کد خبر: 25919
A
حق شناس:

شورایاری‌ها بهترین فرصت برای شناخت استعدادهای محلات هستند

منتخب شورای شهر پنجم تهران گفت: یکی از اهداف شورایاری‌ها کشف استعداد و پتانسیل‌های محلات بوده و قطعا شورایاری‌ها بهترین فرصت برای شناخت این استعدادها هستند.

شورایاری‌ها بهترین فرصت برای شناخت استعدادهای محلات هستند

دیده بان ایران: محمدجواد حق‌شناس در جلسه‌ای که ظهر امروز با مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر چهارم تهران به منظور ارائه آخرین وضعیت شورایاری‌های محلات برگزار شد، با بیان اینکه شورایاری‌ها یکی از اقدامات خوب شکل گرفته در تهران بوده است، گفت: با وجود مشکلات فراوان، ممارست، پیگیری و تلاش برای جا انداختن نقش افراد در قالب شورایاران که به عنوان سرمایه‌های بزرگ جامعه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین نباید این سرمایه‌هار را سرکوب کنیم زیرا برخی از آنها مانند بذرهایی هستند که در صورت توجه تبدیل به درختان تناوری خواهند شد که شهر را فرا خواهند گرفت.

وی ادامه داد: 354 محله در تهران می‌توانند هسته‌های اصلی فعالیت‌های اجتماعی باشند.بنابراین اگر هسته‌های انتخابات را از محلات آغاز کنیم، می‌توان آن را در قالب منطقه و ناحیه نیز بسط داد. همچنین انتخابات شورایاری‌ها در کشورهای دیگر به صورتی است که هر منطقه نماینده مشخص خود را دارد و اگر ما نیز بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، می‌توان زمینه تغییرات را در حوزه بالادستی مدیریت کرد.

حق شناس ادامه داد: پتانسیل‌ها و استعدادهای بسیاری در سطح محلات وجود دارند که اگر بتوان فرصت را برای حضور آنان فراهم کرد در آینده نیز می‌توان از حضور این استعدادها در جامعه بهره‌مند شد.

در ادامه این مراسم، طلایی رییس ستاد هماهنگی‌های شورایاری‌های شهر تهران نیز اظهارکرد: جلسه امروز با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی – اجتماعی دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است.

وی تصریح کرد: شورایاری‌ها نباید به عنوان یک مجموعه اداری و رسمی دیده شوند. بلکه شورایاری‌ها نهادهای اجتماعی به وسعت شهر تهران هستند و وقتی از شورایاری‌ها صحبت می‌کنیم در حقیقت از هویت، جغرافیای تهران و از تمام اقوام و قومیت‌های تهران سخن می‌گوییم.

رییس ستاد هماهنگی‌های شورایاری‌های شهر تهران افزود: اگر به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان، اداره بهتر شهر و دریافت بدون واسطه درخواست شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران باشیم، توجه، تقویت و حمایت از شورایاری‌ها تنها گذرگاه رسیدن به این خواسته‌ها است، بنابراین جلسه امروز در این راستا برگزار خواهد شد تا گزارشی از روند اقدامات، فعالیت‌ها، مشکلات، پیشنهادات و راهکارهایی برای شورایاری‌ها ارائه دهیم.

طلایی اضافه کرد: درخواست کردیم تا سایر اعضای منتخب دوره شورای پنجم شهر تهران در این جلسه حاضر شوند زیرا هر 21 عضو شورای پنجم بایستی شورایاری‌ها را اداره کنند و بهتر این است که از آغاز  به کار شورای پنجم آشنایی جامع و کاملی با این نهادهای اجتماعی و مأموریت آنها و فضای موجود داشته باشند تا در هنگام ایفای نقش نمایندگی بتوانند موفق‌تر عمل کنند.

نایب رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: به دنبال این هستیم در دوره پنجم، شورایاری‌ها یک گام به جلو بردارند. بنابراین بایستی حمایت و تقویت بیشتری از آنها داشته باشیم و در تلاش هستیم بتوانیم موانعی که بر سر شورایاری‌ها وجود دارد برداریم و به دنبال ارتقای اجرای شورایاری‌ها هستیم و فکر می‌کنم این مسائل دغدغه مشترک میان ما و نمایندگان شورای پنجم است. امیدواریم بتوانیم از تجربیات گذشته و ایده‌های فردا برای محقق‌سازی این اهداف استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه موضوعاتی در خصوص شورایاری‌ها و مدیریت محله و ره‌یافت‌ها در 16 مبحث ضرورت و اهمیت توسعه و نهادینه نظام مشارکت اجتماعی شهروندان و شروط لازم برای شکل‌گیری مشارکت، ضرورت و فلسفه وجود شورایاری‌ها، نسبت شوراها و شهرداری‌ها با مشارکت اجتماعی، مستندات و مبانی قانونی شورایاری‌ها و مدیریت محله، ویژگی‌ها و مختصات شورایاری‌ها، اهم آموخته‌های انتخابات شورایاری‌ها، اهداف مدیریت محله، ارکان مدیریت محله، موضوعات اصلی مدیریت محله،‌ دستاوردها و رهاوردهای شورایاری‌ها و مدیریت محله، برخی از اشکالات و چالش‌های شورایاری‌ها و اهم اقدامات و برنامه‌های انجام شده در دوره چهارم و پیشنهادات و راهکارها نیز ارائه شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر