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار برای این کار لحاظ شده است، گفت: کمتر نهادی جسارت ورود به حوزه مقابله با مواد مخدر را دارد و از سپاه و بسیج برای ورود به این عرصه قدردان هستیم.

ظرفیت 600 نفری برای نگهداری معتادان متجاهر استان نیاز داریم

شمشیری تصریح کرد: در حوزه درمان و ترک اعتیاد قرار است مرکز ماده 16 به بهزیستی واگذار شده و این نهاد امور مربوط به مرکز ماده 16 را برعهده گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان کم است، گفت: مرکز ماده 16 ظرفیت نگهداری 100 نفر را داشت که خوشبختانه با افزایش اعتبارات از سوی وزارت کشور هم اکنون ظرفیت برای نگهداری 250 نفر در این مرکز فراهم شده که باز هم کافی نیست.

شمشیری هزینه اختصاص داده شده روزانه برای نگهداری هر معتاد در این مرکز را 15 هزار تومان اعلام و تصریح کرد: استان کرمانشاه به ظرفیت نگهداری 500 تا 600 نفری برای نگهداری و ترک اعتیاد معتادان متجاهر نیاز دارد.

وی در پایان با اشاره به تهدیدات فراوان در منطقه از جمله داعش گفت: آنچه که بدتر از داعش است و ایران و سلامت جامعه را تهدید می کند، معضل اعتیاد است.

برخورد قاطع پلیس با خرده فروشان میدان "آزادی" کرمانشاه

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از برخورد قاطع این پلیس با خرده فروشان مواد مخدر مستقر در حوالی میدان  آزادی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سرهنگ قباد خنجری در نشست خبری مشترک شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر، اداره کل بهزیستی استان و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه که امروز (8 تیرماه) در محل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد از اعتیاد به عنوان بیماری خاموش نام برد و اظهار کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد معتادان جامعه در دست نیست.

وی تصریح کرد: برخی آمارهایی از دانش آموزان معتاد می دهند و این در حالی است که دانش آموز معتاد در مدرسه باقی نمی‌ماند و یکی از عوارض اعتیاد ترک تحصیل است.

خنجری در ادامه به ارائه برخی آمارها در حوزه مواد مخدر پرداخت و اظهار کرد: سال 1394 بیش از 2300 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد که بی سابقه بود و سال گذشته نیز در همین حدود کشفیات داشتیم.

وی از کشف بیش از 380 کیلوگرم انواع مواد مخدر در سه ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 143 درصد رشد داشته است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از دستگیری 8000 قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر در استان در سال گذشته خبر داد.

وی، عرضه قرص های روانگردان و شربت متادون در اطراف میدان آزادی شهر کرمانشاه را دغدغه و نگرانی مردم عنوان کرد وافزود: در همین راستا برخوردهایی با عرضه کنندگان مواد در این منطقه صورت گرفت و طی این اقدامات 4885 قرص روانگردان و 102 شیشه شربت متادون از خرده فروشان اطراف میدان آزادی کشف شده و افرادی نیز دستگیر شدند.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر