کد خبر: 24845
A

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: ایرانیان خارج از کشور بیمه می‌شوند

نوربخش: در دولت تدبیروامید کار بیمه ایرانیان خارج از کشور آغاز شده است و در کشورهایی مانند کویت، عراق، قطر، مالزی، آذربایجان و کانادا دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی اقدام به بیمه ایرانیانی کرده‌اند که مایل هستند پس از بازگشت به کشور، سوابق بیمه‌ای‌شان ثبت شده باشد. به گفته او در یک سال گذشته ٤ هزار ایرانی خارج از کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: ایرانیان خارج از کشور بیمه می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای جزو پنج ابر چالش اقتصادی کشور است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در آخرین سال از فعالیت این سازمان زیرنظر دولت یازدهم به بخشی از مشکلات تامین اجتماعی در حوزه تامین منابع اشاره کرد و در مورد قوانینی گفت که با وجود نقدهایی که به آنها وارد است همچنان از طرف این سازمان اجرا می‌شود؛ قوانینی که مساله تامین منابع را بیشتر با چالش روبه‌رو می‌کنند.
تقی نوربخش در آستانه هفته تامین اجتماعی خبرهایی را اعلام کرد که معمولا در چنین ایامی اعلام می‌شوند؛ خبرهای خوش: افتتاح ٥٨ پروژه در ١٧ استان کشور، بازسازی و نوسازی مراکز درمانی در ١٠ بیمارستان تامین اجتماعی، افتتاح پروژه هتل همای مشهد پس از ١٤ سال تعلیق: «هتل هما به صورت نیمی نقد و نیمی بدهی دولت به سازمان داده شد. در کنار هتل زمینی به ارزش تقریبی ٤٠٠ میلیارد تومان وجود داشت که جزیی از هتل بود و به فردی با مبلغ بسیار کمی فروخته شده بود که به دولت برگردانده شد و دولت مصوبه داد که زمین به تامین اجتماعی واگذار و فروخته شود. » اما مهم‌ترین نکته‌ای که نوربخش به آن اشاره کرد موفقیت تامین اجتماعی در گنجاندن یک مصوبه در قانون بودجه سال ٩٦ بود: «پرداخت ٥ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در قانون بودجه به تصویب رسیده است و این نخستین‌باری است که پرداخت بدهی در قانون بودجه سالانه پیش‌بینی شده است و ما در حال تدوین آیین‌نامه مربوط در سازمان برنامه هستیم تا به تدریج مطالبات‌مان از دولت پرداخت شود.» بنا بر آماری که از سوی نوربخش اعلام شد در مجموع از هزار میلیارد تومان پرونده‌های مربوط به اموال تامین اجتماعی، تاکنون حدود ٦٠٠ میلیارد تومان به این سازمان بازگشته است.
 اما با وجود تعیین تکلیف‌های گوناگون همچنان سرنوشت پرونده مدیرعامل سابق این سازمان نامشخص باقی مانده است. به گفته نوربخش این سازمان در انتظار رای نهایی تجدیدنظر در پرونده سعید مرتضوی است، او بدون اینکه وارد جزییات پرونده شود، اعلام کرد: «رای دادگاه بدوی صادر شده اما مجددا تقاضای تجدیدنظرخواهی کردیم که در حال انجام است و هنوز رای نهایی تجدیدنظر صادر نشده است و ما حسب وظیفه قانونی پیگیری می‌کنیم. »
وقتی که صحبت از دسته‌بندی وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای به عنوان یکی از پنج ابر چالش اقتصادی کشور به میان می‌آید، یعنی مشکلات عدیده‌ای که در نظام تامین اعتبار آنها وجود دارد. نوربخش می‌گوید که هرگاه ضریب پشتیبانی یک صندوق بیمه یعنی تعداد بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران آن صندوق به زیر ٥ درصد برسد یعنی وضعیت بحرانی است: «در حال حاضر ضریب پشتیبانی در صندوق فولاد یک دهم و در بانک‌ها سه دهم است یعنی اغلب صندوق‌های بیمه‌ای با فاصله زیادی در بالای خط بحرانی ضریب پشتیبانی قرار دارند و تنها صندوقی که ضریب پشتیبانی بیشتر از ٥ دارد صندوق تامین اجتماعی است که بدون اتکا به منابع مالی دولتی کار می‌کند.» با وجود این پرداخت بدهی‌های دولتی نقش قابل‌توجهی در تامین منابع سازمان دارد: «بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال٨٤، ٤٢٠٠ میلیارد تومان بود که در انتهای دولت دهم به ٦٠ هزار میلیارد تومان رسید و ٥/١٤ برابر رشد کرد و علت آن ایجاد تعهدات بدون منبع بود که سال به سال افزایش پیدا کرد که تا پایان سال ٩٣، ٨٠ هزار میلیارد تومان شد و هرسال ٢٠هزار میلیارد تومان به آن افزوده می‌شود. در سال ٩٥ دولت ٩٢٠٠ میلیارد تومان به سازمان پرداخت کرد. خوشبختانه در برنامه ششم تسویه تدریجی بدهی‌ها پیش‌بینی شده است و دولت باید سالانه ١٠ درصد بدهی‌هایش را بپردازد. «مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که بسیاری از تعهداتی که برای سازمان ایجاد می‌شود با وجود تعیین منابع، پرداخت‌نشده باقی می‌مانند و در این میان حالا قانونی هم در مجلس تصویب شده است که سازمان تامین اجتماعی بدون وجود منبع متعهد به اجرای آن شده است؛ قانون بیمه کارگران ساختمانی. او در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا ثبت‌نام از کارگران ساختمانی برای بیمه متوقف شده است، پاسخ داد: «بیمه کارگران ساختمانی جزو تعهداتی است که منابع آن تامین نمی‌شود و برای پوشش آن باید از منابع بیمه‌ای سایر اقشار استفاده کنیم که خود محل اشکال است. در سال گذشته ٦٠٠ میلیارد تومان منابع بیمه کارگران ساختمانی و ١٦٠٠ میلیارد تومان مصارف آن بود و این به معنای آن است که هزار میلیارد تومان تعهدات بدون منبع داشتیم اما با این حال بیمه کارگران ساختمانی را می‌پردازیم. درست نیست که از محل منابع یک صنف دیگر برای پوشش صنف دیگری استفاده کنیم اما با وجود انتقاداتی که داریم قانون را اجرایی می‌کنیم و امیدواریم که در راستای اصلاح آن گام برداشته شود تا به هدف تعیین منابع پایدار برسیم.»
نوربخش می‌گوید که در دولت تدبیروامید کار بیمه ایرانیان خارج از کشور آغاز شده است و در کشورهایی مانند کویت، عراق، قطر، مالزی، آذربایجان و کانادا دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی اقدام به بیمه ایرانیانی کرده‌اند که مایل هستند پس از بازگشت به کشور، سوابق بیمه‌ای‌شان ثبت شده باشد. به گفته او در یک سال گذشته ٤ هزار ایرانی خارج از کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر